Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2022-04-04 | Expertråd

Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke

Nu är den perfekta tiden att bygga och utveckla ditt personliga varumärke skriver Michelle Dandenell varumärkestrategen/arkitekten i sin krönika. Till vardags hjälper hon företag, ledare och entreprenörer för att utveckla starka varumärken och göra dem mer synliga och på så sätt få deras business att växa.

Michelle Dandenell: 12 tips för att börja lyfta ditt personliga varumärke
Michelle Dandenell: Så tar du referenser på din nya arbetsgivare

Nu är den perfekta tiden att bygga och utveckla ditt personliga varumärke. I den nuvarande ekonomin är värdet av ett starkt personligt varumärke avgörande. Det gäller både dig som är VD, ledare, entreprenör, konsult, anställd, jobbsökande eller vill starta eget. 20-talet spås vara det år då ”det personliga” är i fokus och då menar jag inte ”jag-jag-jag-perspektivet” utan jag menar att fokus är att dela med sig av dina personliga talanger, kunskaper, klokskap och passion. Helt enkelt att på riktigt och äkta ge värde till andra. Vi har alla olika styrkor att dela med oss av, alla har något vi brinner för och har utvecklat en passion för, något vi gör med lätthet – vår superpower – och det är det vi behöver skapa en tydlig varumärkesstrategi kring. Bygg en stark varumärkesidentitet för dig själv som bygger på äkthet och en äkta önskan att tillföra mervärde till din omgivning. Även om det innebär att sticka ut i en alltmer konkurrens-kraftig värld – like it or not, så behöver du på allvar ta dig tid att fundera över vem du genuint vill vara och vad du kan bidra med.

Jag har sedan i slutet av -90 talet arbetat med företag, VD, ledningsgrupper, ledare, chefer, entreprenörer med att bl. a skapa, bygga och utveckla deras varumärke. Min syn på varumärke börjar inifrån och ut, dvs för att bygga ett hållbart varumärke behöver du börja med dig själv eller företagets why, vision, mål, värderingar etc. och därifrån lägga grunden till det visuella varumärket för att spegla ditt/företagets inre i den yttre världen.

Ditt personliga varumärke hjälper dig att klargöra och uttrycka det värde du kan leverera till din kund, team, arbetsgivare eller kollegor. Det är ingen tävling i att se hur synlig du kan vara, det mäts inte i antalet likes eller hur många inlägg du kan göra per dag och inte ett syfte att sätta dig själv i centrum av världen. Det handlar om dig, vem du är, vad du står för i syfte att skapa värde till din omvärld för att bli mer attraktiv på talang- och kundmarknaden, oavsett du är CEO, konsult eller vill söka nya jobbmöjligheter. Punkt.

Om du inte har ett synligt personligt varumärke blir det till nackdel för dig i nästan alla aspekter av ditt professionella liv. Personligt varumärke har nästan blivit ett krav för alla som vill växa i sin verksamhet, låta businessen få mer köpkraft, få ett bättre jobb, bli mer synlig, ta karriären till nästa nivå eller att skapa nya, bra relationer etc. Alla har ett unikt personligt varumärke, oavsett om de vet det eller ej. Oavsett om du skapat det själv eller inte – ett personligt varumärke har du. Därför gör du klokt i att sätta dig själv i förarsätet för att bygga och utveckla ditt varumärke. Det vi alla borde sträva efter är ett tydligt, attraktivt och synligt varumärke. Jag definierar det som en personlig autentisk visning av de engagerade aspekterna av dina professionella och personliga aktiviteter och intressen. Det skapar förtroende och auktoritet och ger dig fördelar på både kund/leverantörs- och talangmarknaden.

Nu under 20-talet kommer det vara stor fokus kring våra personligheter, att vi gör vår röst hörd, deltar i olika forum där vårt intressefokus ligger etc. Personligt varumärke kommer att vara en större och viktigare del än själva CV:t, företag anställer idag i högre grad på personlighet och passion än enbart fokus på kompetens. Så, ge dig själv en större möjlighet för framtiden och börja utveckla ditt personliga varumärke redan nu. Gör dig redo för den nya framtiden.

Du är redan ett varumärke, oavsett om du vet det eller inte. Det du nu behöver är att klargöra vem du är, vad du bidrar med, vad du vill och sedan hitta svaret på ”huret”. Så skapa dig en tydlig varumärkesstrategi, släpp Jante och Standout!

Michelle Dandenell bästa tips för att komma igång!

1. Börja med att Googla dig själv, vad finns om dig på nätet idag? Jag har ju ett ovanligt namn, både för- och efternamn, vilket gör att jag såklart hamnar högst upp om du söker på just mitt unika namn. Om ditt namn är vanligt så behöver du fundera över vad du kan och behöver göra för att både skapa träffar och hamna högre upp på Google.

2. Se över dina sociala media kanaler. Hur ser dina presentationer ut? Har du både en privat- och företagssida på Facebook. Hur ser de ut? Vad vill du kommunicera? Vem vänder du dig till? Vad bidrar du med? Till vem? Samma sak gäller alla dina kanaler. De behöver ”hänga ihop” så att du har en enhetlig profil. Viktigt är också att se över dina bilder, vad visar de? Är din profilbild tagen av en professionell fotograf? Har du en strategi över dina bilder och grid? Ger bilderna dig rättvisa? Städa bort bilder du inte vill ha.

3. Mycket om din möjlighet att lyckas handlar om att ha rätt mindset. Alla har alltid en anledning till varför de inte har lyckats i sin business eller i livet. Men, det finns bara en enda anledning. Det är för att vi alltid lyckas hitta allt vi inte har; tid, energi, pengar, system eller vad det nu kan vara. Men, de mest framgångsrika människorna hittar de resurser de behöver. Är du tillräckligt kreativ, hittar du dina svar och resurser. Om du är tillräckligt dedikerad tar du dig igenom dina problem. Om du bryr dig tillräckligt om andra människor kommer du kunna få dem att bry sig om dig och ditt mission. Så, den bästa resursen du behöver är våra känslor, men det finns en känsla som får oss att misslyckas… Rädsla. På engelska FEAR = False Evidence Appearing Real.

Vad har då mindset att göra med sitt personliga varumärke? Allt börjar med dina egna känslor. Det är känslorna som styr när vi ska bygga vårt varumärke. Vi behöver våga visa oss själva och ta bort allt som stör för att vara så autentiska som möjligt och då är vårt mindset det viktigaste du har.

4. Konkretisera ditt ”why”. Varför gör du det du gör? Varför går du upp på morgonen? Det finns alltid ett djupare svar så mitt tips är att använda dig av ett verktyg som heter ”Seven Level Deep”, dvs. ställ dig frågan ”varför” på alla dina svar ovan för att till slut på riktigt hitta ditt ”why”.

5. För att lägga grunden till att bygga och utveckla ditt personliga varumärke är det bra om du bygger det kring dina superpowers, du kan säga unika förmåga eller kärnkompetens. Men superpower är djupare än du tror. Många är omedvetna om sin djupare kompetens, det gäller att finna och uttrycka den.

6. Vilken story vill du berätta om dig själv? Skriv ner din vision av vad du vill med ditt varumärke och skriv din story som stöder ditt arbete med att bygga ditt varumärke. Fokusera på personligt och autentiskt men inte privat.

7. Appropå autentiskt. Det viktiga är att visa vem du är – på riktigt. Vardagen är inte enbart rosor och champagne det finns lika många dagar som är tuffa och som många känner igen sig i. Det är dessa dagar som talar till hjärtat hos andra – så dela med dig av dessa dagar och hur du hanterar det etc. De dagar som är fyllda av rosor och champagne så visa/berätta dessa dagar i syfte att visa dina ”winns” så att andra blir peppade till att fortsätta på deras resa.

8. Hitta din ”hisspitch”. När du hittat ditt why och dina superpowers har du ett bra underlag för att skriva din hisspitch. När du då presenterar dig så vet alla VAD du kan bidra med och därefter kan ni prata om din nisch och hur du gör det du gör. Jag kan presentera mig så här: ”Jag älskar att inspirera och utmana till innovation och att få människor och företag att skapa det extraordinära som förbättrar deras liv/business”.

9. Vem pratar du till? Identifiera och lär känna din målgrupp och anpassa dina inlägg etc. i dina kanaler så att det attraherar rätt målgrupp. Ett tips är att göra en kundavatar och ”döpa” dem vid namn. Då kan du snabbt stämma av med om ex. ditt inlägg passar Eva eller Kalle, eftersom du redan känner dem på djupet. Namn eller inte, hitta det sätt som är enklast för dig, bara du har identifierat och lärt känna din målgrupp.

10. Våga stå för det du står för. Ge dig in i debatten inom ditt område. Bygg på andras inlägg, ge din syn och idéer på ämnet, våga stå för din åsikt men gör det med finess.

11. Ta hjälp av andra. Våga fråga ditt nätverk, kunder och vänner om vilka dina styrkor är. Vad bidrar du med? Gör en undersökning och ställ de frågor du vill ha reda på för att få en bra självbildsövning.

12. Har du koll på dina värderingar? Generös, ärlig, professionell etc. Identifiera och skriv ner dem och låt de kännas och upplevas i ditt varumärke.

Michelle Dandenell: Hetaste tipset är att se ditt varumärke som det viktigaste du har. Gör det grundläggande arbetet, det som inte syns men som känns och därefter gör du ditt visuella varumärke. Do the work!

Av: Michelle Dandenell

Läs mer: 21 saker en bra talare behärskar

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Annons

Konkurrensen därute är hård idag. Därför behöver du kunna leverera en bättre upplevelse än konkurrenterna i varje del av köpresan för att kunden ska välja dig. Men vad är egentligen en köpupplevelse? Hur jobbar du med det rent konkret? Och vad är det viktigaste att tänka på för att så många som möjligt ska köpa av dig? I den här artikeln får du veta hur du skapar en riktigt bra köpupplevelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Banner 300x250 SalesEffect
Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

MH konferens

Expertråd

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Expertråd

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Expertråd

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Expertråd

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Säljledning i en hybrid värld – så gör du

Expertråd

Det hybrida arbetslivet har kommit för att stanna. Att leda ett team av säljare som både finns fysiskt på plats och på distans är utmanande. I mötesexpertens nya krönika får du konkreta tips för att lyckas.

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Expertråd

Händer det i din organisation att ni ger för mycket eller rent av helt onödiga rabatter? I denna krönika ”Säljare som ger för mycket rabatter” skriver säljexperten Christer B Jansson om hur du/ni kan undvika den fällan?

Experten: Så blir du rolig på scen

Experten: Så blir du rolig på scen

Expertråd

Över 90% av alla stora möten, föreläsningar och tal är tråkiga. Ingen glimt i ögat, inga skämt eller roliga historier. Mest är det fakta, allvar och rent av trist. Här ger moderatorn och mötesledaren Lennart Paulsson några tips för att få din publik att skratta och på så sätt skapa roliga och dynamiska möten.

Här är citaten som får dig att orka i mål!

Här är citaten som får dig att orka i mål!

Expertråd

Slutspurt på Q2 och snart semester! Vi har samlat några riktigt bra sälj- och motivationscitat som du kan peppa dig med för att gå i mål.

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Expertråd

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta webinar definitivt något för dig!

Verktyg

Martech_trend_till_nödvändighet

Martech – från trend till nödvändighet

Verktyg

Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

John Hedblad

John Hedblad ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige

Karriär

John Hedblad blir ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige och medlem i ledningsgruppen för BoKlok Sverige. Han är idag senior Affärsutvecklare i Marknadsområde Syd och har tidigare haft flera roller inom både BoKlok och Skanska.

Automatiskt utkast

Marie Rudolfsson ny Chief Sales Officer på Åhléns

Karriär

Marie Rudolfsson har rekryterats till tjänsten som Chief Sales Officer på Åhléns. Marie har gedigen erfarenhet från olika ledarskapsroller inom försäljning i detaljhandeln, senast från Apoteket AB och ICA. Hon kommer att ha en viktig nyckelroll i Åhléns tillväxt- och utvecklingsresa i fysisk butik och e-handel.

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Karriär

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Karriär

Finnfoam presentera sin nya Regionssäljare för Västsverige, Kristoffer Wallhal

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Karriär

Johan Andersson, i dag Teamledare för Förmedlad försäljning och Försäljningschef Region syd har utsetts till ny Chef för Distribution & Försäljning hos Movestic.

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Karriär

Med bakgrund från bl.a. mäklarbranschen och försäljningsledning i flera organisationer axlar Kim Westerlundh nu rollen som försäljningschef för Hjältevadshus.

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Karriär

Golfhäftet har starka tillväxtår med sig in i detta på och fortsätter att bygga organisationen för ytterligare expansion. Nu tillsätter man Anders Carlén som ny VD. Medgrundaren och tidigare VD’n Fredrik van Speijk går i samband med detta in som styrelseordförande i Golfhäftets styrelse.

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Karriär

Rasmus Nord tillträder den 15 augusti, 2022, rollen som affärsområdeschef för Sweco Norge och tar samtidigt plats i Swecos ledningsgrupp.

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Karriär

Håkan Svärdman tillträder den 1 juni rollen som ansvarig för strategisk utveckling inom Marknad och försäljning. Håkan Svärdman återvänder därmed till Folksam efter knappt fyra år som samhällspolitisk chef på Forena.

Mest läst

Har du koll? Så väljer du rätt fikabröd till kundmötet!

Har du koll? Så väljer du rätt fikabröd till kundmötet!

I kundmötet är det de små detaljerna som kan avgöra om kunden säger ja till din offert eller inte. Kanske blir det vad du bjuder på som blir the tipping point? Men har du koll på vilket fikabröd du ska bjuda på till vilken kund?
Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Mickaela är stjärnanbudsgivare på Invajo med erfarenhet av mer än 30 lyckade anbud på upphandlingar för kommuner, universitet, myndigheter och landsting. Vi sitter ner för ett samtal kring vad man bör tänka på vid en offentlig upphandling, hur man stänger en lyckad affär, skapar nöjda kunder och vad det är som driver henne i säljarbetet.
Får man ha shorts på jobbet?

Får man ha shorts på jobbet?

Soliga dagar och stigande temperaturer får svenskarna att kasta av kläderna, men borde chefen neka dig shorts på jobbet?
LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.