”Skapa ett personligt anslag i montern”
Lars Schön, säljare och affärschef på Pauser Media. Lars har under våren och hösten hjälpt sina kunder att ställa om till att arbeta i virtuella montrar. Pauser Media har under perioden genomfört ett antal konferenser med digitala montrar i plattformen vVenues.
Här är Lars bästa tips om hur du lyckas i din digitala monter:
- Gör montern personlig, spela in en videohälsning med er som jobbar i montern. Besökarna får inte tro att du är en chatbot.
- Försök inte konkurrera med huvudsändningen, tänk till och locka med annat budskap, exempelvis: bjud in till en digital frukost några dagar senare.
- Gör det enkelt och tydligt för besökarna att förstå vad ni erbjuder och fånga upp deras intresse genom olika budskap.
- Planera noga i god tid, jobbet före och efter är extremt viktigt för att lyckas.
- Se montern som en språngbräda för fortsatt kontakt efter eventet.
“Fånga deltagarens uppmärksamhet”
Björn Hammar, Account Manager på Trippus Event Solutions som hjälpt många kunder med nya lösningar under året.
Här är Björns bästa tips om hur du lyckas i din digitala monter:
- Sätt upp en tydlig plan för vad ni vill uppnå i er digitala monter. Tänk till kring materialet ni vill visa, ett ypperligt tillfälle att se över det material man normalt använder. Passa på att byta ut bilder till nya fräscha, spela in rörligt material som fångar deltagarens intresse. Tänk på bakgrunden när ni har videomöten och att ljudet går ut som det ska. Ett tips är att stå upp när du exempelvis presenterar.
- Fördela arbetsuppgifterna mellan dem som jobbar i montern. Det är viktigt att snabbt svara i textchatten exempelvis. Att allt löper på med förbokade digitala möten. Glöm för all del inte att testa att allt fungerar som det ska innan mässan drar igång.
- Gör det enkelt för deltagaren på mässan att få kontakt med er. Berätta i förväg för både kunder och potentiella kunder att ni är med på mässan så att ni skapar ett intresse för er monter innan.
- Tänk på att alla besökare i montern är ett potentiellt lead. Svara snabbt och glöm inte den så viktiga uppföljningen efteråt.
- Engagera deltagarna i pauserna skapa mingelmöjligheter precis som det finns möjlighet att mingla på en fysisk mässa. Anordna tävlingar eller annat som engagerar och lockar deltagarna i montern.
”Bli en del av innehållet”
Viking Grandin, senior projektledare på Studio Adapt. Viking arbetar på Adapt som skapar digitala möten och sändningar i egna studios i centrala Stockholm och Göteborg. Tittarna deltar i sändningarna via Studio Adapts egna portal eller den plats arrangören valt.
Här är Vikings bästa tips om hur du lyckas i din digitala monter:
- Jag tycker att man som utställare skall jobba för att på ett intressant sätt få bli en del av innehållet som sänds ut; ställ krav på arrangören! Många besökare väljer att delta i ett digitalt projekt för att det är kunskapsdrivet, och utställare har ofta nyheter, produkter och tjänster som är intressanta att lyfta fram som en naturlig del i en livesändning (som ofta är en stor del i en digital mässa).
- I de flesta portaler finns en chattfunktion. Var aktiv i den och kommentera det som pågår i portalen. Sälj inte på ett direkt sätt, men ge din synvinkel på det som händer och relatera det gärna till det du/ditt företag arbetar med. Det skapar intresse och driver trafik till din person och/eller din utställarsida.
- Ser du någon annan person som skriver något intressant? Svara och kommentera, starta en chattråd öppet eller skicka ett privat meddelande.
- Fundera på syftet med ditt deltagande som utställare. Varför är du med och vad vill du uppnå med det? Försöka inte fokusera på för många målgrupper eller för mycket information samtidigt. Välj ett spår, begreppet ”less is more” är än viktigare när vi jobbar helt digitalt.
- Jobba med din utställarsida. Skriv kortfattade texter och lägg gärna upp bilder, videos och dokument. Tänk på att tittarnas tålmodighet är låg och att de snabbt och enkelt vill få en överblick av vad ni erbjuder och att de direkt skall kunna hitta era kontaktuppgifter.
- Det är bra om ni som är utställare i er monter kan presentera er på ett kort, tydligt sätt, så att man som besökare direkt kan se vilka ni är och vem som ansvarar för respektive område hos er. I vissa portaler kan du koppla din personliga profil för eventet till er företagssida och då sker det automatiskt. I andra kan man istället i fritext skriva en kort presentation i företagstexten som innehåller era representanters presentation och kontaktinfo. Det gör det mer personligt än att bara kommunicera med ett anonymt företag.
- Använd statistiken du får på plattformen. Håll koll på vilka som är och varit inne på din plattform och skicka ett personligt meddelande. Men gör det inte standardiserat, läs gärna på lite kort om personen först så att det faktiskt kan bli mer personligt. I många plattformar kan du se dina besökares profil, vilket företag de jobbar på, intressen osv.
- Precis som på en fysisk mässa är efterarbetet lika viktigt som deltagandet på plats. Fördelen med det digitala formatet är att du på kort tid kan få väldigt många leads och mycket data som är enkelt att följa upp.
”Engagera dig i uppsättningen av montern”
Mikael Westerberg, vd Inadra AB. Mikael har analyserat marknaden under flera år och sedan utvecklat eventplattformen Jirango.
Här är Mikaels bästa tips om hur du lyckas i din digitala monter:
- Engagera dig i uppsättningen av montern – det är inte den vanliga rollupen som du brukar ha med dig som du brukar rulla upp och sen så rullar mässan igång.
- Det liknar mer en uppsättning av en ehandel – välj ut bilder, filmer och information som ska vara tillgänglig för deltagaren och som har ett webvänligt format.
- Testa tekniken innan – se till att du har koll på hur allting funkar ihop med dina kollegor som står i montern. Testa att göra ett besök i montern och interagera med dina kollegor så du förstår hur saker fungerar, både med chattar och videomöten.
- När mässan startar: Var med och ha koll på de som kommer in i din monter. Visst kan du titta på konferensen samtidigt men du måste vara alert när det kommer in folk i montern och kanske sätter igång och chattar med dig. Precis som på en fysisk mässa.
- Hälsa gärna på alla som kommer in i montern med ett glatt och trevligt tillrop! Alla kommer inte att hälsa tillbaks men det är ju precis som på en fysiskt mässa.
- Sätt upp mål för ditt deltagande och vad som ska hända med de som kommer in i montern. Ska en kontakt i montern resultera i ett enskilt möte efter mässan? Ska det resultera i en offert direkt?