Planerar du en teambuilding för att få dina säljare att jobba tightare tillsammans när coronapandemin väl har blåst över? Då kan Naturdialogen på Äventyrens Ö vara ett alternativ.
– Faktiskt så är är det sällsynt att säljare teambuildar i ordets rätta bemärkelse. Deras chefer bokar istället ofta höghöjdsbanor och femkamper, säger Mimmi Dahlström, som driver Äventyrens Ö på Koholmen utanför Åkersberga tillsammans med sin make Sören Dahlström.
Säljare tror felaktigt att de teambuildar
Därmed inte sagt att det är fel att köra en höghöjdsbana med sitt säljteam. Det kan trigga säljare att gå utanför sin komfortzon och bidra till att de som individer blir tryggare i sig själva. Vilket förmodligen gör dem till bättre säljare.
Men detta handlar inte om teambuilding, som många säljchefer tror, utan om kickoff. Teambuilding som fungerar är något helt annat, menar Mimmi Dahlström.
Fri sprit ett stående inslag
Äventyrens Ö startade när IT- och fastighetsbubblan var som mest uppblåst under slutet av 90-talet. En tid då pengarna flödade och den fria spriten med den efterföljande ångesten var stående inslag på alla traditionella personalfester. Äventyrens Ö ville vara ett alternativ till alla spritdränkta temafester, som då var den enda form av ”personalvård” företagen ägnade sig åt.
Naturen en bra miljö för äkta möten
”Enough is enough” var signalen Mimmi Dahlström fick i samband med uppstarten av Äventyrens Ö. Företag åkte på kick off tre gånger i halvåret och folk började tröttna på adrenalinaktiviteter och tävlingar i grupp.
– När vi frågade vad de ville göra istället, sa de att de ville få tid att prata med varandra. Det var så Naturdialogen växte fram, berättar Mimmi Dahlström och fortsätter:
– Och det rimmade väldigt väl med våra egna tankar; vi ville få till ett riktigt möte mellan människor; en miljö att enkelt mötas i – i naturen – dit man kommer i jeans och tröja istället för i kavaj och kostym, säger hon.
Krävs mod för att välja Naturdialogen
Naturdialogen är enligt henne det enskilda program som ger den starkaste teambuildingeffekten av alla som Äventyrens ö erbjuder. Ändå är det få säljchefer som vågar välja programmet eftersom det är så annorlunda – och tar minst ett dygn i anspråk.
– Folk som får en offert på en tvåtimmars-teambuilding – och blir lovade bättre samarbete. Det är verkligen bullshit. För så fungerar det inte, säger Mimmi Dahlström och fortsätter:
– Naturdialogen ger return on investment, ROI. På riktigt. Som säljchef kan jag räkna med att det händer något med mina säljare när vi kommer hem igen, säger hon.
De stora existentiella frågorna avhandlas
Syftet med Naturdialogen är att säljarna ska lära känna varandra på ett djupare plan än vad som hinns med på en AW.
Precis som i Stjärnorna på Slottet – eller Mästarnas Mästare – får alla sin stund i rampljuset; och tid till att prata om det som är viktigt. Istället för att rabbla cv:n, ligger fokus på de stora frågorna: ”Vad är det som har format mig som människa? Varför blev jag som jag blev?
En förklaring gör allt mänskligt begripligt
– Alla har vi beteenden som kan upplevas som märkliga. Men alla mänskliga beteenden har en förklaring – och när vi fått den blir det begripligt. Då upphör allt som vi tycker är konstigt med en annan människa, säger Mimmi Dahlström och fortsätter:
– Man bygger respekt genom att vara öppen och dela med sig och lyssna på varandra. Efteråt tycker man mer om varandra – och tar mer ansvar för varandra, säger hon.
På vilket sätt ger Naturdialogen ROI?
– Den bygger trygghet i gruppen. Många säljare kör ofta sitt eget race. Vilket kan vara rätt så stressande och ensamt emellanåt. Nu vågar man be sin kollega om hjälp: ”Hej, jag kommer inte i mål med den här kunden. Har du något tips?” säger Mimmi Dahlström.
Naturdialogen skapar ett tryggare säljteam där man håller varandra om ryggen.
– Den tryggheten smittar i slutändan av sig på kunderna, säger Mimmi Dahlström.
Naturdialogen i korthet
- Den första dagen inleds med ett gruppsamtal à la Stjärnorna på slottet, lett av någon av beteendeterapeuterna på Äventyrens ö. Syftet är att alla deltagare ska få prata om det som format dem som människor. Vilket skapar förståelse – och bygger relationer och en teamkänsla inom gruppen.
- Efteråt pratar man om hur känslan som byggts upp kan användas i det vardagliga säljarbetet.
- En middag runt en lägereld avslutar dagen. Där fortsätter samtalet per automatik.
- På kvällen lyser marschaller upp hela ön – och badtunnorna och bastun står redo för deltagarna
- Följande dag gör man en återkopplingsrunda. För att dela med sig av lärdomar och tankar – och säkerställa att alla mår bra innan man vänder hemåt igen.
- Naturdialogen kan avslutas med en stunds vila och mindfulness i hängmattor intill Furusundsleden.
LÄS MER: Angela Ahola: Så skapar du ett gott intryck digitalt