Stefan Bondesson är sälj- och marknadschef på Noll7Noll.
De hjälper företag med profilering och trygga företagslösningar. Bland annat erbjuder de företagslösningar inom telefoni, print, digitala skyltar, kontorsförbrukning, profilprodukter och arbetskläder.
– Vårt stora mål är att hjälpa små- och medelstora företag att arbeta smartare, bli mer effektiva och därmed också mer lönsamma, säger Stefan Bondesson och fortsätter:
– Vi har över 200 000 artiklar med eller utan tryck och jobbar med kända varumärken så som Tele2, Toshiba, Telenor, Craft, Jobman, Sagaform, Vinga.
”Jag tackade först nej till rollen”
Frågan om han ville om bli försäljningschef fick Stefan när han sålde sitt egna profilbolag till Noll7Noll.
– Jag tackade först nej till rollen då jag ville fokusera på min egen försäljning och alla nya tjänster. Sedan kom jag på andra tankar. Jag gillar ju att utveckla bolag och team samt implementera marknads- och säljstrategier, berättar Stefan och fortsätter:
– Det föll sig ganska naturligt att tacka ja till rollen som försäljningschef till slut. Speciellt eftersom jag samtidigt tackade ja till att sitta med i ledningsgruppen.
Stefans säljteam består av ungefär 8 personer. Tillsammans ansvarar det för sälj- och marknadsdelen, franchisetagare, order- och marknadssupport samt deras egen tryckproduktion.
– Noll7Noll är ett relativt ungt bolag med högt i tak och snabba beslutsprocesser samt en vilja att förbättra och som vill åstadkomma mycket internt och för våra kunder. Så det blir en spännande och utmanande resa framöver.
När jultidningen kom var Stefan snabbast ut för att knacka dörr
Stefan berättar att han i botten har en gymnasieutbildning och olika sälj utbildningar samt en diplomerad marknadsföringsutbildning.
Första gången han satte sitt säljsinne på prov var i tidig ålder som jultidningsförsäljare.
– Jag var först hem från skolan de veckor jag visste att försäljningsmaterialet till jultidningarna brukade komma. Sedan var jag snabbast ut för att börja knacka dörr som en uppskruvad Duracell kanin, berättar Stefan och fortsätter:
– Ordrarna rullade in och jag följde premiestegarna. Budget och mål helt enkelt. Sedan var det bara att paketera allas beställningar och leverera ut direkt och snabbt. Jag har nog haft sälj i ryggmärgen sedan dess. Nu har jag jobbat med budget och mål mer eller mindre dagligen i över 25 år.
Största utmaningen som försäljningschef idag menar Stefan är att hänga med i utvecklingen.
– Det är otroligt viktigt att hänga med i utvecklingen och ha en förståelse för affär, köpprocesser och IT-system. För att sedan mixa ihop detta med marknadssidan. På det viset Skapar vi rätt förutsättningar för säljkåren.
Stefan berättar för Saleseffect att de arbetar med verktyg så som Apsis Leads samt marketing automation via mejlutskick ihop med CRM-systemet Lime-Go för att följa upp sina digitala leads.
”Det bästa med mitt jobb är att få spontana samtal från nöjda kunder”
– Det absolut roligaste med mitt jobb är när jag får spontana samtal eller mejl från nöjda kunder. Gärna men en text, bild eller ibland till och med en video där de öser beröm från leverans, service och kvalité, säger Stefan och fortsätter:
– Något som också är roligt är när det kommer in förfrågningar på våra produkter och tjänster via sociala medier. Sedan är det givetvis roligt när vi kan glädjas med varandras framgångar och lyckosamma affärer.
Vi passade även på att fråga Stefan Bondesson vad han själv köpte senast:
– Ett par schyssta Oakley solbrillor, trots att hösten är på g…tyvärr.
Stefans ledord och principer som han arbetar efter:
– No shot, no goals! Sedan älskar jag kundrelationer, snabb service och högsta leverans kvalité.