Hallå där… Maiwi Wernersson, föreläsare och säljcoach, Exceltia.
Vad är viktigast att förbereda: inledning, huvudargumenten eller avslutet?
Om man jobbar med telefonförsäljning är det viktigaste att tänka på hur man skapar kontakt direkt i början. De flesta tycker det är den största utmaningen: att överhuvudtaget få chansen att presentera sitt ärende.
Då behöver man vara lyhörd, visa omtanke, förståelse för att man ringer olämpligt och vara taktfull. Kunder är upptagna och vi måste bygga relation så snabbt som möjligt.
Vad gör man när man fått många nej på en dag?
Man får alltid många nej. Det måste man ha med sig redan från början. Oavsett hur många bra produkter man har, kan fel tidpunkt, dålig ekonomi eller annat göra att en kund tvekar.
Där kommer vårt mindset in: Vi förlorar aldrig en affär – vi lär oss något. Sista timmen av dagen lägger vi ner själva säljet, tar en kopp kaffe och lägger allt bakom oss – förbereder istället nästa dags jobb.
Lägg fram de bästa leadsen högst upp så vi får den bästa starten på nästa dag och kan på så sätt köra med en nystart med bra känsla direkt nästa morgon.
Vad ska man alltid komma ihåg? Saker som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet?
Vårt mindset. Kunder är människor. Försök nå människan bakom titeln.
Tänk inte på vad vi ska sälja. Tänk på vad kunden behöver. Vad kan vi bidra med?
Oavsett om kunden köper eller inte ska det ändå vara en av de trevligaste stunderna på dagen när de pratar med oss. Bädda alltid för återkomst.
Har du någon händelse du kommer ihåg, bra eller dålig, när det gäller telefonförsäljning?
Även om jag inte kan nämna något specifikt så har jag ofta haft framgång med sätt som många säljare inte tycker att man kan använda. När jag ringer upp och presenterar mig kan jag sänka rösten och fråga – Stör jag dig mitt i något nu?
Det blir ofta positivt resultat för man får en annan slags personlig kontakt.
Dessutom tycker jag att fredag eftermiddag har fungerat otroligt bra att få bästa samtalen för till exempel att boka möten nästa vecka. Många är avslappnade och det blir ofta trevliga samtal. Två fel som många skulle tycka – men jag anser att det har fungerat mycket bra.
Dina bästa tips när det gäller telefonförsäljning?
Våga vara dig själv. Våga vara personlig. Tänk mer på dina kunder och ta bort fokus från att du måste sälja.