AI i säljcoachning har ökat med över 40 procent sedan 2020 och allt fler företag väljer videor för att förmedla sina budskap. Så mycket som 80 procent av internettrafiken förväntas bestå av videor 2025.
Detta har säljplattformen Goalplan tagit fasta på och har tagit fram en ny plattform som integrerar avancerad AI-teknologi och videobaserad coachning för att skapa en dynamisk och effektiv lösning för säljteam. En av de första kunderna att testa plattformen är Reitan Convenience Sverige, som driver 7-Eleven, Pressbyrån och Pressbyrån PBX.
– AI, distansarbete och den allmänna konkurrensen om kunden gör att säljyrket är i förändring. Genom att kombinera AI och video har vi skapat en plattform som inte bara effektiviserar coachning utan också gör den mer tillgänglig och relevant för dagens säljare, säger Rasmus Solholm, VD för Goalplan.
– Vi vill alltid ligga i framkant och vi arbetar ständigt med att förbättra hur vi coachar våra medarbetare på servicekontoret och franchisetagare i butik. Därför ska det bli spännande att prova Goalplans nya lösning, säger Daniel Lindahl försäljningsdirektör på Reitan.
Video och AI för att nå resultat
Video har blivit en dominerande form av UGC, User Generated Content, särskilt på plattformar som TikTok, Instagram och YouTube. Eftersom korta videor ofta har högre engagemang än text- och bildbaserat innehåll satsar företag på att uppmuntra användare att skapa och dela videor relaterade till deras budskap. 80 procent av all internettrafik förväntas bestå av video 2025.
– Företag kan med nya Goalplan bygga en kultur av peer-to-peer coaching, skapa interna influencers, lyfta presentationer och i realtid dela information utan att samla personalen fysiskt. Skapa engagemang genom delaktighet helt enkelt, säger Rasmus Solholm.
AI revolutionerar uppföljning
Plattformen använder också AI-teknologi för att analysera data från coachningssessioner, så kallade ”huddles”. Detta gör det möjligt för chefer att få automatiserade insikter, beslutsammanfattningar och förslag på förbättringsåtgärder. Användningen av AI i säljcoachning har ökat med över 40 procent sedan 2020, och det förväntas att 70 procent av stora företag kommer att använda AI som en del av sina säljteknologier innan 2025. Goalplan går i Sana Labs och andra ledande AI-aktörers fotspår och erbjuder en AI-agnostisk plattform där användarna kan välja mellan Googles, Open AIs och Microsofts lösningar.
Mer om:
Goalplan är en plattform för säljcoachning som används av företag över hela världen så som bland andra Oriflame, Telia och Lohilo. Den nya plattformen integreras sömlöst med befintliga arbetssätt.
Reitan Convenience Sweden (RCS), är franchisegivare för Pressbyrån, 7-Eleven och Pressbyrån PBX i Sverige. Varje dag besöker cirka 350 000 personer någon av de omkring 400 servicehandelsbutiker i landet. RCS ägs av det norska familjeföretaget Reitan som bedriver verksamhet i Norden och Baltikum.