Fågel Fenix-strategin
Under oktober 2023 avslöjade Goalplan sin nystart med en ny strategi för att maximera försäljning och kundengagemang i butik, för säljkårer och kundserviceteam. Med en stor intern omorganisering, och en ny, starkare säljorganisation har Goalplan omdefinierat sitt erbjudande.
”Vi gjorde en riktig Fågel Fenix. Genom att analysera vad som gjorde våra kunder så nöjda kunde vi slänga ut allt onödigt och fokusera på vad som gav mätbara ökningar i försäljning och kundnöjdhet hos våra kundbolag” säger Rasmus Solholm, VD sedan hösten 2023. ”Resultatet är en plattform som skapar lönsamhet i retail, dagligvaruhandel och kundservice genom engagerade medarbetare och mätbara prestationer.”
Så motarbetas konkurser och hotet från ehandeln
Med rekordhöga konkurser och konkurrens från ehandeln står detalj- och dagligvaruhandeln inför nya utmaningar som kräver snabba, effektiva lösningar. Goalplans plattform möter dessa behov genom att erbjuda verktyg för att skapa tävlingar, utbildande material och coachningsessions för anställda, vilket är kritiskt för företag med flera försäljningskanaler och hybrida arbetsmodeller.
”Goalplans teknologi förbättrar inte bara intern kommunikation utan hjälper också ledare att vara mer närvarande och insiktsfulla, även på distans. Ju mer utspridd organisationen är, desto viktigare blir den digitala närvaron.” tillägger Åse Holmberg, ny ordförande i Goalplans styrelse och tidigare VD på Sentor, CCO på Clas Ohlsson och CMO på Tele2.
Att sätta anställda först ökar kundnöjdhet och försäljning
Goalplan har visat sig öka effektiviteten avsevärt inom försäljningsorganisationer: ”Kunder som använder vår plattform rapporterar i genomsnitt 93 procent högre ordervärden, uppnår 54 procent fler mål och upplever en 62 procents minskning i administrativa kostnader,” avslutar Rasmus Solholm.
Om Goalplan
Goalplan är en digital plattform och app för säljcoachning. Med Goalplan kan du hålla både teamet och partners i loopen om hur det går, vad som händer och vad som ska göras.