Alldeles för få kvinnor tar steget till att bli försäljningschefer, och därifrån vidare till högre försäljningschefstjänster eller vd-poster. Det vill vi på Saleseffect ändra på så för att hjälpa er kvinnliga försäljningschefer i karriären har vi, tillsammans med ledarskapskonsulterna Jennie Brobeck och Gunnar Ekman på River Jump tagit fram utbildningen ”Strategisk försäljningsledning för kvinnliga chefer”. Den äger rum 19 november i Stockholm.
En av de anmälda är Gül Cavdarlar. Hon är regionchef på Reitan Convenience Sverige (RCS), som äger och driver 400 butiker som varje dag besöks av runt 350 000 personer. Förra året omsatte de runt 775 miljoner kronor i Sverige.
Vi ringer upp Gül för att höra hur hennes tankar går kring utbildningen och vad hon hoppas få ut av utbildningsdagen! 💫
Berätta lite kort om dig själv!
– Jag är 37 år och bor på södra sidan av Stockholm. Jag tog min magisterexamen i företagsekonomi 2012 och började jobba på Reitan Convenience Sverige 2013. Siffror och att leda andra människor är min starka sida.
Vilken är din nuvarande yrkesroll, och vad innebär den i praktiken?
– Idag är jag regionchef. Jag är ytterst ansvarig för regionens 64 butiker och de franchisetagare som driver dem och har försäljnings- och resultatansvar gentemot både RCS och franchisetagarna. För att lyckas krävs ett nära samarbete med såväl franchisetagarna i min region, min sälj-och driftansvarige som övriga avdelningar på servicekontoret.
Som regionchef säkerställer jag excellent operativ standard och ledarskap i varje enskild butik för att skapa de bästa kundupplevelserna. Samtidigt ansvarar jag för att mina franchisetagare och deras butiker utvecklas i enlighet med de strategier och mål som fastställts i RCS.
Vad var det som fick dig att anmäla dig till utbildningen ”Strategisk försäljningsledning för kvinnliga chefer”?
– Jag har deltagit på ledarskapsprogrammet på River Jump under året och blev såklart väldigt intresserad av att nätverka med andra kvinnliga chefer i olika branscher för att prata om både personlig utveckling och utmaningar inom ledarskap.
Vilka specifika verktyg eller insikter hoppas du få med dig från utbildningsdagen?
– Feedback och svåra samtal är komplext, och det är alltid bra att öva med olika verktyg i olika sammanhang.
Vilka utmaningar möter du i din nuvarande roll, och hur tror du att den här utbildningen kan hjälpa dig att övervinna dem?
– Coachning genomsyrar konstant mitt vardagliga jobb och ibland når jag ut och ibland inte. Alla människor är olika och därför är ledarskap superkul men också utmanande. Att lära mig nytt och att utvecklas är min största drivkraft!
Finns det några specifika branscher du är intresserad av att nätverka med under utbildningsdagen, och varför just dessa?
– Att träffa ledare inom IT eller marknadsföring vore intressant då de jobbar mycket mer med innovation, som till exempel AI som blir mer och mer vanligt i en snabb och föränderlig omvärld. Vilka sorters utmaningar de står inför och vilka spelregler de använder sig av hade varit intressant att få ta del av.
Hur ser du på möjligheten att applicera det du lär dig under utbildningen i din nuvarande yrkesmiljö?
– Jag möter människor dagligen och verktygen vi kommer att få, tillsammans med samtalen med andra kvinnliga chefer i nätverket, kommer att stärka mig som regionchef.
Vilken aspekt av ledarskap skulle du särskilt vilja utveckla under utbildningen?
– Finns det något i ledarskapet som är könsrelaterat? Den aspekten är jag nyfiken på!
Mer om:
Ledarskapsutbildningen för kvinnliga försäljningschefer 19 november – program och anmälan
Reitan Convenience Sweden AB är en del av Reitan Group som finns i Norden och Baltikum. I Sverige äger och driver de 400 Pressbyråer, 7-Eleven-butiker och Pressbyrån PBX.
Till Gül Cavdarlar på LinkedIn.