Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2020-05-12 | Expertråd

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Hur ett möte genomförs och vad mötesdeltagarna prioriterar har förändrats i snabb takt den här våren. I en ny gästkrönika bjuder Fredrik Bauer från Mötesutveckling.se på frågor och svar för vad som krävs för lyckade möten till hösten.

fredrik bauer1 768x512 2

Under lång tid har det pratats om hur digitaliseringen kan möjliggöra fler resfria möten och vi har sett både lyckade och mindre lyckade försök. Nu har utvecklingen vänt på allvar och under våren har vi upplevt en fullkomlig explosion av nya arbetssätt. Det som tidigare var okänt för många är nu något självklart i arbetsvardagen. Efter att ha tvingats testa nya sätt att mötas och kommit igenom de värsta problemen verkar allt fler se fördelar med digitala möten som ofta är både kortare och mer välstrukturerade.

Mötesindustri under utveckling

Digitaliseringen har transformerat bransch efter bransch och turen har nu kommit till mötesindustrin. På ett par månader har vi sett en förändring som annars hade tagit flera år. Nya affärsmodeller utvecklas och det som kommer att ses som det normala om några månader är inte detsamma som det som var normalt innan Coronakrisen. Mötesbranschen förändras just nu i grunden och efterfrågan kommer att se annorlunda ut. Förutom att allt fler nu har vant sig vid nya arbetssätt är vi också på väg mot en kraftig global lågkonjunktur vilket påverkar mötesindustrins framtid stort.

Zoom Fatigue

Trots detta tror jag verkligen inte att det fysiska mötet på något sätt är dött. Det finns nackdelar med allt och ett av många nya begrepp som har myntats under Coronakrisen – Zoom Fatigue – säger rätt mycket. National Geographic och BBC är några av dem som har belyst problematiken med att tyda kroppsspråk och att vi blir uttröttade av mellanmänskliga kontakter via skärm.

Nu lättas restriktionerna i land efter land och ingen vet riktigt hur framtiden ser ut. Själv är jag säker på att efterfrågan inom mötesbranschen kommer att se annorlunda ut jämfört mot innan Coronakrisens utbrott. Till att börja med kanske vi kan uppleva en motreaktion mot alla digitala möten genom att många vill ses fysiskt så snart vi får, men efter det tror jag att många kommer att bli bättre på att ta vara på det bästa av båda världar. För att lyckas tror jag att det finns främst tre aspekter att hänsyn till redan nu. 

Digitalt möte = Självklart alternativ

Innan Coronakrisen var det fysiska mötet norm. För de flesta var det självklart att ses i samma fysiska rum. Just nu är det istället självklart för de flesta att ses digitalt. Vi behöver fysiska möten och när restriktionerna lättar kommer det fysiska mötet återigen bli viktig, men kanske inte lika självklart. Frågan om var ett möte ska äga rum har fått en ny innebörd och ett distansmöte blir ett självklart alternativ att ta ställning till. Hur påverkar det dig och din verksamhet?

Fler hybridmöten

En blandning av ett fysiskt och ett digitalt möte med några deltagare på samma fysiska plats och andra på distans kallas ofta för hybridmöten. Under våren har vi vant oss vid att stanna hemma vid minsta förkylning och även om restriktionerna lättar kommer oron fortsatt att vara stor för en s.k. andra våg av smitta och behovet av att kunna delta på möten på distans blir troligen mycket större än innan Coronakrisen. Hur möter ni det behovet och hur förändrar det efterfrågan på era tjänster?

Nya roller på mötet

Att leda ett digitalt möte ställer nya krav på både mötesledare och deltagare. Förutom det rent tekniska blir det också mer att hålla reda på genom chatt och andra verktyg för interaktion. Mötesledaren har svårt att behålla kontrollen på allt och på samma sätt som det tidigare var självklart med en sekreterare för mötet behövs det för större möten nu även en chattansvarig eller interaktiv redaktör. Digitala möten kräver också en mötesledare som har förmågan att hantera tekniken och engagera deltagarna på rätt sätt. Hur hjälper ni era kunder att lyckas med det?

Oviss framtid

Ingen vet hur framtiden kommer att bli. Vi vet inte ens hur förutsättningarna för att mötas ser ut nu till hösten. Den som lyckas med sina framtida möten tror jag är den som tänker på flexibilitet, hybridlösningar och vem som leder mötet.

Av Fredrik Bauer,

mötesledare, vd och grundare av Mötesutveckling.se

Zoom Fatigue kan du bl.a. läsa om på https://www.nationalgeographic.com/science/2020/04/coronavirus-zoom-fatigue-is-taxing-the-brain-here-is-why-that-happens/

 

Redaktionen info@saleseffect.se

Läs mer:

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

smarta möten informationsteknik

Informationsteknik i samarbete med Stockholm Waterfront kan nu erbjuda smarta möten på distans

Annons

Med nya Waterfront Studio, framtagen för videokonferens och streaming kan vi erbjuda dig och ditt företag möjligheten till trygga möten. Tillsammans hjälper vi dig att trots rådande läge nå dina deltagare var de än befinner sig.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Anbud

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.

CEO-NetElixir Inc. Udayan Bose är en opinionsledare inom sökoptimering

Amazons etablering en möjlighet för alla e-handlare

Expertråd

Små och medelstora företag har möjlighet att öka sin online försäljning när Amazon etablerar sig i Sverige. Men för att lyckas krävs en genomtänkt strategi och taktik.

Magnus Brath en av upphovsmannen bakom Guldlage pa natet Sokmotoroptimering for alla

Boktips: Succéboken om SEO

Expertråd

Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla släpps idag för fjärde gången i handeln. Med över 7000 sålda exemplar hittills och slutsålt är 4:e upplagan efterlängtad.

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Verktyg

Pa teknikhandelsforetaget Hugo Tillquist hors alla perfekt 1024x695 2

På teknikhandelsföretaget Hugo Tillquist hörs alla perfekt

Verktyg

SMART Board är en ­digital whiteboard med flervägskommunikation, interaktiv skärm, webbläsare, skärmspegling och videokonferenshub. Alla deltagare kan bidra med innehåll på den gemensamma ytan oavsett var i världen de sitter.

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Sales executive till Datscha
  • Sales Manager till Tele2 Large Enterprise South
  • Regional Sales Manager region Europa
  • Försäljningschef till RSCUED
  • Regional Sales Manager, B2B

PÅ NYTT JOBB

Comintelli AB har anstallt Kari Syrja som Vice President Sales inom Europa.

Comintelli AB förstärker sin europeiska försäljningsorganisation

Karriär

Comintelli AB har anställt Kari Syrjä som Vice President, Sales inom Europa.

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

Mest läst

Anbud

10 vanliga misstag du bör undvika om du vill vinna offentliga kunder

Att vinna en upphandling kan vara avgörande för många företag då de är beroende av intäkterna som affärerna genererar. Ändå slarvar många med att skriva korrekta och tydliga anbud. Det kan handla om enkla misstag som lätt kan åtgärdas innan anbudet skickas in.
bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.
Almedalsveckan 2021 700x320 2

Årets säljmingel blir ett digitalt fyradagars evenemang 4 juli – 7 juli

Almedalsveckan är en av världens största demokratiska mötesplatser. Den har sedan starten 1968 varit kostnadsfri och öppen för alla. För att anpassa Almedalsveckan till pågående pandemi så blir det ett fyradagars huvudsakligt digital arrangemang med start den 4 juli.
Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
flyttad text delegia lunch sessions

Omställning i mötesbranschen – vad säger experterna?

Webbinarium: 2020 var året då det digitala mötet slog igenom på bred front. Av nödtvång kanske, men när vi åter kan träffas fysiskt igen har mycket förändrats. Vad hände egentligen med det mänskliga mötet och vad kan man se i kristallkulan? Om detta samtalar Delegia med ledande branschföreträdare den 19 mars kl 12-13. Du kan vara med!

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.