Saleseffect
  • Expertråd
  • Topp50 Säljcoacher
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
  • Om oss
Skip to content
2020-03-24 | Expertråd

Angela Ahola: Så skapar du ett gott intryck digitalt

Kom ihåg artighetsfraserna och var närvarande så har du bra möjligheter att skapa ett gott första intryck. Angela Ahola, doktor i psykologi, berättar vad du behöver tänka på för att lyckas med dina digitala möten. 

Att träffa varandra irl är givetvis överlägset, men det går inte alltid – av geografiska eller tidsmässiga skäl. Till skillnad från förr kan vi människor idag ‘umgås’ med varandra på tre olika sätt. Vi kan:
  • träffas,
  • umgås textbaserat (via mejl och sociala medier), och
  • höras via telefon.

Beroende på vilket av dessa kanaler vi väljer påverkas relationen på olika sätt. Störst risk för missförstånd finns då vi skriver till varandra. Orsaken är att vi inte kan uttrycka oss lika bra via text som när vi ser och hör varandra.

I digitala medier kan vi inte använda oss av ickeverbal kommunikation och våra sinnen lika mycket för att läsa av situationen. Därför är det bra att vara lite försiktig med att exempelvis ta upp känsliga teman via just mejl. 

Oavsett om du redan håller kundmöten på distans eller om du precis har börjat, behöver du vara medveten om vilket intryck du ger. Angela Ahola är doktor i psykologi och expert på förtroende och intryck. Hon delar med sig av vad du behöver vara medveten om i ditt digitala möte för att skapa ett gott första intryck.

Värme och kompetens två viktiga egenskaper

Ska du ha ett möte med en person, oavsett kanal, kommer första sekunderna ägnas åt att bedöma dig som person. Angela nämner två typer av egenskaper som extra viktiga: värme och pålitlighet samt kompetens och förmåga. 

– Det första är intentionen: välvillig eller illvillig, vän eller fiende? säger Angela. Det andra handlar om vad du har för förmåga att fullfölja dina illvilliga eller välvilliga intentioner.

Ytterligare en avgörande framgångsfaktor är huruvida man lyckas skapa en samhörighet med motparten. 

– Hur lika är vi? Har vi någonting gemensamt? nämner Angela som exempel på frågor som människor undermedvetet söker svar på när de träffar en ny person. 

Tillgänglig information är det som skapar grund för bedömningen

Tyvärr räcker det inte att man själv tycker att man är en empatisk och kompetent person. Det krävs också att man lyckas förmedla det till omvärlden. 

– En av våra viktigaste framgångsprinciper är att veta ”vad är det jag förmedlar?” och samtidigt bli duktig på att läsa av de människor som vi träffar, menar Angela. Att lära oss identifiera deras personlighet, behov och rädslor. 

Samtidigt kommer de personer som du möter att utgå från den information som finns tillgänglig när de vill skapa en uppfattning om hur du är som person, oaktat hur knapphändig den informationen är. Det innebär till exempel att om du skickar ett mejl kommer mottagaren att tolka in egenskaper utifrån hur du har kommunicerat. 

– De kommer dra sina slutsatser utifrån vilket halmstrå som nu finns tillhands. Finns det bara ett mejl, då är det mejlet ”jag”, menar Angela.

Var närvarande och ha rätt inställning

Under ett telefonsamtal eller videokonferens är det lätt hänt att man tänker att man kan passa på att svara på ett mejl eller göra någonting annat samtidigt. Detta är någonting som man bör undvika. 

– Det gäller att vara här och nu, att inte sitta och fibbla på mobilen, poängterar Angela. De andra kommer att märka om vi är här och nu. Visa intresse, ställ några frågor, så att den andra verkligen känner att vi är där.

Att ha rätt inställning när du ringer eller kopplar upp dig till ett möte är också en viktig nyckelfaktor. 

– En bra sak som handlar om mentalitet är att man startar varje konversation med att tänka  ”jag kommer att gilla den här personen”, berättar Angela. Vi blir lätt upptagna med att fundera över vad andra tycker och tänker om oss, men ibland kan det vara nyttigt att skifta fokus till att fundera på: hur kan jag bygga en samhörighet?

Samhörighet och tillit bygger bättre samarbete

Det finns stora fördelar med att lyckas skapa ett gott intryck och en känsla av samhörighet redan i början av en affärsrelation eller ett möte. Både samarbetet och viljan att hjälpa den andre ökar samtidigt som även risken minskar för friktion och konflikter. 

– När vi upplever att vi har något gemensamt uppstår känslan av ett ”vi” istället för ”du och jag”, eller ”vi och dem”. När vi-känslan är etablerad kommer vi att kunna samarbeta på ett helt annat plan än om vi inte har kommit dit, säger Angela. Därför är det viktigt att ta sig lite tid om man inte redan känner varandra, och faktiskt även om man också känner varandra.

Fem tips för dig som kommunicerar digitalt
  1. Artighetsfraser. Kom ihåg artighetsfraserna och öka dem gärna. Se till att ni även kommunicerar om sådant som inte är strikt jobbmässigt. Ett ”Hur är läget?” kan göra stor skillnad. 
  2. Positiva ord. Använd positiva ord och ett positivt vokabulär om möjligt.
  3. Emojis. Använd emojis om möjligt – de kan vara riktigt effektiva i att förmedla en känsla och fungerar faktiskt som en sorts substitut för ickeverbal kommunikation. 
  4. Spegla. Försök att spegla mottagarens kommunikation. Skriver eller pratar hen i korta eller långa meningar till exempel? Försök hitta ett liknande sätt att uttrycka dig på.
  5. Videokonferens. Här kommer leenden, ögonkontakt och att vara förberedd så att du har flyt i pratat visat sig göra öka möjligheterna för ett gott intryck. Oavsett det är en helt ny relation eller en befintlig. 

Läs mer: 7 tips för ett digitalt möte

Emelie Andir emelie@saleseffect.se

Läs mer:

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Ny uppstickare – Sveriges nya  moderna e-signeringstjänst

Ny uppstickare – Sveriges nya moderna e-signeringstjänst

Annons

I digitaliseringens fotspår har många företag börjat signera dokument digitalt. Konkurrensen är hög men det finns fortfarande plats för nya innovativa lösningar. Ett nytt intressant företag som erbjuder verktyg för digitalt signering av dokument är Resly.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






Banner 300x250 SalesEffect
Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

MH konferens

Expertråd

Michèle Faber från Tysk-Svenska Handelskammaren.

Funderar du på att ställa ut på mässa i Tyskland? Här är din checklista!

Expertråd

Att ställa ut på rätt mässa i mässlandet Tyskland kan innebära ett rejält lyft för affärerna. Men med mässhallar tjugo gånger större än här hemma gäller det att göra en ordentlig research innan. Michèle Faber på Tysk-svenska handelskammaren delar med sig av sina bästa råd.

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Sommarspecial: Här är landets bästa rastplatser 2022

Expertråd

Riksförbundet M Sveriges vägombud har i varje län utsett den bästa rastplatsen utifrån tillgänglighet, trygghet, utrustning, funktionalitet och skötsel. Under 2021 bedömdes över 300 rastplatser runt om i Sverige.

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Experten: Så arbetar du framgångsrikt i mässmontern

Expertråd

Att jobba i montern kan vara en utmaning och efter några år av pandemi, är många ovana. Enligt Mikael Jansson, vd på Fairlink, så finns det många tips som gör arbetet både enklare och roligare. Här är tipsen för dig som ska jobba i mässmontern.

Tre avgörande frågor för lyckade möten i höst

Säljledning i en hybrid värld – så gör du

Expertråd

Det hybrida arbetslivet har kommit för att stanna. Att leda ett team av säljare som både finns fysiskt på plats och på distans är utmanande. I mötesexpertens nya krönika får du konkreta tips för att lyckas.

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Vissa säljare glömmer att sälja sina tjänster och i stället säljer rabatter

Expertråd

Händer det i din organisation att ni ger för mycket eller rent av helt onödiga rabatter? I denna krönika ”Säljare som ger för mycket rabatter” skriver säljexperten Christer B Jansson om hur du/ni kan undvika den fällan?

Experten: Så blir du rolig på scen

Experten: Så blir du rolig på scen

Expertråd

Över 90% av alla stora möten, föreläsningar och tal är tråkiga. Ingen glimt i ögat, inga skämt eller roliga historier. Mest är det fakta, allvar och rent av trist. Här ger moderatorn och mötesledaren Lennart Paulsson några tips för att få din publik att skratta och på så sätt skapa roliga och dynamiska möten.

Här är citaten som får dig att orka i mål!

Här är citaten som får dig att orka i mål!

Expertråd

Slutspurt på Q2 och snart semester! Vi har samlat några riktigt bra sälj- och motivationscitat som du kan peppa dig med för att gå i mål.

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Webinar: Framgångsrik kundbearbetning

Expertråd

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta webinar definitivt något för dig!

Verktyg

Martech_trend_till_nödvändighet

Martech – från trend till nödvändighet

Verktyg

Genom att exempelvis ge möjligheter till mer specificerade kunderbjudande vid rätt tidpunkt finns stora möjligheter med martech – se bara till att göra en ordentlig behovsinventering innan ni väljer system.

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

7 tips: Så ger du feedback som motiverar

Verktyg

En av dina viktigaste uppgifter som chef är att dela ut feedback som motiverar. Både positiv och konstruktiv. Här listar vi konkreta tips för hur du bäst återkopplar till din personal.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Boktips: Vägen till ja : en nyckel till framgångsrika förhandlingar

Verktyg

Vägen till Ja ger en beprövad steg för steg-metod för att uppnå ömsesidigt tillfredställande överenskommelser i varje typ av förhandling.

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern
  • Försäljningschef Sveriges Elevkårer

PÅ NYTT JOBB

John Hedblad

John Hedblad ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige

Karriär

John Hedblad blir ny Affärsutvecklingschef i BoKlok Sverige och medlem i ledningsgruppen för BoKlok Sverige. Han är idag senior Affärsutvecklare i Marknadsområde Syd och har tidigare haft flera roller inom både BoKlok och Skanska.

Automatiskt utkast

Marie Rudolfsson ny Chief Sales Officer på Åhléns

Karriär

Marie Rudolfsson har rekryterats till tjänsten som Chief Sales Officer på Åhléns. Marie har gedigen erfarenhet från olika ledarskapsroller inom försäljning i detaljhandeln, senast från Apoteket AB och ICA. Hon kommer att ha en viktig nyckelroll i Åhléns tillväxt- och utvecklingsresa i fysisk butik och e-handel.

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Bjurfors rekryterar ny affärsutvecklare

Karriär

Bjurfors har rekryterat Kristina Forsgren som ny affärsutvecklare. Kristina kommer närmast från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling där hon varit chef för avdelningen Nyproduktion. Kristina tillträdde sin nya tjänst den 11 maj.

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Finnfoam rekryterar säljansvarig för Västsverige

Karriär

Finnfoam presentera sin nya Regionssäljare för Västsverige, Kristoffer Wallhal

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Nya chefer inom Distribution & Försäljning hos Movestic

Karriär

Johan Andersson, i dag Teamledare för Förmedlad försäljning och Försäljningschef Region syd har utsetts till ny Chef för Distribution & Försäljning hos Movestic.

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Han är Hjältevadshus nye försäljningschef – med oväntade idrottsliga framgångar i bagaget

Karriär

Med bakgrund från bl.a. mäklarbranschen och försäljningsledning i flera organisationer axlar Kim Westerlundh nu rollen som försäljningschef för Hjältevadshus.

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Head of Sales från Storytel går in som ny VD på Golfhäftet

Karriär

Golfhäftet har starka tillväxtår med sig in i detta på och fortsätter att bygga organisationen för ytterligare expansion. Nu tillsätter man Anders Carlén som ny VD. Medgrundaren och tidigare VD’n Fredrik van Speijk går i samband med detta in som styrelseordförande i Golfhäftets styrelse.

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Ny affärsområdeschef för Sweco Norge

Karriär

Rasmus Nord tillträder den 15 augusti, 2022, rollen som affärsområdeschef för Sweco Norge och tar samtidigt plats i Swecos ledningsgrupp.

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Dachser Air & Sea Logistics Sweden tillsätter Sales Manager

Karriär

Dachser Swedens kontor för Air & Sea Logistics stärker nu det Göteborgsbaserade teamet med en Sales Manager. Peter Björkman ska bidra till att driva Dachsers verksamhet inom sjö- och flygfrakt framåt på den svenska marknaden.

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Han blir ansvarig för strategisk utveckling inom marknad och försäljning på Folksam

Karriär

Håkan Svärdman tillträder den 1 juni rollen som ansvarig för strategisk utveckling inom Marknad och försäljning. Håkan Svärdman återvänder därmed till Folksam efter knappt fyra år som samhällspolitisk chef på Forena.

Mest läst

Har du koll? Så väljer du rätt fikabröd till kundmötet!

Har du koll? Så väljer du rätt fikabröd till kundmötet!

I kundmötet är det de små detaljerna som kan avgöra om kunden säger ja till din offert eller inte. Kanske blir det vad du bjuder på som blir the tipping point? Men har du koll på vilket fikabröd du ska bjuda på till vilken kund?
Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Så lyckas du med anbud på offentlig upphandling!

Mickaela är stjärnanbudsgivare på Invajo med erfarenhet av mer än 30 lyckade anbud på upphandlingar för kommuner, universitet, myndigheter och landsting. Vi sitter ner för ett samtal kring vad man bör tänka på vid en offentlig upphandling, hur man stänger en lyckad affär, skapar nöjda kunder och vad det är som driver henne i säljarbetet.
Får man ha shorts på jobbet?

Får man ha shorts på jobbet?

Soliga dagar och stigande temperaturer får svenskarna att kasta av kläderna, men borde chefen neka dig shorts på jobbet?
LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

LISTA: 15 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut med elektronisk signatur. Saleseffect har uppdaterat listan för 15 system för e-signering av affärsavtal.
Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.
Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

39 tips för dig som ska ställa ut på mässa

Tips för dig som ska ställa ut på mässa. Nu kommer snart de första mässorna i gång igen, med nästan två års uppehåll kan det vara bara att uppdatera sig på vad som skapar framgång för ditt mässdeltagande. Här har vi sammanställt ett stort antal konkreta tips och checklistor från ledande mässexperter.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.