Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-01-27 | Aktuellt | Expertråd

Magnus: Digital mötesstruktur är nyckeln till en flexibel säljorganisation

Magnus Tummalid, head of sales, för B2B på Ess Group delar med sig av lärdomar kring hur du skapar en flexibel och snabbrörlig säljorganisation.

Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2022: Magnus TummalidTopp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2022: Magnus Tummalid, foto: Winners Club

Magnus Tummerlid är head of sales på ESS Group där Ystad Saltsjöbad, MJ’s i Malmö, Hotel Pigalle i Göteborg och The Steam Hotel ingår.

Magnus team är inriktat på B2B och hjälper företag att hitta rätt plats för konferenser och möten. De är tillsammans 20 personer, utspridda över halva Sverige, från Ystad till Västerås.

I en bransch som ständigt jobbar för att öka beläggningsgraden har de inom ESS lyckats med att hålla en beläggning på årsbasis som överskrider branschstandard.

Deras fokus på att skapa en bra upplevelse för sina gäster är det som enligt Magnus har lett till en hög beläggningsgrad.

”Vi säljer inte rum, vi säljer inte konferenser”

– Gästens resa börjar hos oss, säger han. Vi har matat våra säljare med att ”vi säljer inte rum, vi säljer inte konferenser”, säger Magnus Tummalid och fortsätter:

– Vår total revenue per room är Best in Business och ändå så säger vi att vi inte säljer rum. Någonstans tror jag att vi har hittat en nyckel i att vi på riktigt vill sälja en upplevelse till våra kunder.

Grunderna i försäljningsteknik kom från callcenter

Magnus började arbeta på ESS Group 2012, då i rollen som försäljningschef på Falkenberg Strandbad och senare även på Ystad Saltsjöbad.

Att han valde försäljning som yrke var egentligen en slump. Magnus spelade i rockband och behövde nämligen en inkomst för att kunna köpa nya gitarrer.

– Där jag kom ifrån två olika callcenters, varav ett jobbade med Eniro. Eftersom vi inte tjänade några pengar på musik så fick jag söka det jobbet, berättar Magnus och fortsätter:

– Det var där jag fick lära mig hur försäljning funkar, berättar Magnus. För att kunna köpa en ny gitarr, kanske en ny varje månad, så behövde jag bli bäst på försäljning. Så det såg jag till att bli, säger han med ett skratt. 

Telefonförsäljning gav honom grunden till försäljningsteknik

Arbetet med telefonförsäljning gav honom grunden till försäljningsteknik och är någonting som Magnus har tagit med sig. 

– Man började varje morgon med säljträning. Vi hade tre möten per dag: morgonmöte, lunchmöte och eftermiddagssamling och samlades hela teamet, ungefär 30 säljare, säger Magnus och fortsätter:

– Då hade vi en väldigt duktig säljchef som kunde allt man skulle kunna om att göra behovsanalyser, intresseväckare – att kunna sälja på telefon.

– Det tycker jag är någonting som man bör ta med sig i sin försäljning idag. Som en elithockeyspelare spelar man mer matcher än man tränar, och det gör man ju i försäljning också. Vi är ute och spelar match varje gång vi säljer.

Magnus menar att försäljning är en dagsvara. Du behöver träna, vara med på nya infallsvinklar.

Central men flexibel organisation

På ESS valde de för ett år sedan att ändra om organisationen. Man gick från att ha konferensbokare på varje hotell till att ha säljare.

På varje destination finns därför numer Business Opportunity Managers som ansvarar för att skapa nya affärsmöjligheter.

Tanken är att dessa ska utgår från behov och sedan erbjuder rätt lösning. Dessutom sitter en stor del av teamet som jobbar med inkommande förfrågningar och bokningar i Göteborg, kallade Client Success Agents.

Förr i tiden var vi mer ute och jagade

– Vi skickar ungefär 200 offerter i veckan för våra 10 destinationer. Det gör våra Client Success Agents som är baserade i Göteborg, några är utspridda i Västerås och i Skåne, berättar Magnus och fortsätter:

– Business Opportunity Managers ska egentligen sammanfatta ansvaret för att skapa fler affärsmöjligheter, röra sig närmare destinationen och bjuda in kunderna till oss. Förr i tiden var vi mer ute och jagade. Vi bestämde oss för cirka ett och ett halvt år sedan att ”Vi gör inga mässor mer”, utan vi skapar våra egna events kring destinationen. 

Digital mötesstruktur skapar nödvändig snabbhet

Utöver att teamet är utspritt geografiskt på de olika destinationerna har Magnus även tre personer som jobbar hemifrån. Med hjälp av en bra IT-struktur och rätt verktyg får teamet det att att fungera. 

– Jag vill ju tro att allt ska ju kunna gå att sköta remote och att det ska gå att få ihop bra ändå. Allt det har vi byggt för att skapa en snabbhet och en effektivitet, berättar Magnus och fortsätter:

– I vår bransch handlar det mycket om att vara snabb och skapa en relation, lyssna på våra gäster och göra vårt yttersta för att vi ska kunna överträffa deras förväntningar.

De digitala verktygen underlättar även i uppföljningen. 

– Var jag än sitter kan jag ta upp datorn och följa upp min säljare på ett väldigt bra sätt. De kan också själva följa upp sina offerter på ett bra sätt var de än är, både via datorn och telefonen. 

Har kul – även i motgångar

Att skapa en stark teamkänsla och ha roligt när man jobbar tillsammans är viktigt för Magnus. Därför är till exempel bonusupplägget baserat på teamnivå snarare än individuellt. 

– Bonusdelen är den anpassad efter team just för att man inte ska ha så vassa armbågar, berättar Magnus och fortsätter:

– Vi vill verkligen inte att man kannibaliserar och tävlar individuellt utan istället tänker: ”Jag kan släppa den här affären för att den här andra affären ligger på samma datum och jag behöver inte kriga för den, det blir bra för oss båda”.

”Vi brinner för samma sak”

– Jag tror nyckeln ligger i att känna att vi gör det här tillsammans, vi brinner för samma sak – våra destinationer – och vi har kul tillsammans. Då blir det roligt att sälja, säger Magnus och fortsätter:

– Kan vi ha det trevligt ihop även i motgångar så har man ett vinnande team. Det är någonting som jag vill skicka ut till alla säljorganisationer. Att jobba med att vara fokuserade på det som är roligt i livet och gör det på din arbetsplats. Hårt arbete, men se till att ha kul, avslutar Magnus. 

Magnus tips till dig som vill skapa en digital mötesstruktur
  • En bra IT-setup krävs. För telefoni använder vi t.ex. Presentity för att kunna koppla in sig på de telefonslingorna där man ska vara aktiv. Våra digitala möten håller vi via Zoom, där man kan koppla upp sig med bild. 
  • Ett bra CRM är A och O. Vi använder Lime och är väldigt nöjda med det, där vi matar in all information om våra affärer för att hela tiden jobba med våra nyckeltal.
  • Vi skickar våra avtal via GetAccept, där vi kan följa upp vad kunden med våra offerter. För oss är det inte bara ett signeringsverktyg, utan även en ”dealgenerator”. 

Läs mer: Har dina kunder fel – och hjälper du dem att få rätt?

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Checklista: Så bokar du kundmöten innan semestern

Vill du boka kundmöten innan semestern och få en flygande start i augusti? Här är checklistan som hjälper dig boka fler möten för hösten redan nu.

Rapport: Sveriges säljare - så nöjda är de

Lönebarometern: Sveriges säljare – så nöjda är de

Drygt 4 100 personer som jobbar med försäljning har svarat på hur nöjda de är med sina löner, bonusar och chefer. Läs vad de tycker här! Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas riksförbund.

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Inbjudan: Skapa en kultur som levererar – och engagerar

Denna kväll är en unik möjlighet att få insikter i hur en stark företagskultur kan driva försäljning och engagemang. Fia Westerberg kommer att dela med sig av praktiska exempel och strategier för att forma en kultur som inte bara inspirerar utan också levererar resultat. Anmäl dig kostnadsfritt här!

Nyckeln till framgång för Försäljningschefer

Nyckeln till framgång för Försäljningschefer

Annons

Forskning visar att det är TRE egenskaper som är viktiga i ledarskap och som även leder till bättre affärer.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2025! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2025 som presenteras här i början av 2026.
Aqua Nobel får en ny försäljningschef

Aqua Nobel får en ny försäljningschef

Patric Strandqvist har fått uppdraget som ny försäljningschef på Aqua Nobel. Han kommer närmast från en tjänst som key account manager på källvattenföretaget.
Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.
Emma Lythell: “Framtidens kund är en AI-agent,är du redo att sälja till den?

Emma Lythell: “Framtidens kund är en AI-agent, är du redo att sälja till den?

Vi ser redan nu att AI på allvar har börjat ta plats i konsumenternas köpresor. Många använder sig av AI för att jämföra priser, få produktrekommendationer eller bara för att få lite hjälp att fatta beslut.
20 spännande teambuilding-aktiviteter i Stockholm att boka

20 spännande teambuilding-aktiviteter i Stockholm att boka

Teambuilding-aktiviteter i Stockholm erbjuder fantastiska möjligheter för företag att stärka gemenskapen, förbättra kommunikationen och skapa minnesvärda upplevelser tillsammans. Oavsett om ni föredrar matlagning, konst, tävlingar eller utomhusaktiviteter, finns det gott om alternativ i huvudstaden. Här har vi samlat 20 spännande aktiviteter för teambuilding i Stockholm som garanterat bjuder på både skratt och utmaningar.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com