Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-01-27 | Aktuellt | Expertråd

Magnus: Digital mötesstruktur är nyckeln till en flexibel säljorganisation

Magnus Tummalid, head of sales, för B2B på Ess Group delar med sig av lärdomar kring hur du skapar en flexibel och snabbrörlig säljorganisation.

magnus tummalid
På bilden: Magnus Tummalid

Magnus Tummerlid är head of sales på ESS Group där Ystad Saltsjöbad, MJ’s i Malmö, Hotel Pigalle i Göteborg och The Steam Hotel ingår.

Magnus team är inriktat på B2B och hjälper företag att hitta rätt plats för konferenser och möten. De är tillsammans 20 personer, utspridda över halva Sverige, från Ystad till Västerås.

I en bransch som ständigt jobbar för att öka beläggningsgraden har de inom ESS lyckats med att hålla en beläggning på årsbasis som överskrider branschstandard.

Deras fokus på att skapa en bra upplevelse för sina gäster är det som enligt Magnus har lett till en hög beläggningsgrad.

”Vi säljer inte rum, vi säljer inte konferenser”

– Gästens resa börjar hos oss, säger han. Vi har matat våra säljare med att ”vi säljer inte rum, vi säljer inte konferenser”, säger Magnus Tummalid och fortsätter:

– Vår total revenue per room är Best in Business och ändå så säger vi att vi inte säljer rum. Någonstans tror jag att vi har hittat en nyckel i att vi på riktigt vill sälja en upplevelse till våra kunder.

Grunderna i försäljningsteknik kom från callcenter

Magnus började arbeta på ESS Group 2012, då i rollen som försäljningschef på Falkenberg Strandbad och senare även på Ystad Saltsjöbad.

Att han valde försäljning som yrke var egentligen en slump. Magnus spelade i rockband och behövde nämligen en inkomst för att kunna köpa nya gitarrer.

– Där jag kom ifrån två olika callcenters, varav ett jobbade med Eniro. Eftersom vi inte tjänade några pengar på musik så fick jag söka det jobbet, berättar Magnus och fortsätter:

– Det var där jag fick lära mig hur försäljning funkar, berättar Magnus. För att kunna köpa en ny gitarr, kanske en ny varje månad, så behövde jag bli bäst på försäljning. Så det såg jag till att bli, säger han med ett skratt. 

Telefonförsäljning gav honom grunden till försäljningsteknik

Arbetet med telefonförsäljning gav honom grunden till försäljningsteknik och är någonting som Magnus har tagit med sig. 

– Man började varje morgon med säljträning. Vi hade tre möten per dag: morgonmöte, lunchmöte och eftermiddagssamling och samlades hela teamet, ungefär 30 säljare, säger Magnus och fortsätter:

– Då hade vi en väldigt duktig säljchef som kunde allt man skulle kunna om att göra behovsanalyser, intresseväckare – att kunna sälja på telefon.

– Det tycker jag är någonting som man bör ta med sig i sin försäljning idag. Som en elithockeyspelare spelar man mer matcher än man tränar, och det gör man ju i försäljning också. Vi är ute och spelar match varje gång vi säljer.

Magnus menar att försäljning är en dagsvara. Du behöver träna, vara med på nya infallsvinklar.

Central men flexibel organisation

På ESS valde de för ett år sedan att ändra om organisationen. Man gick från att ha konferensbokare på varje hotell till att ha säljare.

På varje destination finns därför numer Business Opportunity Managers som ansvarar för att skapa nya affärsmöjligheter.

Tanken är att dessa ska utgår från behov och sedan erbjuder rätt lösning. Dessutom sitter en stor del av teamet som jobbar med inkommande förfrågningar och bokningar i Göteborg, kallade Client Success Agents.

Förr i tiden var vi mer ute och jagade

– Vi skickar ungefär 200 offerter i veckan för våra 10 destinationer. Det gör våra Client Success Agents som är baserade i Göteborg, några är utspridda i Västerås och i Skåne, berättar Magnus och fortsätter:

– Business Opportunity Managers ska egentligen sammanfatta ansvaret för att skapa fler affärsmöjligheter, röra sig närmare destinationen och bjuda in kunderna till oss. Förr i tiden var vi mer ute och jagade. Vi bestämde oss för cirka ett och ett halvt år sedan att ”Vi gör inga mässor mer”, utan vi skapar våra egna events kring destinationen. 

Digital mötesstruktur skapar nödvändig snabbhet

Utöver att teamet är utspritt geografiskt på de olika destinationerna har Magnus även tre personer som jobbar hemifrån. Med hjälp av en bra IT-struktur och rätt verktyg får teamet det att att fungera. 

– Jag vill ju tro att allt ska ju kunna gå att sköta remote och att det ska gå att få ihop bra ändå. Allt det har vi byggt för att skapa en snabbhet och en effektivitet, berättar Magnus och fortsätter:

– I vår bransch handlar det mycket om att vara snabb och skapa en relation, lyssna på våra gäster och göra vårt yttersta för att vi ska kunna överträffa deras förväntningar.

De digitala verktygen underlättar även i uppföljningen. 

– Var jag än sitter kan jag ta upp datorn och följa upp min säljare på ett väldigt bra sätt. De kan också själva följa upp sina offerter på ett bra sätt var de än är, både via datorn och telefonen. 

Har kul – även i motgångar

Att skapa en stark teamkänsla och ha roligt när man jobbar tillsammans är viktigt för Magnus. Därför är till exempel bonusupplägget baserat på teamnivå snarare än individuellt. 

– Bonusdelen är den anpassad efter team just för att man inte ska ha så vassa armbågar, berättar Magnus och fortsätter:

– Vi vill verkligen inte att man kannibaliserar och tävlar individuellt utan istället tänker: ”Jag kan släppa den här affären för att den här andra affären ligger på samma datum och jag behöver inte kriga för den, det blir bra för oss båda”.

”Vi brinner för samma sak”

– Jag tror nyckeln ligger i att känna att vi gör det här tillsammans, vi brinner för samma sak – våra destinationer – och vi har kul tillsammans. Då blir det roligt att sälja, säger Magnus och fortsätter:

– Kan vi ha det trevligt ihop även i motgångar så har man ett vinnande team. Det är någonting som jag vill skicka ut till alla säljorganisationer. Att jobba med att vara fokuserade på det som är roligt i livet och gör det på din arbetsplats. Hårt arbete, men se till att ha kul, avslutar Magnus. 

Magnus tips till dig som vill skapa en digital mötesstruktur
  • En bra IT-setup krävs. För telefoni använder vi t.ex. Presentity för att kunna koppla in sig på de telefonslingorna där man ska vara aktiv. Våra digitala möten håller vi via Zoom, där man kan koppla upp sig med bild. 
  • Ett bra CRM är A och O. Vi använder Lime och är väldigt nöjda med det, där vi matar in all information om våra affärer för att hela tiden jobba med våra nyckeltal.
  • Vi skickar våra avtal via GetAccept, där vi kan följa upp vad kunden med våra offerter. För oss är det inte bara ett signeringsverktyg, utan även en ”dealgenerator”. 

Läs mer: Har dina kunder fel – och hjälper du dem att få rätt?

Emelie Andir emelie@saleseffect.se

Läs mer:

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

Almedalsveckan 2021 700x320 2

Årets säljmingel blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

ben rib båt 2 700x300 2

Business Event Network – Tillsammans skapar vi kraft!

Annons

Ibland händer saker som verkligen etsar sig fast; dofter, smaker eller kanske musik som man tydligt kan koppla till ett minne eller en händelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

unnamed 67

Ny Head of Sales för IT-Total

Karriär

Ulrika Wergens är ny säljchef för IT-Total från och med 1 mars 2021. Hon tar dessutom plats i bolagets ledningsgrupp. Ulrika har gedigen erfarenhet från IT-branschen och har varit tillförordnad säljchef sedan 1 dec 2020.

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
Så lyckas du med din säljtävling

8 tips: Så lyckas du med din säljtävling

En säljtävling ska inte vara ytterligare ett sätt att mäta prestation. Skapa en utmaning som är både rolig och engagerande. Här ger Saleseffect dig konkreta tips som hjälper dig att lyckas.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!
beteendestlar

Förmågan att möta olika beteendestilar ger dig framgång

Saleseffects expertskribent Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, skriver här om hur avgörande det är att förstå kundens beteende i en köpsituation. Och om hur man man som säljare bör anpassa sin presentation och sin metodik efter vad som finns i huvudet på den du vill göra affär med.
intressevackare

Stark intresseväckare – såhär bygger du upp den

En stark intresseväckare är A och O för att lyckas med sin kundbearbetning. Det här behöver du tänka på för att lyckas med din intresseväckare.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.