Social media – en väldigt bra källa för leads
Det finns få saker som jag är riktig säker på här i livet men en av de saker jag är helt övertygad om är att det egentligen bara finns en sak vi kan vara trygga med gällande framtiden. Den enda tryggheten som finns är vetskapen och en ständig förändring, en förändring som kräver nya lösningar, funktioner, tjänster och intäktsben.
Människors beteenden utvecklas och förändras i en takt som vi är ovana att se. Beteendeförändringen är en effekt av globalisering tillsammans med digitalisering vilket skapat helt ny förutsättningar för, och förväntningar från, företags kunder och användare. Resultatet är att vi betalar våra räkningar på ett nytt sätt, köper skor via nya kanaler, läser tidningen på mobilen och köper böcker på det sätt som passar den enskilda kunden bäst. Det innebär också att vi är mottagliga för information från, och kontakt med, potentiella företagspartners via nya kanaler.
Social media ansågs länge till största del vara en kanal där ungdomar kunde lägga upp roliga bilder och gratulera varandra på födelsedagar – så är inte längre fallet. De stora kanalerna som Facebook, Youtube och Instagram är idag inte bara kommunikationskanaler utan de är snarare digitala infrastrukturer varifrån användare navigerar sitt digitala användande och är således ett mycket bra verktyg för att skapa leads. Gällande demografiska aspekter är sociala medier något som är relevant för i princip alla åldersgrupper. Som du kan se på grafen nedan så är det framförallt bland de äldre målgrupperna som användandet ökar. Vidare är det så att engagemangsgraden på sociala medier är markant högre bland äldre användare jämfört med yngre. Facebook, som diagrammet nedan representerar, har idag 6,3 miljoner aktiva användare bara i Sverige, en aktiv användare innebär att personen varit inloggad någon gång de senaste 28 dagarna. Av dessa 6,3 miljoner svenskar är det 5,2 miljoner som loggar in på Facebook varje dag. Intresset är uppenbarligen stort.
LinkedIn är oftast den kanal som företag tänker på när social media diskuteras men utmaningen med LinkedIn är att det till stor del är ett fåtal yrkeskategorier som finns representerade och därför kan det vara intressant att titta på andra kanaler för att skapa leads. Vilken kanal som har störst potential att skapa leads är helt beroende på hur din målgrupp och dess beteende ser ut. I takt med att användare väljer att använda nya kanaler för att kommunicera och inhämta information behöver företag anpassa sig
Vikten av anpassning var något som Darwin upptäckte redan på 1800-talet – de som är bäst på att acklimatisera sig till nya förutsättningar är vanligtvis de som har störst chans att klara sig. Darwin undersökte djur och växter men hans slutsatser är lika relevanta för dagens verksamheter och företag.
Under kommande krönikor kommer jag presentera olika handfasta tips för att skapa leads via sociala medier men fram tills nästa krönika kan du fundera på:
- Tror du att din målgrupp använder sociala medier, isåfall vilka kanaler?
- Vilken typ av data vill du helst samla in – postadress, mobilnummer eller kanske mail?
- Vad kan du erbjuda för att användaren ska vilja lämna ifrån sig sin data?
Social media – en väldigt bra källa för leads
Av: Simon Beyer