Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-09-16 | Krönika

Christer B Jansson: Hur ser vi till att våra säljare arbetar hållbart över tid?

Det ser ut som om det råder en slit-och-släng-mentalitet, om resultaten som publiceras är sanna. Skriver Christer B Jansson i sin krönika för september.

Christer B Jansson: Hur ser vi till att våra säljare arbetar hållbart över tid?I USA lider många säljare av utmattningssyndrom

Det ser ut som om det råder en slit-och-släng-mentalitet i vissa länder, om resultaten som publiceras är sanna.

I en rapport från England framkom följande: ”Under 2023 minskade andelen toppresterare från 20 % till endast 4 %, medan andelen bottenpresterare ökade från 10 % till hela 28 %” (Winning By Design, 2023).

I USA presenterade Gartner Group att över 80 % av säljarna lider av utmattningssyndrom, och att över 52 % aktivt söker nytt jobb, ett jobb som inte har med försäljning att göra.

Jag får dessutom testresultat via vårt Säljhindertest (en avancerad psykometrisk test som mäter vad som driver aktivitet och vad som hindrar den hos en säljande person), som allt oftare pekar på låg motivation (”soppa i tanken”) och otydlighet i målfokusering (viljan att genomföra affärsmöten). Så även här i Sverige är dessa problem tydligt närvarande. Dessutom är det, om jag tolkar informationen rätt, få säljare som når sina budgetar och säljkvoter. Det kan bero på felaktigt satta budgetar, men också på andra faktorer.

Är detta en trend som också kommer påverka svenska säljare, eller gör den redan det med tanke på de testresultat jag ser? Om jag har rätt, är det riktigt oroväckande och det krävs en helt ny syn på ledarskap för att vår svenska säljkår ska må bra och prestera hållbart.

En likhet jag ser mellan USA och England är att 52–54 % av de som vill bli säljare i dessa länder gör det för att tjäna pengar. I Sverige är det endast 23 % som vill bli säljare av samma anledning (baserat på en studie vi gjorde på 110 säljare i 11 länder för cirka 10 år sedan). Det viktigaste för svenska säljare är att utvecklas som människa, samtidigt som de har roligt på jobbet. Svenska säljare är dessutom relativt nöjda med sina löner, vilket andra, nyare studier visar. Det skiljer sig säkert mellan företag, då de säljare som i Sverige vill tjäna pengar söker sig till företag som betalar provision för lyckade affärer och överträffade budgetar.

En annan studie vi gjort har korrelerat sex olika säljstilar (se de sex säljstilarna nedan) med just motivation och prestation. Vi fann att säljare som var tävlingsorienterade/avslutsorienterade hade överlägset mer motivation och vilja att prestera än säljare med någon av de andra fem säljstilarna. Med andra ord finns det tydliga belägg för att framgångsrika säljare är tävlingsinriktade.

Samtidigt har drygt 12 % av de svenska säljarna som svarat på våra tester sagt att de inte vill prata med människor, och 20 % (i dessa 20 % ingår de 12 %) söker jobb bort från säljyrket. Denna undersökning gjordes dock före pandemin, och när jag ser på de testresultat vi fått efter pandemin, har situationen försämrats. Med andra ord har siffrorna sannolikt inte blivit bättre. Synen på säljare och prestationsinriktade medarbetare kräver ett nytt ledarskap, kanske mer likt idrottsvärldens syn på sina atleter, och inte minst det ledarskap som duktiga coacher och tränare utövar.

Nedan finner ni de sex olika säljstilarna vi identifierade när vi studerade 300 000 säljare och deras beteenden i kundmöten.

  1. Service-Oriented Selling™ (S-O-S™) – Serviceorienterad försäljning
    Denna säljares primära beteende betonar personlig pålitlighet, att åtaganden ska fullgöras och att kundernas förväntningar ska mötas eller överträffas. Stilen fokuserar på vad säljaren lovar att göra för kunden efter köpet, och kallas därför serviceorienterad försäljning.
  2. Competition-Oriented Selling™ (C-O-S™) – Tävlingsorienterad försäljning
    Denna säljstil är inriktad på att övertyga och på personlig påverkan. Beteendet ses ofta hos säljare som beskriver försäljning i termer av resultat och som gillar att tävla. Därför kallas den tävlingsinriktad försäljning.
  3. Image-Oriented Selling™ (I-O-S™) – Imageorienterad försäljning
    Detta säljbeteende handlar om att ”förpacka och sälja” en professionell självbild, vilket inkluderar att använda sofistikerade presentationstekniker och stödmaterial. Stilen fokuserar på säljarens trovärdighet, och kallas därför imageorienterad försäljning.
  4. Need-Oriented Selling™ (N-O-S™) – Behovsorienterad försäljning
    Denna säljstil fokuserar på att identifiera kundens befintliga behov som kan tillgodoses med produkten eller tjänsten, snarare än att skapa behov. Därför kallas den behovsorienterad försäljning.
  5. Product-Oriented Selling™ (P-O-S™) – Produktorienterad försäljning
    Denna säljstil fokuserar på att beskriva och förklara produktens egenskaper och fördelar i detalj, och kallas därför produktorienterad försäljning.
  6. Rapport-Oriented Selling™ (R-O-S™) – Relationsorienterad försäljning
    Denna säljstil bygger på att skapa förtroendefulla och ömsesidiga relationer med kunder. Därför kallas den relationsorienterad försäljning.

Jag tror att vi måste reflektera över hur vi hanterar våra säljare för att undvika att hamna i samma situation som England och USA. Som chef behöver du ha nära kontakt med dina säljare för att veta hur de mår och tänker. Trots liknande rekrytering, träning och coachning är säljarna sannolikt väldigt olika. För att stötta deras vilja att lyckas behöver du anpassa ditt ledarskap.

Förenklat kräver alla de sex säljstilarna olika typer av ledarskap och coachning för att fungera optimalt. Som coach och/eller ledare för säljare måste du förstå vad som motiverar dem och vilka tankar och känslor som hindrar dem, det vill säga deras säljhinder.

Säljares utmattningssyndrom är dessutom numera klassat som arbetsskada. Med andra ord är detta en verklighet där företag, via sina ledare och coacher, behöver ta sitt ansvar.

Av: Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach

Christer B Jansson: Hur ser vi till att våra säljare arbetar hållbart över tid?
Christer B Jansson
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Hur kan du som försäljningschef stötta dina säljare att fokusera på målen bättre?

Stärk ditt säljteam: Så hjälper du dina säljare att fokusera på målen

I denna månadskrönika skriver Christer B Jansson om hur du som försäljningschef har en avgörande roll för att hjälpa ditt säljteam att övervinna säljhinder och rikta in sig på uppsatta mål. Genom att implementera tydliga strategier och skapa en stödjande arbetsmiljö kan du bidra till att öka både motivation och prestation inom teamet.

Christer B Jansson: Relationen mellan säljhinder och referensförsäljning

Christer B Jansson: Säljhinder och referensförsäljning är nära sammankopplade

Säljhinder begränsar säljare från att fullt ut utnyttja fördelarna med referensförsäljning, medan framgångsrik referensförsäljning kräver att dessa hinder hanteras. Skriver Christer B Jansson i denna krönika.

Årskrönika: Nu omdefinierar vi  försäljningens framtid

Årskrönika: Nu omdefinierar vi  försäljningens framtid

Året går mot sitt slut och vi har låtit några starka profiler ge sina perspektiv på utmaningar och möjligheter inför kommande år. Vad tror de kommer vara den största skillnaden i hur försäljningschefer kommer att arbeta 2025 jämfört med 2024 och vilka trender spår de inom sitt gebit? Christian Swed är vice vd och säljchef på kommunikationsplattformen Rule. Om du som säljchef använder dig av möjligheterna med rätt digital plattform blir 2025 ditt bästa år någonsin!

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Upphandlingar – vägen från nystartad verksamhet till växande företag

Annons

På den offentliga upphandlingsmarknaden är det efterfrågan på mängder av olika varor och tjänster, och för mindre företag kan den offentliga marknaden vara en bra utgångspunkt för att växa och skaffa sig nya uppdrag och förutsägbara intäkter. Innan du ger dig i kast med upphandlingsmarknaden är det några saker du bör tänka igenom. I den här artikeln försöker vi ge dig några tips och lite inspiration på vägen från litet till stort företag.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Så fungerar AIDA-metoden

Så fungerar AIDA-metoden

AIDA-metoden är en marknadsföringsmodell som du som säljare kan använda dig av för att öka dina försäljningsframgångar. Modellen hjälper dig att strukturera dina säljargument och påverka potentiella kunder på ett effektivt sätt.
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com