Bland vinnarna kan nämnas Stefan Lebrot, vd för Elon Group, som utsågs till Årets retailledare, Clas Ohlson som är Årets butikskedja och Willys som utsågs till Årets marknadsförare.
– Jag vill rikta ett stort grattis till alla fantastiska vinnare som varje dag bidrar till att göra den svenska handeln lite bättre. I dessa tuffa och turbulenta coronatider känns det extra viktigt att få hylla några av de många stjärnor som skiner på den svenska retail-himlen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Vinnare i 13 kategorier
Inför dagens gala fanns 39 kvalificerade finalister ur vilket vinnare korades i 13 olika kategorier. Bakom varje kategori finns kvalificerade jurygrupper och ett gediget urvalsarbete.
– På grund av pandemin tvingades vi skjuta upp Retail Awards från i våras, men det känns bra att vi nu kan genomföra galan. Jag tror att det är viktigt att vi, speciellt i dessa tuffa tider, lyfter fram lysande exempel inom retail och visar att det går att lyckas även när det är tufft, säger Pontus Edman, tillförordnad chefredaktör på Market.
Retail Awards – som traditionellt genomförs under en galakväll – hade i år formen av en digital gala. Något som dock inte tar udden av priset: att utse stjärnor och förebilder inom detaljhandeln. Personer och företag som får komma fram i strålkastarljuset och tjäna som viktiga inspirationskällor till kollegor i branschen.
Vinnare Retail Awards 2020
Årets retailledare: Stefan Lebrot, vd Elon Group
Årets omniupplevelse: Clas Ohlson
Årets marknadsförare: Willys
Årets e-handel: Vanbruun
Årets hållbara företag: Årstiderna Sverige
Årets logistiksatsning: Jula
Årets butikskedja: Clas Ohlson
Årets lojalitetsprogram: Klubbhyllan – Netonnet
Årets arbetsgivare: Elgiganten
Årets tillväxtföretag: Desenio
Årets butikssäljare: Angelica Rösnäs, Jysk
Årets butik: Cityoptik, Stockholm
Årets globala satsning: Sandqvist