Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Hitta Säljcoach
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-09-23 | Expertråd | Gästskribent

När din pipeline växer men affärerna uteblir

När försäljningen stannar av trots en växande pipeline kan frustrationen bli påtaglig. Möten skjuts upp, beslut dröjer och affärerna uteblir. I en snabbt föränderlig affärsvärld är det lätt att känna sig maktlös när förändringar plötsligt slår till. Jens P Edgren, säljcoach och författare, delar med sig av sina insikter och strategier för hur du kan navigera i tuffa tider och fortsatt landa dina affärer – även när budgetarna krymper och besparingarna haglar.

När din pipeline växer men affärerna uteblirJens P Edgren. fotograf – Emil Sjöström

Det verkar som om allt skjuts på framtiden: mötet, affären – vad är det som händer?

”Jag hade sett fram emot kundmötet i flera veckor, att få den där positiva nicken, att skaka hand på affären och kunna komma hem och berätta om det nya kontraktet. Men dagen innan ställde min champion plötsligt in mötet. Jag gjorde flera försök att få tag i honom utan att lyckas. Det fanns bara en fråga i mitt huvud – vad är det som händer?”

Om du tycker att affärsvärlden snurrade snabbt för några år sedan är det ingenting emot takten idag. Och det verkar som om allt kommer att gå ännu fortare i framtiden. För oss som säljer innebär detta en rejäl utmaning; vi måste både kunna nå vår budget och samtidigt öka vår förmåga att förutse och agera på rätt sätt. Förändringar kan ske när som helst i säljprocessen: din kund slås ihop med en annan organisation, chefen du ska sälja till slutar och en ny tar vid, eller så dyker det upp en helt ny konkurrent. Jag har bevittnat och själv råkat ut för hur dessa plötsliga förändringar ställer hela affären på sin spets. I denna artikel kommer jag, i all ödmjukhet, att ge några råd baserat på erfarenheter som hjälpt många säljare att landa sina affärer och därmed sin budget.

Just nu är det rätt så tuffa tider för många företag. Deras ledningsgrupper genomför kortsiktiga besparingsprogram – säkert har du sett att begränsningar för resande och inköp införs, kanske till och med i ditt företag. Den offentliga sektorn har haft stående kostnadsbesparingar så länge jag kan minnas. Men nu till de goda nyheterna: det går att sälja ändå. Varför? Varken företag eller myndigheter kan eller vill stänga ned sina verksamheter. Det betyder att de fortsatt kommer att köpa in för enorma summor pengar. Frågan är bara hur just du ska hitta fram till dessa affärer och det så snabbt som möjligt.

Först vill jag ge en bild av hur företag och organisationer tar beslut om inköp, sedan några tankar om hur du kan expandera dina affärer, för att avsluta med ett konkret exempel. Tänk att en organisation har två typer av beslutsfattare: en grupp som bestämmer vad som ska göras och en grupp som tar beslut om hur det ska göras. Den första gruppen är de chefer som sitter i ledningsgruppen och tar beslut om investeringar och hur budgeten ska fördelas på de olika avdelningarna. Den andra gruppen, de som bestämmer hur saker ska göras, är mellancheferna. Det är de som köper in. De bestämmer vilka krav de ska ställa på lösningen, leverantören och affärsvillkoren. De flesta säljare jag känner lägger sin mesta tid på dessa chefer – det är där affärerna görs. Och det är just detta som orsakar problemet med flyttade affärer, för i tuffa tider när nedskärningar och besparingar står för dörren, försvinner deras budget. Ofta kommer dessa besparingskrav helt utan förvarning, som ett blixtnedslag. Även om de chefer du gör affärer med gillar dig och det du säljer, är de maktlösa – de har inte längre någon budget.

Jag har jobbat med försäljning under lång tid, i fler än 35 år. Jag har sett tuffa tider komma och gå – ekonomin återhämtar sig alltid. När hjulen väl börjar snurra är det ”business as usual” igen. Men för dig som inte kan, vill eller orkar vänta på de goda tiderna har jag några råd som kan öppna möjligheter till nya affärer och bespara dig obehagliga överraskningar. För det första råder jag dig att fortsätta att skapa goda relationer med de chefer som kan lägga beställningar, i goda såväl som tuffare tider. De ska vara dina bästa vänner! De relationer du kan behöva utveckla finns några nivåer upp i organisationen, hos de som beslutar om investeringar och hur pengar ska fördelas. Jag hade nyligen ett lunchmöte med en sådan chef, en VD på ett mellanstort företag. Innan vi ens hann beställa mat satte han spelplanen: han skulle inte köpa någon säljutbildning av mig. Han ville att andra i organisationen skulle göra det. Varför? Chefen ville få fart på försäljningen men ville inte lägga sig i detaljerna. När mötet var slut hade jag fått tre personer att kontakta.

De högsta cheferna vill sällan lägga sig i vad exakt organisationen ska köpa och av vem – de är bara intresserade av att få sina strategier att bli verklighet. Att genomföra projekten blir organisationens ansvar, dvs dina lojala kundrelationer. När du skapar kontakter på högre nivå kan du påverka vilka investeringar som görs. Affärerna kommer du att göra i nästa steg. Hur tänker och pratar då dessa högre chefer? De är generellt bara intresserade av tre saker: att organisationen ska tjäna mer pengar och växa snabbare, att spara pengar, och att undvika risker. Om det är en offentlig myndighet som inte är vinstdrivande, vill de använda skattemedlen så effektivt som möjligt. Du kan komma med idéer på hur cheferna kan nå sina mål. Faktum är att det mesta av vad börsnoterade bolag och myndigheter berättar att de planerar att göra, börjar som idéer diskuterade över luncher, middagar och golfrundor. Det är då cheferna har tid att vara kreativa. Ofta är det en säljare som kommer med idéerna. Det skulle kunna vara du som initierar nästa stora investering hos din drömkund.

Om du ska lyckas i detta forum måste du tala samma språk som de högre cheferna: ROI, Payback, TCO, Capex och Opex. Om du behöver, gå en kurs i affärsekonomi. Gå rakt på sak, berätta hur dina idéer kan göra chefernas affärer bättre, deras strategier till verklighet. Du kanske sitter med en liten men viktig pusselbit. Låt inte det stoppa dig! Du hittar de högre cheferna på LinkedIn. Skriv några rader till dem – berätta att du har några värdefulla idéer du skulle vilja presentera. Se till att koppla idéerna till något som cheferna berättat offentligt att de planerar att göra. Innan du tar kontakt är det därför klokt att läsa några av de pressreleaser som de skickat ut de senaste månaderna. Med all säkerhet hittar du något som du kan bygga din säljpitch på. Du kommer förmodligen få ett positivt svar. I en av våra undersökningar sade 80% av de högst uppsatta cheferna vi frågade att de dels uppskattade personligt skrivna meddelanden på LinkedIn, dels att de oftast svarade.

Var inte heller rädd för att du ska trampa på några ömma tår. Du kommer nämligen att göra dina affärskontakter glada – du ökar chansen att de får igenom sin inköpsbudget.

Nu till mitt exempel! En ambitiös säljare, Helen, hade till uppgift att bredda kontakterna med en av företagets största kunder. Problemet var bara att säljarens kontakter satt i ett eget kontor, långt ifrån huvudkontoret. På frågan om någon av hennes kontakter kunde introducera henne vidare var svaret nej, de hade ingen särskilt bra relation med någon högre chef. På min inrådan köpte Helen några aktier i bolaget och begav sig till kundens årsstämma där VD skulle prata. Efter VDs tal åkte Helen hem i ilfart och skrev ett meddelande på LinkedIn. Kundens VD hade just berättat att de tänkte storsatsa på just den teknik Helen sålde, i syfte att öka sina intäkter. Helen skrev några rader om hur hon och hennes företag kunde vara till hjälp för att förverkliga denna strategi. Mindre än en timme senare plingade det till i Helens inkorg: ”Kan du komma på fredag?” Några år senare hade beställningarna från kunden tiodubblats.

Sammanfattningsvis – genom att både lyssna och påverka de högre chefernas investeringar och samtidigt bygga och utveckla relationerna med de chefer som beställer

AV:

När din pipeline växer men affärerna uteblir

 

Jens Edgren är författare, säljcoach i MEDDICC och certifierad traumaterapeut. Han är författare till åtta böcker om försäljning, bland annat den ny-utkomna ”MEDDICC sälj mer, snabbare”.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 tips för att bli en vassare förhandlare

7 tips för att bli en vassare förhandlare

Annons

Att lyckas i förhandlingar är en konst. Det krävs erfarenhet och ofta många tuffa nederlag för att bli riktigt bra. Med några tips och tricks i bakfickan kan du komma en bit på vägen och stilla dina nerver.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Christer B Jansson

Etisk kontra oetisk försäljning – integritet som ditt viktigaste verktyg

Expertråd

I månadens krönika delar Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, sina tankar om var gränsen går mellan professionell försäljning och manipulation – och varför etiska säljare måste våga ta plats för att inte lämna scenen åt de oetiska.

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Så lyckas du med telefonförsäljning – experternas bästa tips

Expertråd

Telefonförsäljning är fortfarande en av de mest kraftfulla metoderna för att skapa affärer – här är strategierna som gör skillnaden.

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för att lyckas när du ska ställa ut på mässa

Expertråd

Att ställa ut på mässa kräver mer än en monter – här är 39 handfasta tips som hjälper dig att maximera synlighet, leads och resultat.

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

7 enkla knep för att maximera ditt nyhetsbrev

Expertråd

Hur bra är egentligen dina nyhetsbrev? Små, smarta förbättringar kan göra stor skillnad för öppningar, klick och försäljning.
Här är de vanligaste misstagen – och de bästa tipsen på hur du fixar dem!

Planera nästa kick-off med lätthet – STHLM MÖTEN lanserar kostnadsfri konferensrådgivning

En mötesbokare är din genväg till rätt upplevelse

Expertråd

Att arrangera ett lyckat möte eller konferens kan vara både tidskrävande och komplext. Var ska man börja, hur vet man att man valt rätt plats – och vad händer om behoven ändras i sista stund? Vi har träffat Magdalena Höglund, grundare av STHLM Möten, som delar med sig av sina bästa argument för varför företag och organisationer bör ta hjälp av en mötesbokare.

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Verktyg

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Här får du konkreta råd och en uppdaterad struktur för hur du lyckas – plus en lista med 30 rekryteringsföretag som kan sälj, så att du snabbare hittar rätt kompetens utan dyra felrekryteringar.

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 30 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj- och marknadsproffs — Vecka 38, 2025

Karriär

Här är senaste veckans nya jobb för dig inom försäljning, marknad och butik. Ledarroller dominerar – från regionala säljchefer och BDM till butiksnära säljledare – med sista ansökningsdagar från tisdag 23 september och framåt.

Effektify rekryterar ny CRO

Effektify rekryterar ny CRO

Karriär

Effektify har gjort klart med Jimi Guldstrand som ny Chief Revenue Officer (CRO). Han kommer närmast från rollen som VP Revenue hos Funnel i USA och tar nu plats i ledningen hos det svenska martech-bolaget.

saleseffect jobb

Nya jobb inom sälj och marknad — Vecka 37, 2025

Karriär

Här är en genomgång av nya tjänster inom försäljning, marknadsföring och närliggande områden. Urvalet bygger på senaste veckans jobb, med roller från butik och hotell till industri, tech och offentlig sektor.

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Invent Medic stärker säljkraften för Efemia

Karriär

Invent Medic rekryterar en erfaren fysioterapeut som deltidsresurs för att förstärka försäljningen av Efemia i Region Stockholm och angränsande områden. Rekryteringen ska öka närvaron hos vårdpersonal och förskrivare – och säkra att lösningen når fler kvinnor.

saleseffect jobb

Nya jobb för sälj, butik och kommersiella ledare — Vecka 36, 2025

Karriär

Här är de nya tjänsterna inom försäljning, marknad och ledarskap från senaste veckan. Urvalet spänner från butikschefsnära roller och retailledning till kommersiella toppjobb i tech, industri och life science.

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Kieran Youngman blir ny kommersiell chef på Löfbergs

Karriär

Kafferosteriet Löfbergs tar ett strategiskt grepp om sin internationella expansion och rekryterar Kieran Youngman som ny Chief Commercial Officer. Med bred erfarenhet från globala FMCG‑företag och en stark drivkraft för hållbarhet får han i uppdrag att ytterligare stärka Löfbergs position i särskilt Storbritannien och Danmark.

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Magnus Trummens utsedd till ny försäljningschef för plåtslageri – Region Öst hos Lindab

Karriär

Lindab stärker sin satsning i östra Sverige med rekryteringen av Magnus Trummens som ny försäljningschef för plåtslageri i Region Öst. Med gedigen erfarenhet från takbranschen och tydligt entreprenörsdriv ska han bygga team, driva kundvärde och utveckla lokal närvaro från Stockholm till Karlstad.

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Mest läst

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

”Trygghet är vår säljstrategi” – Johan Strand om framtidens hållbara affärer

Återbruk, flexibilitet och kundlojalitet har blivit ledord för Sture Exhibitions & Events. Företaget vill visa att hållbara lösningar inte bara är bra för miljön, utan också skapar långsiktigt värde.
Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Vill du göra dina säljargument både tydligare och mer övertygande? Med EFI-analys kopplar du egenskap → fördel → innebörd så att kunden snabbt förstår värdet.
Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Svårt att veta hur du ska motivera dina säljare? Här har vi samlat 23 tips på hur du motiverar säljteamet.
Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Att lyckas med försäljning idag handlar inte längre om att enbart presentera produktens funktioner. Kunder är välinformerade, har ofta gjort sin research i förväg och förväntar sig rådgivning snarare än en traditionell säljpitch. Här kommer SPIN-metoden in som ett av de mest kraftfulla och beprövade verktygen inom modern försäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com