Säljarens roll har blivit alltmer krävande. Kunderna söker och har tillgång till mer information än tidigare.
För att få till en effektiv säljprocess och lägga tid på kvalificerade leads kan vissa steg automatiseras.
Som den som övervakar flödena kan du välja hur tidigt eller sent i processen du vill komma in.
Självkvalificerade leads
Automatiska flöden och processer är ett sätt att låta dina leads gå igenom en självkvalificering.
Ibland kan du behöva du ta in annan kompetens för att ta fram rätt digitala flöden och innehåll till olika kanaler.
Samtidigt är det en väl värd investering om det kan bidra till fler och mer kvalificerade leads.
Leta inte – bli lätt att hitta
En stor del av köpprocessen idag består av kundernas egna informationssökning.
När någon väl tar kontakt med dig kan du räkna med att det ligger en gedigen research bakom.
Se till att finnas på plattformar som är populära hos dina kunder.
Optimera er hemsida för Google
Sociala medier kan vara ett sätt, som också fungerar utmärkt att annonsera i.
Er egen hemsida går att optimera för Google, som är den sökmotor de allra flesta använder i Sverige. Läs mer om det på Svenskarnaochinternet.se.
Se till att veta vilka sökfraser och sökord som era besökare använder när de letar efter den typen av lösningar som ert företag kan tillhandahålla.
Utbilda kunderna och underlätta informationsinsamling
När en eventuell kund letar efter en ny lösning finns det ofta mycket information för dem att läsa in sig på.
Det finns en mängd olika typer av innehåll som utbildar och underlättar för dina besökare.
Några exempel kan vara blogginlägg, white papers som är lite längre rapporter eller varför inte guider?
Få besökarna att stanna länge
Genom att bidra med bra underhåll som får besökarna att stanna länge på din webbplats hamnar du även högre upp i sökresultatet (se ovan).
Fler och fler företag använder sig även av en chatbot på sin webbplats. Den kan svara på enklare frågor och slussa vidare till andra sidor på webbplatsen.
Håll kontakten och utveckla relationen
Alla kunder är inte ute efter att köpa direkt utan vill bara uppdatera sig kring utbudet som finns.
När de väl är redo att slå till vill du såklart finnas i deras medvetande.
Ett effektivt sätt att hålla kontakten med dina besökare är att se till att erbjuda ett nyhetsbrev.
Bjud på branschnyheter och tips
Det kan handla om branschnyheter och tips som underlättar vardagen för dina kunder.
Du kan även skapa automatiska mejlflöden som triggas av vissa händelser.
Exempel kan vara att man visar intresse för en vissa produkt eller att man har anmält sig till ett webinar.
När dina leads väl är intresserade av att hitta en (ny) leverantör i din bransch är det lätt för dem att höra av sig till just dig.
Läs mer: Så jobbar du med innehåll för att bearbeta leads i olika faser