Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-03-26 | Kickoff & konferenser | Ledarskap

Teambuilding à la Stjärnorna på Slottet på Äventyrens ö

Planerar du en teambuilding och vill samtidigt få return on investment på riktigt? Då är Naturdialogen på Äventyrens Ö ett bra val. 

Teambuilding à la Stjärnorna på Slottet på Äventyrens öÄventyrens Ö

Planerar du en teambuilding för att få dina säljare att jobba tightare tillsammans när coronapandemin väl har blåst över? Då kan Naturdialogen på Äventyrens Ö vara ett alternativ.

– Faktiskt så är är det sällsynt att säljare teambuildar i ordets rätta bemärkelse. Deras chefer bokar istället ofta höghöjdsbanor och femkamper, säger Mimmi Dahlström, som driver Äventyrens Ö på Koholmen utanför Åkersberga tillsammans med sin make Sören Dahlström.

Säljare tror felaktigt att de teambuildar

Därmed inte sagt att det är fel att köra en höghöjdsbana med sitt säljteam. Det kan trigga säljare att gå utanför sin komfortzon och bidra till att de som individer blir tryggare i sig själva. Vilket förmodligen gör dem till bättre säljare.

Men detta handlar inte om teambuilding, som många säljchefer tror, utan om kickoff. Teambuilding som fungerar är något helt annat, menar Mimmi Dahlström.

Fri sprit ett stående inslag

Äventyrens Ö startade när IT- och fastighetsbubblan var som mest uppblåst under slutet av 90-talet. En tid då pengarna flödade och den fria spriten med den efterföljande ångesten var stående inslag på alla traditionella personalfester. Äventyrens Ö ville vara ett alternativ till alla spritdränkta temafester, som då var den enda form av ”personalvård” företagen ägnade sig åt.

Naturen en bra miljö för äkta möten

”Enough is enough” var signalen Mimmi Dahlström fick i samband med uppstarten av Äventyrens Ö. Företag åkte på kick off tre gånger i halvåret och folk började tröttna på adrenalinaktiviteter och tävlingar i grupp.
– När vi frågade vad de ville göra istället, sa de att de ville få tid att prata med varandra. Det var så Naturdialogen växte fram, berättar Mimmi Dahlström och fortsätter:

– Och det rimmade väldigt väl med våra egna tankar; vi ville få till ett riktigt möte mellan människor; en miljö att enkelt mötas i – i naturen – dit man kommer i jeans och tröja istället för i kavaj och kostym, säger hon.

Krävs mod för att välja Naturdialogen

Naturdialogen är enligt henne det enskilda program som ger den starkaste teambuildingeffekten av alla som Äventyrens ö erbjuder. Ändå är det få säljchefer som vågar välja programmet eftersom det är så annorlunda – och tar minst ett dygn i anspråk.

– Folk som får en offert på en tvåtimmars-teambuilding – och blir lovade bättre samarbete. Det är verkligen bullshit. För så fungerar det inte, säger Mimmi Dahlström och fortsätter:

– Naturdialogen ger return on investment, ROI. På riktigt. Som säljchef kan jag räkna med att det händer något med mina säljare när vi kommer hem igen, säger hon.

De stora existentiella frågorna avhandlas

Syftet med Naturdialogen är att säljarna ska lära känna varandra på ett djupare plan än vad som hinns med på en AW.

Precis som i Stjärnorna på Slottet – eller Mästarnas Mästare – får alla sin stund i rampljuset; och tid till att prata om det som är viktigt. Istället för att rabbla cv:n, ligger fokus på de stora frågorna: ”Vad är det som har format mig som människa? Varför blev jag som jag blev?

En förklaring gör allt mänskligt begripligt

– Alla har vi beteenden som kan upplevas som märkliga. Men alla mänskliga beteenden har en förklaring – och när vi fått den blir det begripligt. Då upphör allt som vi tycker är konstigt med en annan människa, säger Mimmi Dahlström och fortsätter:

– Man bygger respekt genom att vara öppen och dela med sig och lyssna på varandra. Efteråt tycker man mer om varandra – och tar mer ansvar för varandra, säger hon.

På vilket sätt ger Naturdialogen ROI?

– Den bygger trygghet i gruppen. Många säljare kör ofta sitt eget race. Vilket kan vara rätt så stressande och ensamt emellanåt. Nu vågar man be sin kollega om hjälp: ”Hej, jag kommer inte i mål med den här kunden. Har du något tips?” säger Mimmi Dahlström.

Naturdialogen skapar ett tryggare säljteam där man håller varandra om ryggen.

– Den tryggheten smittar i slutändan av sig på kunderna, säger Mimmi Dahlström.

Naturdialogen i korthet

  • Den första dagen inleds med ett gruppsamtal à la Stjärnorna på slottet, lett av någon av beteendeterapeuterna på Äventyrens ö. Syftet är att alla deltagare ska få prata om det som format dem som människor. Vilket skapar förståelse – och bygger relationer och en teamkänsla inom gruppen.
  • Efteråt pratar man om hur känslan som byggts upp kan användas i det vardagliga säljarbetet.
  • En middag runt en lägereld avslutar dagen. Där fortsätter samtalet per automatik.
  • På kvällen lyser marschaller upp hela ön – och badtunnorna och bastun står redo för deltagarna
  • Följande dag gör man en återkopplingsrunda. För att dela med sig av lärdomar och tankar – och säkerställa att alla mår bra innan man vänder hemåt igen.
  • Naturdialogen kan avslutas med en stunds vila och mindfulness i hängmattor intill Furusundsleden.

LÄS MER: Angela Ahola: Så skapar du ett gott intryck digitalt

 

Monika Ruborg [email protected]

Läs mer:

Svåra samtal i rollen som chef – en guide för försäljningschefer

Svåra samtal i rollen som chef – en guide för försäljningschefer

Att leda ett försäljningsteam innebär inte bara att sätta mål och fira segrar. Ibland krävs också modet att ta itu med de svåra samtalen – de som berör prestationer, beteenden, konflikter eller personliga kriser. Den här guiden hjälper dig som försäljningschef att hantera dessa situationer professionellt, empatiskt och med bibehållen respekt.

Välkommen till Mötesbaren på sommarverandan hos Fotografiska

Välkommen till Mötesbaren på sommarverandan hos Fotografiska

Den 16 juni bjuder Saleseffect med systersajter in till ledarskapsföreläsning och mingel på Fotografiska i Stockholm. Anmäl dig här!

Automatisering i försäljningen: Balansgången mellan effektivitet och personlig kontakt

Automatisering i försäljningen: Balansgången mellan effektivitet och personlig kontakt

Automatisering har blivit ett allt mer populärt inom försäljning, lovande ökad effektivitet och bättre kundinsikter. Men hur påverkar det den personliga kontakten med kunderna? Vi har funderat över fördelarna och nackdelarna med att automatisera och kommer med några tankar om hur du som försäljningschef kan navigera i denna nya verklighet.

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Annons

Avtalskollen är en tjänst där Säljarnas jurister granskar ditt avtal kostnadsfritt, oavsett om du är medlem eller inte. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas berättar om fördelar med avtalskollen och annat som kan vara bra att känna till för att inte hamna i Elins situation.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com