Antingen har du kanske precis tillträtt en ny roll där kravspec:en varit tydlig: du är anställd som försäljningschefen som ska förändra, eller så har du varit länge i både rollen och i organisationen men känner att både omvärlden, marknaden, du själv och teamet skulle må bra av att skaka om och göra på ett nytt sätt. Oavsett vilket, här är en guide till dig för att stå stark och vara effektiv i din roll och lyckas styra genom förändringsledarskap!
Steg 1 – Förstå nödvändigheten av förändring
- Identifiera behovet: Börja med att identifiera varför förändringen behövs. Det kan vara svar på marknadsförändringar, intern ineffektivitet eller kanske nya möjligheter.
- Få accept från vd och ledning: Vid större förändringar se till att du har vd och ledningsgrupp med dig och provtryck dina förslag först innan du tar det vidare till ditt team.
Steg 2 – Skapa en förändringsplan
- Strategisk planering: Utveckla en genomtänkt plan som beskriver stegen i förändringsprocessen. Detta inkluderar mål, tidsramar och ansvarsområden. Skapa en taktisk plan för kommande 12 månaderna och en strategisk plan som sträcker sig upp till tre år framåt.
- Engagera intressenter: Identifiera och engagera nyckelintressenter i planeringsprocessen för att din plan på förändring ska bli så väl genomtänkt som möjligt. Få input av din vd, ekonomichef/CFO, någon du känner som gjort liknade uppdrag, någon tidigare chef som kan agera mentor och stöd. Men tänk på att avkräva sekretess från dem du involverar så att inte förändringsplanerna når organisationen innan du sjösatt den!
Steg 3 – Kommunicera
- Kommunicera visionen: När förändringsplanen väl är satt är det dags att förmedla en tydlig och inspirerande vision för dina medarbetare och intressenter. Var tydlig i ditt budskap, var lyhörd för frågor, ta det stegvis utan att överdramatisera. Och kom ihåg att du din organiation befinner er på helt olika tidsaxlar. Du har jobbat med planen i flera månader medan det för dem är helt nya tankar och processer!
Steg 4 – Led förändringen
- Var en rollmodell: Som ledare måste du vara en rollmodell för förändringen. Visa engagemang och entusiasm för processen. Se till att portionera ut aktiviteter som motiverar de anställda att känna engagemang för förändringarna.
- Hantera motstånd: Var beredd på och hantera motstånd mot förändringen. De allra flesta av oss är vanemänniskor och tycker inte om nya rutiner och förändrade arbetssätt. Ta dig tid att lyssna på oro och adressera utmaningar på ett konstruktivt sätt.
Steg 5 – Övervaka och anpassa
- Övervaka framstegen: Håll kontinuerligt koll på framstegen och effekten av förändringsprocessen, gärna tillsammans med till exempel vd eller ekonomichef för att få en nyanserad syn på åt vilket håll förändringen leder.
- Flexibilitet: Var redo att justera planen baserat på feedback och förändrade omständigheter.
Steg 6 – Utvärdera och lära
- Utvärdera resultaten: När förändringsprocessen är genomförd, utvärdera resultaten mot de ursprungliga målen.
- Kommunicera resultaten i organisationen, mot era intressenter, mot era kunder. Engagera er kommunikationsavdelning och förmedla de positiva resultat ni uppnått och vilken förändringsresa ni gjort genom till exempel pressreleaser, att medverka som talare i olika forum etc.
- Lärande organisation: Se till att ha en företagskultur som uppmuntrar kontinuerligt lärande genom att till exempel ha det som en återkommande punkt på utvecklingssamtalen med personalen.
Att framgångsrikt initiera och leda i förändring kräver mer än bara goda ledaregenskaper; det kräver en strategisk approach, förmågan att kommunicera och engagera, samt en vilja att anpassa och lära. Du måste vara beredd på motstånd och ha förmågan att få teamet med dig. Det kan krävas hårda tag och kanske även omorganisationer för att nå dit du vill. Men genom att redan när du går in i processen ha alla steg i förändringsprocessen klara för dig kommer du att kunna leda effektivt och navigera rätt genom hela förändringsprocessen. Och sist men inte minst – uppnå hållbara resultat!