Utställare från 170 länder och runt 150 000 besökare, inköpare och distributörer beräknas infinna sig i Frankfurt för att vara med när Ambiente, den världsledande mässan inom konsumentvaror, slår upp portarna 6 – 10 februari parallellt med mässorna ChristmasWorld och CreativeWorld.
Vi träffar Annika Öhberg, grundare och ansvarig för marknadsföring och kommunikation på Carl Oscar, som säljer hållbara, egendesignade on-the-go-produkter som termosar, matlådor och vattenflaskor. Det som började med praktiska produkter för de yngsta har med åren utökats till att de nu erbjuder produkter till hela familjen.
I februari ställer de ut för 11:e gången på Ambiente.

Låt oss börja med storyn bakom Carl Oscar – det är namnen på era två söner, eller hur?
– Ja, det stämmer. Det var 2007 och vår son Carl, då två år, satt i bilbarnstolen och drack en Festis. Det resulterade i massor av spill och kladd när han klämde till och det mesta av innehållet hamnade på hans kläder – och i bilen.
I det ögonblicket föddes idén till tetrahållaren och det var även startskottet till att jag och min man Niclas grundade företaget som fick heta Carl Oscar. Idag är Carl 20 och Oscar 18 år och båda är engagerade med allt från idéer till nya produkter till att bygga mässmontrar.
Vad betyder Ambiente för er?
– Det är den största mässan inom den här kategorin av produkter och även vår viktigaste mässa.
Flera av våra största kunder och distributörer har vi träffat på Ambiente. Det är verkligen ett unikt tillfälle att möta kunder från världens alla hörn. I vår monter brukar vi ha besökare från mer än 40 länder. Det är mer än på någon annan mässa vi ställer ut på. Dessutom är Ambiente unik när det gäller bredden på besökarna. Våra produkter passar in i flera olika branscher och på mässan når vi många av dem.
Ni har ju ett tydligt formspråk i era produkter. Hur jobbar ni?
– Vi utgår alltid från våra egna behov och design, funktion och formspråk måste kännas självklara i vardagen. Jag inspireras mycket av hur produkterna faktiskt används och av de mjuka värdena vi vill förmedla. Niclas drivs av att skapa den bästa möjliga produkten till ett pris konsumenten accepterar. Att skapa en riktigt bra produkt är en sak, men att göra den prisvärd och samtidigt ge alla led i kedjan rimliga marginaler är betydligt svårare.
Vilka hoppas ni träffa på mässan?
– Våra produkter finns idag i ett 50-tal länder över hela världen och på mässan brukar vi alltid träffa många av våra existerande kunder och samarbetspartners. Vi hoppas förstås också på att få kontakt med nya potentiella kunder. I Sverige och Norge är vi fortfarande små trots att det är vår hemmamarknad. Så välkommen förbi på en fika om du är intresserad!
Hur jobbar ni inför mässan?
– För oss är förberedelserna lika viktiga som själva mässdagarna. Kostnaden för att ställa ut är hög, så allt måste sitta. Vi arbetar med detaljerade checklistor för montern, logistiken, nya produkter, prislistor och kataloger – och allt ska vara klart i tid.
Och hur tar ni hand om nya kontakter och leads?
– Vi delar upp arbetet: jag fokuserar på kommunikationen och Niclas på siffrorna. Kataloger, prislistor och beställningsformulär är förberedda att skicka ut redan före mässan, och Niclas är stenhård med uppföljningen. Ofta skickar han information redan under mässans sista dagar eller direkt när vi kommer hem. Därefter följer vi upp alla kontakter löpande under de kommande veckorna.
Vilka trender ser ni just nu inom ert segment?
– Hållbarhet är ju givetvis tongivande och vi utvärderar hela tiden material, produktion och klimatpåverkan.
Vi har bland annat gjort klimatberäkningar för vårt sortiment och följer noga de nya EU-förordningarna som höjer kraven på transparens och ansvar.
En positiv trend för oss är att vi ser en ökad efterfrågan på miljösmarta on-the-go-lösningar.
Ta oss med behind-the-scenes – något udda mässminne att dela med oss?
– Vårt allra första år packade vi montern hemma i garaget – med kontoret i vardagsrummet och två små barn som sov där uppe. Vi slog på babyvakten och satte igång, men montern var så hög att vi fick stå utomhus i snöstorm mitt i natten och packa klart. Då var det oerhört slitigt men idag kan vi skratta åt det och konstatera att ett äktenskap som klarar det, klarar det mesta!
Sen brann lastbilen med vår mässmonter upp på autobahn på väg till en mässa förra året. Då gällde det att vara snabb och hitta lösningar! Det blev mycket extrajobb och kostade oss massor men vi lyckades ändå genomföra mässan.
Några tips till de som planerar att ställa ut?
– Blir vi fler svenska och norska utställare framöver skulle det vara jättekul och ni som planerar att åka ner till Ambiente är varmt välkomna förbi vår monter – vi bjuder gärna på både fika och delar med oss av våra erfarenheter. Mitt främsta tips är:
Åk till mässan som besökare först. Då är det lättare att ha önskemål på till exempel monterplacering i diskussionen med mässan. Vi fick en gång en placering på en annan tysk mässa i ett hörn där i princip de enda som passerade var de som skulle ut och röka…
Väl på plats – se hur konkurrenter profilerar sig och få inspiration gällande monterdesign. Passa även på att kolla in övrigt utbud inom din produktkategori.
Och prata med andra mindre utställare som du tycker har ett bra och liknande upplägg som du själv skulle kunna tänka dig.
Avslutningsvis, vad ska man uppleva i Frankfurt när mässdagen är slut?
– Då tycker jag att man ska ta sig till någon av de mysiga pubarna i den gamla stadskärnan Alt Sachsenhausen och dricka ett glas äppelvin! Som en total kontrast kan man en annan kväll åka till Main Tower för att njuta av panoramautsikten över Frankfurts skyline!
Besök Carl Oscar under mässan:
Hall: 9.1
Monter: E02
Siffror från 2025:
Ambiente 3 754 utställare från 170 länder och 105 291 besökare
ChristmasWorld 665 utställare från 114 länder och 34 583 besökare
CreativeWorld 270 utställare från 96 länder och 7 810 besökare

Foton: Carl Oscar





