Den här artikeln är till dig som leder ett säljteam och som känner att det är läge att utveckla säljorganisationen och prova något nytt för att skapa ett bättre resultat. Vi tar dig med på fyra steg till en lyckad förändring. Häng med!
1. Organisationsplanering
Börja med att fastställa en hur er organisationsstruktur ser ut idag. Ta fram ett tydligt organisationsschema som visar ansvarsområden, rapporteringslinjer och roller för varje anställd. Detta är grunden att utgå ifrån. Nästa steg är att fundera på vilken typ av säljorganisation som skulle fungera ännu bättre och ge bättre försäljningsresultat. Här tre olika sätt att bygga upp din säljorganisation:
-
- Geografisk organisation: En enkel och vanlig modell där varje säljare ansvarar för sitt specifika geografiska område. Fördelar inkluderar kortare resvägar och djup lokalkännedom. Nackdelar kan vara att säljaren represterar hela produktsortimentet och kan ha svårt att vara ”speicialisten” på allt. Säljaren måste också kunna hantera alla sorters kunder.
- Produktorganisation: I den här säljorganisationen är varje säljare nischad på just sina produkter eller tjänster och är specialisten och den kvalificerade rådgivaren gentemot kunderna. Fördelarna är att kunden får hjälp att lösa sina problem på bästa sätt. Nackdelen är att kunden kan bli kontaktad av flera säljare från ert bolag, det kan uppstå konkurrens internt om kunderna och uppfattas oproffsigt utåt. Som försäljningschef måste du vara tydlig med vad som gäller och ha regelbunden avstämning internt vem som gör vad gentemot vilka kunder.
- Kundorganisation: Ta till vara på varje säljares unika egenskaper och låt dem ansvara för och specialisera sig på specifika kundtyper! Fördelarna är att säljaren lätt kan identifiera kundens problem och komma med bra lösningar då det finns många liknande kunder att jämföra med. Nackdelen är samma som med en produktorganisation att kunden blir kontaktad av flera säljare från ert bolag, intern konkurrens bland säljarna och höga resekostnader.
2. CRM-system (Customer Relationship Management)
Ett bra CRM-system är A och O för att underlätta hanteringen av kundinformation, spåra säljaktiviteter, hantera leads och möjligheter samt analysera säljdata. Se till att ert CRM-system passar er, håll det uppdaterat, och se till att det används av alla! Se en lista på 20 CRM-system för försäljningsorganisationer nedan.
3. Säljprocessoptimering
När du bestämt dig för vilken organisationsstruktur som gäller, CRM-systemet är uppdaterat och används flitigt då är det dags att se till att optimera själva säljprocessen . Det finns många företag på marknaden som erbjuder olika verktyg och lösningar för att hjälpa företag att effektivisera sina säljprocesser och förbättra kundrelationerna. Här listar vi några åt dig:
- Atlassian: Atlassian erbjuder verktyg och lösningar för att effektivisera arbetsflöden, inklusive säljprocesser.
- HubSpot: HubSpot är känt för sina CRM- och marknadsföringsverktyg, som också kan hjälpa till med säljprocessoptimering.
- Monday.com: Monday.com är en plattform för arbetsledning och samarbete som kan anpassas för att passa säljprocesser.
- SmartSheet: SmartSheet erbjuder molnbaserade arbetsflödeslösningar, inklusive säljprocessoptimering.
- Spreadsheet.com: Denna plattform erbjuder kalkylblad och arbetsflödesverktyg som kan användas för säljprocessoptimering.
- Asana: Asana är en allmän arbetsledningsplattform som kan anpassas för säljprocesser.
- Pipefy: Pipefy är specialiserade på arbetsflödesautomatisering och kan hjälpa till med säljprocessoptimering.
- Concito Consulting: erbjuder tjänster för att bygga en komplett sälj- och marknadsorganisation, rekrytering, processoptimering och rekommendationer för nyckeltal (KPI:er).
4. Framgångsfaktorer för säljorganisationer
Ja, vad gör framgångsrika säljorganisationer som inte andra gör? Här några framgångsfaktorer:
- Sälj och marknads arbetar tillsammans i säljprocessen.
- Löpande investering i säljträning
- Försäljningschefer som genom t.ex. KPI:er prioriterar sales excellence över tid.
Lycka till med att bygga en stark och effektiv säljorganisation! 🚀
Tips om du vill läsa mer:
20 CRM-system som underlättar ditt säljarbete
Gillar du rapporter och att nörda ner dig ännu mer? Då vill vi tipsa om Huthawithes rapporter och whitepapers.