Onemotions digitala produkter har mottagits väl av kunderna. DI:s Gasellen visade mycket goda resultat. Fyra gånger bättre deltagarsiffror än förra året: 569 personer såg sändningen, ett genomsnitt på 40 besökare samtalade med utställare i respektive monter. I varje monter såg 30 till 80 personer videovisningar och upp till 50 PDF-nedladdningar gjordes från varje företag. Över 90% ansåg att plattformen tillförde värden utöver ett traditionellt webinar och lika stor andel, över 90%, ansåg att det var lättare att komma i kontakt med eventets partners. Och inom kort kommer ett flertal större evenemang att rullas ut genom plattformen.
– Onemotions plattform är en spännande lösning och samtidigt den som mest liknar det fysiska eventet. Den skapar möjlighet att på ett bra sätt få in partnerutställningar i den digitala produktionen, något som vi inte sett förut. Idag kan vi konstatera att såväl streaming som upplevelse och interaktion bland deltagarna fungerade perfekt, säger Rebecka Forsman, projektledare för Gasellen.
Den virtuella plattformen vVenues är framtagen som fristående produkt och erbjuds i standardutförande i samklang med varumärket eller som en fritt anpassad värld. Eventet kan hållas i en trendig hotellmiljö, en öppen naturscen eller på en rymdstation, allt efter beställarens önskemål. Därmed passar vVenues riktigt stora evenemang med partnerutställningar, parallella seminarium, mingel och underhållning. Besökaren kan välja mellan olika seminarium, bygga sin egen eventdag, besöka partners i mässområden, knyta nya kontakter som direkt kan konverteras till livemöten och ta del av möten och lanseringar i VR. Efter genomförandet kan arrangören få tillgång till detaljerad information om vad som intresserat besökarna.
En studio på 150m2 byggts upp i Onemotions produktionslokaler strax söder om Stockholm. Studion är anpassad för att kunna hantera allt från kostnadseffektiva inspelningar med endast en kameraposition till större produktioner med upp till fem kameror och möjlighet att visa riktigt stora produkter som exempelvis bilar. Individuellt anpassade gränssnitt gör att streamingfönstret följer företagets grafiska profil och varumärke. Dessutom finns en mängd smarta interaktiva funktioner som integreras direkt på streamingsidan. Studion lämpar sig för alla former av professionella produktioner, stora som små lanseringar, presentationer, underhållning eller information.
Det tredje benet i Onemotions nya digitala erbjudande är Plug & Play studion som installeras hos kunden för att värna om företagets varumärke vid dagliga videomöten. Studion består av en professionell videomötesutrustning anpassad för alla videomötesplattformar, inbyggd belysning och en fond som speglar varumärkets identitet. Studion är avsedd för kundmöten, produktlanseringar, personalmöten eller andra videomöten där kvalitet och varumärke är viktigt.
– Vi satte spaden i marken dagarna efter vi såg effekterna av covid-19, det är otroligt skönt att vi så snabbt kunnat leverera att riktigt bra alternativ för digitala events. Vi har valt att se långsiktigt på detta och prioritera långsiktiga plattformar framför snabba kortsiktiga lösningar. Vi har tillsatt stora resurser och prioriterat färdiga produkter framför snabb kommunikation. Vi tror att detta även på lång sikt kommer omforma vår bransch och då är det viktigt att inte kompromissa med upplevelsen, säger Mats Mileblad, VD på Onemotion IMC.
Om prisbilden för en digital produktion i plattformen vVenues att jämföra med sedvanliga konferenskostnader.
– Vi har en standardprodukt och ett grundpaket som är designat i varumärkets egna ID, liknande den för DI Gasellen. Ett sådant komplett event kostar ca 150–200.000 SEK. Sen skräddarsyr vi självklart evenemang för både mindre tillställningar och större mässor och konferenser, och då justeras prisbilden. Våra nya produkter är också tillgängliga för andra eventbyråer som vill köra olika typer av evenemang för sina kunder på våra plattformar och då finns lösningar och prisbilder även för det avslutar, Jesper Jacobsen Head of Studio på Onemotion.