Nya siffror från Brilliant Future visar vilka organisationer som tar bäst hand om sina kunder. Kartläggningen är helt och hållet baserad på kvantitativ data – kundernas egna upplevelser – och överst i topplistan hamnar Clas Ohlson, SPP, Preem, SevenDay Bank och Öresundskraft. Bland landets kommuner levererar Kristianstads kommun allra bäst medborgarservice.
Insamlingen av data har pågått under hela 2021 och är baserad på cirka 2,2 miljoner kundomdömen. Kartläggningen visar även att de organisationer som levererar ett högt medarbetarengagemang i sin kundservice har fler lojala kunder än de organisationer som levererar ett lågt medarbetarengagemang.
– De organisationer som toppar listan förstår värdet av strålande kundupplevelser – vikten av att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse, för att sedan analysera data och agera på den. Att mäta både kundupplevelsen och medarbetarupplevelsen ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten. Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden, säger Ulrika Jonsson, tf vd på Brilliant Future.
Hela listan – organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. SevenDay Bank
2. Volvofinans Bank
3. Avanza
Energi
1. Öresundskraft
2. Dalakraft
3. Skellefteå Kraft
Finansiella tjänster
1. Preem
2. Tietoevry
3. Lendo
Försäkring
1. SPP
2. Länsförsäkringar Skaraborg
3. Lärarförsäkringar
Handel
1. Clas Ohlson
2. Postkodlotteriet
3. Volvo Cars Customer Care
Kommun
1. Kristianstads kommun
2. Enköpings kommun
3. Ängelholms kommun
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året:
1. Linköpings kommun
2. SPP
3. Uppsala kommun
Om listan:
- Listar de organisationer som har lyckats skapa exceptionella kundupplevelser.
- Baserad på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger data från cirka 2,2 miljoner kundundersökningar till grund för beslutsunderlaget.
- Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2021 och har samlats in under hela året. Alla kunder till Brilliant är per automatik med i urvalet.