Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-06-12 | AI

Rapport: Mycket att vinna på AI-baserad kundservice

Kunder behöver inte nödvändigtvis få personliga svar men de vill få dem snabbt och de ska lösa deras problem. Nyligen presenterade Salesforce en rapport som visar att 32 procent av de nordiska företagen har implementerat AI-lösningar i sina organisationer. Särskilt inom kundservice finns mycket att vinna.

Rapport: Mycket att vinna på AI-baserad kundserviceFrank Rombouts, Salesforce Foto Niklas Brygt

En färsk rapport från Salesforce visar att företag använder AI-teknik i allt högre grad inom kundservice samtidigt som kundernas förväntningar ökar.

På knappt två år har AI-tekniken hunnit sätta en tydlig prägel inom kundservice, både när det gäller kundernas förväntningar och företagens arbetssätt. Fler företag använder chatbotar som interagerar med kunder, AI-genererade svarsfunktioner och automatiserade sammanfattningar av kundärenden. Kunderna efterfrågar i sin tur snabbare och mer konsekventa svar med minimal ansträngning. Denna trend framgår i undersökningen State of Service som Salesforce nyligen presenterade. Studien är global med 5 500 respondenter i olika befattningar från tjänsteföretag i 30 länder där även Sverige finns representerat.

Nordiska företag nyfikna på tekniken

Rapporten visar att 32 procent av de nordiska företagen har implementerat AI-lösningar i sina organisationer. Motsvarande siffra globalt är 49 procent.

– Teknologin har mognat och service är det område där företag ser störst produktivitetsvinster genom att omsätta teknikinvesteringar till faktiskt värde. Det är ett sätt att differentiera sig på marknaden. Vi tror att den här trenden kommer att hålla i sig, säger Frank Rombouts, Nordenchef Cloud Sales på Salesforce

Rapporten visar att hälften av de nordiska respondenterna experimenterar med tekniken. Och 15 procent utvärderar möjligheten att införa tekniken i sina organisationer. Bara 10 procent svarar att de inte har planer på att använda AI.

– Många företag är långt framme i utvecklingen och visar redan lovande resultat. För många handlar det om att kunna göra tio saker väsentligt bättre. Det är oftast där mest värde skapas, än att skapa en världsomvälvande AI-applikation, säger Frank Rombouts.

Kunder efterfrågar allt snabbare service

En majoritet av de nordiska respondenterna, 85 procent, uppger att kundernas förväntningar är högre nu än tidigare. Globalt är siffran 86 procent. Samtidigt vill kunder ha allt snabbare service som är skräddarsydda för just dem. Drygt 80 procent av kunderna i Norden och 77 procent globalt förväntar sig att direkt kunna prata med någon när de kontaktar ett företag.

Kunderna söker inte alltid nödvändigtvis personlig service. De flesta föredrar chatbotar eller AI-baserad kundtjänst om det innebär att de får snabba och konsekventa svar.

– Personlig kundtjänst leder ofta till köer, vilket frustrerar kunder. Det är dyrt för företagen att tillhandahålla och inte lönsamt att anställa tillräckligt med personal för att undvika köer, säger Frank Rombouts.

Enligt rapporten löser självbetjäning uppskattningsvis 54 procent av kundärenden hos företag som erbjuder det.

– Målet med kundtjänst bör vara att hjälpa kunderna effektivt och snabbt. Det är vad som gör kunderna nöjda. Företag vill naturligtvis erbjuda ett personligt bemötande, men det behövs oftast bara i speciella fall, säger Frank Rombouts och tillägger:

– AI är inte perfekt, men hanterar enkla frågor väl och är tillgänglig dygnet runt. Kunder uppskattar det. De som verkligen behöver personlig service kan slussas vidare.

Sänkte svarstiden med 90 procent

AI är fortfarande nytt för många företag och tekniken är fortfarande i sin linda. Men de som använder tekniken märker redan stora fördelar. Bland nordiska företag säger en överväldigande majoritet (92 procent) av respondenterna att tekniken sparar tid.

– Ett framgångsrikt exempel är ett företag inom sjukförsäkringar. Under åtta veckor samlade man data från chattar, mejl och telefonsamtal. De tränade sin AI med denna data och lyckades sänka svarstiderna med 90 procent. Att uppnå det i en så pass reglerad bransch är imponerande, säger Frank Rombouts.

Undersökningen visar även att (Nordensiffror inom parentes): 

  • 80 procent (85) av handläggarna säger att bättre tillgång till data från andra avdelningar skulle förbättra deras arbete.
  • 83 procent (75) av beslutsfattarna planerar att investera mer i dataintegration nästa år.
  • 85 procent (90) av servicemedarbetarna uppger att tekniken hjälper dem att minska kostnaderna.
  • 93 procent (92) säger att AI-tekniken sparar tid.
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Föreställ dig en värld där dina kunder aldrig når din webbplats

Föreställ dig en värld där dina kunder aldrig når din webbplats

Inte för att ditt innehåll är dåligt, utan för att det inte ens syns. En värld där traditionella sökresultat ersätts av AI-genererade svar, och där din digitala närvaro kan försvinna över en natt. Detta är inte en framtidsvision – det händer här och nu.​

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

5 AI-verktyg som hjälper dig jobba smartare

Från bildgenerering till transkribering och översättning – här är fem AI-verktyg som du kan testa direkt. Spara tid, imponera i presentationer och låt tekniken göra grovjobbet åt dig efter att ha spanat in våra tips till dig! 💫

Goalplan skapar interna influencers och revolutionerar säljcoachning med AI och video i pilotprojekt med Reitan

Reitan först ut att testa Goalplans nya AI-plattform för säljcoachning

AI i säljcoachning har ökat med över 40 procent sedan 2020 och allt fler företag väljer videor för att förmedla sina budskap. Detta har säljplattformen Goalplan tagit fasta på och har tagit fram en ny plattform som integrerar avancerad AI-teknologi och videobaserad coachning för att skapa en dynamisk och effektiv lösning för säljteam. En av de första kunderna att testa plattformen är Reitan Convenience Sverige, som driver 7-Eleven, Pressbyrån och Pressbyrån PBX.

Gunnar Ekman och Jennie Brobeck - experter på att hjälpa dig få fler Energizers i säljteamet

Hur leder du efter pandemin? Gör dina säljare mål eller självmål? De vet hur du får energi och fart på teamet igen.

Annons

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

EFI-analys är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att övertyga dina kunder och öka din försäljning. Men vad står EFI egentligen för och hur kan det hjälpa dig i din säljprocess?
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Så stänger du affären före semestern!

8 experter tipsar: Så tar du hem affären före semestern!

Nedräkning pågår men hur stänger du så många offerter som möjligt och tar hem affären innan du går på semester? Våra säljexperter ger sina bästa tips!
Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

Så fungerar LinkedIn Sales Navigator

I den här artikeln kommer vi att belysa hur verktyget LinkedIn Sales Navigator kan hjälpa både säljare och försäljningschefer att nå framgång inom försäljning.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider där de traditionella kundbesöken minskar för många företag, blir telefonen och digitala möten viktiga arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljning.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com