Anna Bellman är moderator, föreläsare och författare till boken Skapa engagemang digitalt – konsten att kommunicera på distans. Anna menar att förberedelse är otroligt viktig inför digitala möten. Förbered deltagarna på mötets syfte och vad som förväntas av dem. För att nå de resultat man önskar, så tipsar Anna om att ställa sig själv tre frågor innan mötet.
– Jag brukar svara på tre frågor; vad vill jag att de ska veta, känna och göra när mötet är klart? Ofta är vi duktiga på vad vi vill att den jag har möte med ska veta eller göra, men vi är generellt sett dåliga på känna. Vad vill jag att personen ska känna efter mötet med mig? Det är det som avgör om dina kunder köper från dig, att de fått förtroende för dig och känner att du är en person de vill göra affärer med.
Anna tycker att det är viktigt att själv ta ansvar för att höja sin energinivå innan mötet. Rör på dig, lyssna på musik och klä dig som om mötet hade varit fysiskt. Anna menar också att visualisering är ett bra sätt att sätta fokus inför mötet. Anna använder visualisering för att se resultatet framför sig och tycker att det är ett bra verktyg i digitala möten, där visualiseringen kan hjälpa till att föreställa sig engagemang från deltagarna.
– Visualisera hur det ser ut när mötet är klart. Se resultatet framför dig och se det i en positiv kontext. Vi har så lätt för att peppa oss själva med negativa tänk om-budskap, som ”tänk om jag kommer av mig”, ”tänk om jag glömmer bort något”, ”tänk om de inte tycker om mig”, istället för att peppa sig med positiva budskap. Visualisera att du kommer att göra en bra prestation så har du lättare att lyckas.
Anna tycker att det är bra att planera mötet utifrån en digital kontext. Börja med att presentera dig med fullskärm och gå sedan vidare till en incheckningsrunda där alla får presentera sig. Om du behöver dela skärm så se till att avsluta skärmdelningen när du svarar på deltagarnas frågor och jobba på att ha en tätare dialog med deltagarna under mötet.
– Se till att engagera deltagarna direkt. Om de inte blir tilltalade eller engagerade är det lätt att de tar en passiv roll och bara lyssnar. Det är lättare att förlora fokus i digitala möten och därför behöver du fokusera på att ha kontakt med deltagarna. Om de märker att du är intresserad av dem, och inte bara av att sälja, så blir det mycket lättare att lyckas.
Anna tipsar om att ge frågor från deltagarna tid, eftersom det kan ta en stund att sätta på mikrofonen och ställa en fråga. För att skapa en nära dialog så menar Anna att det är viktigt att titta rakt in i kameran, inte på deltagarna på skärmen. Genom att ha en tydlig bild med bra ljussättning och en stadig blick in i kameran, så kan deltagarna få ögonkontakt med dig. Anna tycker det fungerar bra att tilltala deltagarna med ”du” i digitala möten.
– I det digitala kan vi använda ”du” eftersom alla tittar på sina egna skärmar och vi blir mer tilltalade och engagerade av du-budskap.
Avslutningsvis så menar Anna att energinivån alltid är upp till säljaren att skapa och bibehålla innan och under mötet. När mötet är igång är det för sent att höja energinivån, den behöver vara på plats redan innan mötet startar.
– Det är bara du som kan påverka ditt sinnestillstånd och din energinivå. Det är det som kommer avgöra om dina kunder köper från dig, att de fått förtroende för dig. Det duger inte att tycka att digitala möten är tråkiga, de blir bara tråkiga om du intalar dig själv att det är det.
Av: Lovisa Wallin