Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-02-03 | Expertråd | Ledarskap

Träning som kulturfråga – lyckas med säljtekniken

Med lång erfarenhet av försäljning och ledningsfrågor vet Lars-Göran Fröjd vad som krävs för att lyckas; träning, träning och åter träning. Här berättar han hur du vässar tekniken.

Träning som kulturfråga – lyckas med säljtekniken

I en värld där tekniken blir en allt viktigare komponent är det lätt att tänka att ett nytt system automatiskt ska revolutionera och förbättra både arbetssätt och resultat.

Räcker det att skaffa nya system för att lyckas?

Enligt Lars-Göran Fröjd, expert inom försäljning och organisationskultur på Virtual Management, är svaret nej.

Krävs kulturförändring

Han menar att det är ett misstag att tro att resultatet förbättras enbart genom ny teknik. Det krävs även en kulturförändring i organisationen. 

– Jag jobbar enligt något jag kallar ett-två-fyra. För varje krona vi investerar i ny teknik, måste vi reservera två kronor i kompetensutveckling och utbildning, berättar Lars-Göran och fortsätter:

– Sedan måste vi allokera fyra kronor i kulturstödjande åtgärder för att implementera det nya arbetssättet. 

Intresse för att bygga kontakt och relationer

Intresset för försäljning kom när Lars-Göran började på Rahmqvist, som bland annat levererar kontorsprodukter.

En mycket bra säljskola, enligt honom.

– Det var där mitt intresse för hur man bygger kontakt och skapar relationer startade, framförallt om du jobbar som provisionsbaserad säljare och knackar dörr, säger Göran och fortsätter:

– Då måste du ha en ganska tydlig bild av ”Hur tar jag mig in här?” och ”Vad är mitt budskap?”. 

”Idag är det lätt att läsa på”

Lars-Göran berättar att även bakgrundskunskap var en viktig del.

– Vad kan jag om företaget jag ska träffa? Idag är det lätt att läsa på, det var det inte förut, då åkte du runt och tittade lite grann i ditt distrikt, såg något varumärke och läste på om det, berättar han.

Tid för träning och reflektion är avgörande för resultatet

Som tidigare säljare och även vd på ett antal bolag i olika branscher har Lars-Göran sin syn på vad du behöver tänka på för att lyckas som säljare.

– Hur skapar vi attraktion och nyfikenhet? En annan sak handlar om kulturen och det är träningen, den kan vara väldigt viktig. Det glömmer man ibland bort, därför att man hela tiden jagar på sina säljare att ”gå ut och sälj”, säger Lars-Göran fortsätter:

Besöksförbud på fredagar

– Jag hade en period när jag hade 20 säljare där vi sa att fredagar har vi besöksförbud på.

Fredagarna användes istället till att träna försäljningsteknik samt att läsa på om konkurrenter och kunder.

Ett viktigt moment var även att analysera varför man vann vissa affärer förlorade andra.

Viktigt att kulturen ger rätt signaler

Trots att träning är så viktigt finns det svårigheter att få det att bli en naturlig del av arbetsveckan. 

– Det blir en kulturfråga, säger Lars-Göran och fortsätter: Hur mycket tid avsätter jag för träning? Och hur tränar jag? Tar jag intryck av externa föreläsare? Hur får jag in nya rön och nya kunskaper?

Samtidigt är det viktigt att säljare får möjlighet att utveckla sin egen försäljningsstil och lära sig vad som fungerar.

”Du måste göra din egen tolkning som säljare”

– Du kan ju köra säljträning, ha mallar och frågor och allt det här men du måste göra din egen tolkning som säljare, säger Lars-Göran. Han fortsätter:

– I diskussioner är det väldigt viktigt att man är påläst kring vilka argument som kommer från vilka typer av kunder också. Om man vet att ”det här är en kund som bara jagar pris” eller ”Det här är en kund som är teknikintresserad”.

Lev inte på gamla meriter

Lars-Göran avslutar med att poängtera att träning är viktigt både för nya och mer rutinerade säljare.

– Jag kan skaffa mig trygghet och erfarenhet och kunskap genom gamla meriter och lärdomar, men jag kan fortfarande inte leverera ett vinnande resultat genom att tänka på gamla meriter.

Frågor för dig som vill reflektera över din säljteknik:

Först och främst är det viktigt att vara vältränad samt att hitta din metod att förbereda dig. Detta är grundläggande frågor att utgå ifrån när du vill reflektera över din säljteknik.

  1. Förstod jag kundens drivkrafter och behov? Lägg vikt vid att lära känna kunden eller olika kundsegment och vad det är som driver dem: Är det bästa produkt, lägsta pris eller smartaste lösning?

 

  1. Var jag trygg i mig själv? Kroppsspråk och tonläge är oerhört svårt att ljuga med. Du måste vara på hugget och för det krävs både trygghet och självförtroende. 

 

  1. Kan jag produkten/tjänsten, känner jag till alla tilläggsprodukter, vet jag hur den används? Gäller exempelvis paketering, olika versioner och upplägg. 
Läs mer: 9 tips: så skriver du en säljande offert
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Autentiskt ledarskap: Nyckeln till hållbar försäljningsframgång

Autentiskt ledarskap: Nyckeln till hållbar försäljningsframgång

När förtroende och äkthet är avgörande för att bygga starka kundrelationer och motiverade säljteam, framstår autentiskt ledarskap som en kraftfull strategi. Genom att vara genuin, transparent och värderingsdriven kan du som försäljningschef skapa en kultur av engagemang och tillit som driver både prestation och långsiktig framgång.

9 tips för målstyrning av säljare

9 tips för målstyrning av säljare

Att sätta tydliga och motiverande mål är en av de mest kraftfulla verktygen en försäljningschef har för att driva prestation, engagemang och resultat. Men målstyrning är mer än bara siffror i ett kalkylblad – det handlar om att skapa en kultur där varje säljare vet vad som förväntas, varför det är viktigt och hur de kan lyckas.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Hemligheten? Toppservice och kvalité!

Annons

Har man en pryl som går sönder efter en dag kan man konstatera att kvalitén var dålig, men när det gäller service – vad innebär egentligen kvalité? Vad utmärker kvalitetsarbete och hur påverkar det arbetssättet på ett företag där man värnar om det personliga i alla led?

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...
Ta del av föreläsningen: Så blir du nr 1 på AI-sök - Och upptäck Solvalla som möteslokal

Ta del av föreläsningen: Så blir du nr 1 på AI-sök

Den 15 maj bjuder vi in dig som läser Saleseffect till ett unikt evenemang där kunskap och nätverkande möts i en härlig miljö. Lyssna till föreläsningen: Så blir du nummer ett på AI-sök med AI-experten Linus Ingemarsson, få en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade mötesytor och mingla med hundratals trevliga affärspersoner.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com