Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2023-08-24 | Undersökning

Ny undersökning: Svenskarna litar mer på kvinnor än män

Att köpa bil kan kännas som ett stort beslut och därför blir förtroendet till försäljaren extra viktigt. Kamux har ställt frågan om kön spelar roll för svenskarnas tillit - vilket det visar sig göra. Nästan en av fem litar mer på kvinnor än män. Samtidigt saknar många svenskar tillit för bilförsäljare över lag.

Ny undersökning: Svenskarna litar mer på kvinnor än män

I en traditionellt mansdominerad bransch jobbar bilförsäljaren Kamux ständigt för mångfald och jämlikhet. En jämställd bilbransch verkar dessutom efterfrågas av kunderna. Generellt sett litar fler än hälften (55 procent) av svenskarna lika mycket på båda könen, men det är nästan en av fem (18 procent) som anförtror sig mer åt kvinnor.

När det kommer till kvinnliga bilförsäljare är förtroendet högre hos den yngre generationen. En tredjedel av personerna mellan 18–29 år svarar nämligen att de litar mest på kvinnor. Samtidigt uppger 33 procent av alla respondenter att man saknar förtroende för både män och kvinnor som säljer bilar, där hela två av fem män (39 procent) inte känner förtroende för någon bilförsäljare.

– Precis som för tre år sedan litar svenskarna mest på kvinnor och detsamma gäller vid bilköp. Trots detta jobbar vi i en väldigt mansdominerad bransch där vi på Kamux verkligen ser vikten av både jämställdhet och mångfald. Vi strävar alltid efter att ligga ett steg före inom branschen och arbetar för att locka fler kvinnor till att vilja arbeta med bilar, säger Linda Viktorin, marknadschef på Kamux.

Kamux har även frågat svenskarna om de känner sig mest trygga att köpa en begagnad bil från ett företag eller en privatperson. Det visar sig att en majoritet (56 procent) helst gör inköpet genom ett företag och endast sex procent litar mest på privatpersoner. Av de som är 60 år och äldre är det bara en procent som litar mest på privatpersoner när de ska köpa en begagnad bil. Trots att de flesta känner tillit till sina medmänniskor är det 15 procent som varken litar på företag eller privatpersoner, vilket är en ökning med sju procentenheter sedan 2020 då undersökningen senast gjordes.

– Som etablerad bilhandlare specialiserad på begagnade bilar känner vi till vikten av att vara transparenta och pålitliga vid både köp och sälj. Det är grundläggande för att affären ska bli bra och båda parter ska känna sig nöjda. Att handla hos en bilhandlare gör troligtvis många trygga eftersom de är medvetna om expertisen och vet att de får en trygg affär, säger Linda Viktorin, marknadschef på Kamux.

Ladda ner undersökningen här.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Rapport: Chefer använder AI mest

Rapport: Chefer använder AI mest

För bara ett halvår sedan kände sig många obekväma med att berätta att de använde AI på jobbet. Nu ökar användningen snabbt, särskilt bland chefer. Men skillnaderna mellan generationer och hur tekniken används finns kvar.

Förstå vd:arnas perspektiv för att navigera marknadens framtida utmaningar

Förstå vd:arnas perspektiv för att navigera marknadens framtida utmaningar

Enligt PwC:s senaste vd-undersökning anser 42 procent av globala företagsledare att deras nuvarande affärsmodeller endast kommer att vara konkurrenskraftiga i upp till tio år. Försäljningschefer som vill förstå marknadens utveckling bör därför noggrant följa vd:arnas strategiska prioriteringar och anpassa sina egna strategier därefter.

Undersökning: Svenskarna positiva till begagnad teknik på jobbet

Undersökning: Svenskarna positiva till begagnad teknik på jobbet

I takt med att elektronikavfall blir den snabbast växande avfallskällan globalt, blir svenska folket alltmer medvetna om den negativa miljöpåverkan från tekniska produkter. En ny undersökning från Novus, genomförd på uppdrag av Avoki och HP, visar att hela 78 % av svenskarna anser att elektronikavfall är den avfallsström som påverkar miljön mest negativt. Men det är inte bara problematiken som uppmärksammas – svenskarna är också beredda att bidra till lösningar.

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Glöm B2B och B2C – det är H2H som gäller

Expertråd

I det senaste avsnittet av Säljpoden bryter Amer Mohammed och Leonardo Johansson ner myterna kring B2B och B2C – och lyfter fram varför verkligheten handlar om H2H: Human to Human. Här får säljare och chefer konkreta tips för hur du blir mer mänsklig i varje kontakt och skapar affärer som bygger på äkta relationer.

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Så får du kunden att köpa det du vill sälja – 5 smarta tips!

Expertråd

Som tioåring sålde han i särklass mest jultidningar bland kompisarna och sedan dess har han sålt alltifrån humrar till cyklar och så bilar. Magnus Bengtsson, tidigare försäljningschef Sverige för bilmärken som Mitsubishi och Citroën samt försäljningschef för Mercedes i Stockholm, avslöjar sina bästa tips!

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Johan Karlén är ny affärschef på Lyckos

Lyckos har tidigare fått flera marktilldelningar i Uppsala och Österåker, och bostadsutvecklingsföretaget satsar på ytterligare expansion i Storstockholmsområdet. Johan Karlén har nu tillträtt som ny affärschef i Lyckos, med placering i Solna.
Lista: 21 CRM-system som underlättar ditt säljarbete

Lista: 21 CRM-system som underlättar ditt säljarbete

Läge att skippa alla gamla Excel-listor och satsa på ett CRM-system som hjälper er att hålla koll på kunder och affärer? Kolla in vår lista som kan förenkla ert säljarbete!
Stark intresseväckare – såhär bygger du upp den

Stark intresseväckare – såhär bygger du upp den

En stark intresseväckare är A och O för att lyckas med sin kundbearbetning. Det här behöver du tänka på för att lyckas med din intresseväckare.
Nu lanseras Kia EV6 – en helt ny elbil

Nu lanseras Kia EV6 – en helt ny elbil

Kia EV6 är designad med det Kias nya energifyllda designspråk ”Opposites United” som utstrålar stort självförtroende och ett modernt och distinkt utseende.
Steg 7 i SÅ KLART-metoden – Förädla hur håller jag mig medveten?  

Steg 7 i SÅ KLART-metoden – Förädla hur håller jag mig medveten?  

Steg 7 i en löpande artikelserie om så klart metoden, ett samarbete med Lili Öst som är transformations- och mindset coach, föreläsare och författare.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com