Kan man ha en bra personlighet och lyckas som säljare?
Kan man ha en bra personlighet och misslyckas som säljare?
Svaret är JA på båda frågorna, alltså har personligheten inte så stor betydelse för säljresultatet. (Även om den kan vara viktig ur andra perspektiv.)
Så vad är då viktiga egenskaper hos kandidaten?
Vilka faktorer avgör att vi får produktiva och effektiva säljare?
En viktig faktor som påverkar resultatet är kandidatens kontakthinder. Det påverkar säljarens förmåga att skapa kontakt och även säljarens produktivitet. Vad som skiljer topp-säljare från medelgoda och medelgoda pratade vi mycket om på vårt förra webinar och vi tar upp en del av det här då det påverkar vad vi ska söka efter när vi väljer bland våra kandidater till en säljande position.
Kontakthinder uttrycker sig som attityder och värderingar om hur man gör affärer i ett företag. Det innebär att det drastiskt påverkar allt från företagets försäljning och service till intern kommunikation. Med andra ord viktigt att anställa människor med så lite kontakthinder som möjligt i positioner som påverkar försäljningen.
Det går att mäta kontakthinder hos kandidater. Hitintills har forskningen upptäckt 16 olika hinder som direkt påverkar och har samband med företagets resultat. Kontakthinder hör du ofta som ursäkter och bortförklaringar varför man inte kan göra ytterligare ett kundbesök, varför det inte är läge att kontakta just den personen eller varför man skjuter upp och förhalar de kontakter man egentligen tänkte ta. Kontakthinder är dessutom ytterst smittsamt, det tar åtta veckor för en nyanställd att få samma hinder som ledningen redan har.
Lyckligtvis går det att både identifiera och åtgärda kontakthinder så att alla i företaget kan nyttja sin fulla potential och vi kan anställa personal med så få hinder som möjligt. Detta webinar handlar inte bara om kontakthinder utan också andra viktiga faktorer att tänka på när jag rekryterar och inte bara säljare. Vårt mål är att du i detta webinar som redan samma dag kan bidra till att hjälpa dig rekrytera än bättre an vad du gör idag.
Föreläsare: Christer B Jansson och Inger Melkersson, Belbin Sverige AB.
Bjud gärna med en gäst som du tror kan ha nytta och glädje av informationen.
Varmt välkommen!
Anmäl dig här.