En säljtävling kan, rätt utförd, motivera dina säljare. Genom att utforma den på rätt sätt ökar du chansen att din säljtävling blir en fullträff som leder till bättre resultat. Så vet du om du bör använda dig av en tävling.
Utgå från rätt syfte när du utformar säljtävlingen
En säljtävling är rätt om du vet varför du anordnar den, och tävlingens utformning tydligt knyter an till syftet. Fundera igenom över om det ska vara en individuell tävling eller om det snarare ska vara en lagtävling. Det finns många olika sätt att lägga upp en säljtävling som gynnar samarbete.
En säljtävling kan också vara rätt om du ser till att anordna den under tillräckligt lång tid. Över tre månader kan vara ett bra riktmärke. Vill du förändra ett beteende måste det också finnas möjlighet att förändra på lång sikt (här kan du läsa om fördelen med beteendemål).
Se även till att sätta upp delmål och följ upp dessa samt ge feedback på säljteamets utveckling löpande. På så sätt kan du säkerställa att tävlingen uppfyller syftet som gjorde att du anordnade tävligen.
Säljtävlingen ska motivera alla i teamet
Kan du utforma en tävling som motiverar alla i teamet? Det är ytterligare ett tecken som tyder på att säljtävling kan vara rätt väg framåt.
Sätt upp individuella mål utifrån var dina medarbetare befinner sig. Kanske jobbar ni med olika delar av säljprocessen och behöver olika sorters mål. Det måste inte heller vara enbart en vinnare, utan alla som uppnår sina mål får ett pris.
Dessutom behöver du erbjuda priser som sporrar alla. Se över om det finns möjlighet att erbjuda olika sorters vinster utifrån vad dina säljare motiveras av.
Poängtävling – något för er?
Ett sätt att skapa förändring och samtidigt få med sig hela teamet (eller varför inte fler avdelningar?) är att skapa en poängtävling. Genom att poängsätta olika beteenden kan medarbetarna samla på sig poäng inom olika områden.
Här är några tips på aktiviteter som ni kan poängsätta:
- Dela med sig av en erfarenhet på intranätet/möte
- Produktkännedom
- Genomgår produktutbildning
- Försäljningsresultat: nyförsäljning, merförsäljning, crossales
- Offert lämnas
- Bokade möten
- Kundnöjdhet för egna konton