Bronco kommer att erbjudas i en begränsad upplaga och finns då i två tuffa utföranden, Outer Banks och Badlands. Båda versionerna är utrustade med en 2,7 liters Ford EcoBoost V6 motor som producerar 335 hk och 563 Nm vridmoment. Tekniken i de avancerade drivlinorna gör sig välförtjänt av akronymen ”G.O.A.T” (Goes Over Any Type of Terrain) och inkluderar Trail Control som ett av sju valbara körlägen.
Bilen är utvecklad från grunden för att kunna ta sig an äventyr på varierade underlag. Till exempel så kommer Bronco med praktiska och innovativa egenskaper så som löstagbara dörrar som kan förvaras ombord, integrerade fästpunkter för accessoarer och extra tåliga ytor som är lätta att rengöra efter lerig körning.
Nya Bronco hedrar sin föregångare från 1966 med att bibehålla en praktisk interiör- och exteriördesign. Bronco tar inspiration från de tuffa pickuperna i F-Serien och andan från sportiga Ford Mustang och tillsammans så blir resultatet en SUV som erbjuder en unik stil med egen karaktär och historia.
”Bronco är en symbol för Fords äventyrslust och blandar de senaste drivlinorna med intelligent design. Nya Bronco tar passionen för äventyr till nästa nivå” säger Jon Williams, VD för Ford Blue Europe, han fortsätter: ”Efter 25 års frånvaro så välkomnade amerikanerna Bronco med mer entusiasm än vad vi hade kunnat räkna med och vi är nu glada över att även kunna ge europeiska fans möjligheten att få uppleva Bronco”.
Ett nytt äventyr i Europa
Inspirerad av den känsla av kompetens, glädje och frihet som original-Bronco förmedlande så började nya Broncos designprocess med en digital helscanning av originalet för att försäkra att proportionerna och de ikoniska formerna utgjorde utgångspunkten för designarbetet. De korta överhängen och de djärva funktionella linjerna gör nya Bronco direkt igenkännbar precis som sin föregångare och signalerar samtidigt sin fortsatta off-road förmåga.
Med en utmärkande grill som sträcker sig över hela fronten tillsammans med runda strålkastare och den rektangulära karossformen är formerna ikoniska. Dessa former ger även föraren självförtroende att placera bilen rätt på vägen i och med de tydliga avsluten på karossen. På respektive sida av motorhuvens främre del så finns det två upphöjningar som utöver att fungera som markörer för karossens slut även dubblerar som fästpunkter om man vill transportera längre föremål på upp till 68 kg, så som kanoter eller surfbrädor.
Den borttagbara hardtopen är klädd med ljuddämpande material och kan delas upp i fyra paneler där de två främre enkelt kan placeras i packväskor och förvaras ombord. Alla fyra dörrar kan också tas bort på endast åtta minuter, perfekt för att fånga frihetskänslan och ge bättre sikt i tuff terrängkörning.
Karmlösa fönster reducerar vikten på dörrarna och gör dem möjliga att ta bort. Speciella förvaringsväskor som finns tillgängliga för Bronco Badlands möjliggör att dörrarna kan förvaras säkert ombord, redo att monteras på bara några minuter.
Ytterligare avtagbara delar tillåter för både anpassning och förbättrad terrängförmåga, exempelvis så är de yttre hjulhusen i plast och är konstruerade för att enkelt kunna bytas ut i händelse av en skada.
Gömda runt om Bronco finns flera så kallade ”Easter Eggs” dvs små designdetaljer som hyllar bilens arv. Dessa är tänkta att ägaren ska upptäcka när hen lär känna bilens alla funktioner. Exempel är dolda logotyper med stegrande vildhästar (Bronco är engelska för vildhäst och har gett modellen sitt namn), en grafik som illustrerar det ursprungliga modellen från 1966, en flasköppnare inbyggd i interiören och GPS-koordinaterna till de testplatser som används under utvecklingen.
”Att återuppväcka Bronco innebar ett ansvar att bibehålla äktheten hos originalet, ända ner till stämplingen av bulthuvudena,” säger Paul Wraith, Ford Bronco Chief Designer. ”Kärnan i allt vi gjorde var att säkerställa att kunden skulle få njuta av en äkta Bronco-upplevelse, dvs en körning som är lika bekväm till vardags som på ett äventyr långt ute i vildmarken.”
Byggd för tuffa tag, redo för allt
Off road-förmågan gav ursprungliga Bronco epitet G.O.A.T. och trogen sitt ursprung med enastående prestanda under tuffa förhållanden så levererar även den nya versionen en körupplevelse värdig sitt namn.
Fords 2,7-liters EcoBoost V6-bensinmotor med dubbelturbo och direktinsprutning levererar 335 hk och 563 Nm i vridmoment för omedelbar kraft. Ett cylinderblock av grafitjärn ökar styrkan och styvheten jämfört med traditionella gjutjärngods utan någon viktökning, medan funktioner som en elektroniskt manövrerad wastegate-ventil och ett högtrycksavgasåterföringssystem förbättrar kraften och bränsleförbrukningen.
En 10-växlad automatlåda är standard, med mjuk vridmomentoptimerad körning på vägen och i tuff terräng. Ett maximalt krypförhållande på upp till 64.33:1 i lågväxelläge ger Bronco förmågan att färdas i 6 km/h med motorn på 2400 vpm, vilket säkerställer exakt kontroll i låga hastigheter och minskar sannolikheten för att fastna i svår terräng.
Bronco Outer Banks är utrustad med en tvåväxlad elektronisk fördelningslåda som tillåter att med endast en knapptryckning skifta mellan hög- och lågväxel när bilen är i rörelse.
Bronco Badlands erbjuder dessutom möjligheten att låsa främre differentialen och frånkoppling av främre krängningshämmare för att ge maximal artikulation över utmanande terräng. Dessutom kan den tvåväxlade elektromekanisk fördelningslådan med automatiskt läge växla sömlöst mellan tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift beroende på förhållandena, vilket gör att föraren kan koncentrera sig på vägen framför sig.
För att hantera de mest utmanande körförhållandena är Bronco byggd på ett stålchassi med sju tvärbalkar, vilket ger ett tufft och samtidigt säkert chassi som samtidigt tillåter upp till 259 mm fjädringsväg för spektakulär terrängförmåga.
Högpresterande terrängstabilitetsfjädring (HOSS) består av en oberoende bärarmar med långa spiralfjädrar framtill, vilket minskar ofjädrad vikt med upp till 20 procent jämfört med solida axelkonstruktioner, samt erbjuder överlägsen körkvalitet och konstant kontakt med underlaget. Bak finns en rejäl femlänkad bakaxel med variabla fjädrar som standard, kombinerat med kraftiga dämpare runt om.
Bronco Badlands skruvar upp nivån med Bilsteins positionskänsliga stötdämpare med externa reservoarer som standard. Den extra vätskekapaciteten ger ytterligare kylning under tuffa förhållanden, medan dämpningskraften automatiskt ökar vid extrema fjädringsutslag, vilket ger exakt kontroll på terrängen och en mjuk körning vid normal körning.
Kunder som söker den högsta nivån av off-road-prestanda kan vara trygga med att viktiga komponenter skyddas av en främre skyddsplåt tillsammans med skärmar för motorn, växellådan, fördelningslådan och bränsletanken. Valbara sidoskenor är tillräckligt starka för att bära fordonets vikt för extrem stenkrypning, bogseringsöglor fram och bak är standard, och en stabiliseringsstång i borstål i taket är utrustad med integrerade sidokrockkuddar. Även sätena har sidokrockkuddar och främre krockkuddar för största möjliga förtroende vid körning under extrema förhållanden.
Teknik för att möjliggöra alla äventyr
Intelligenta drivlineteknologier är designade för att göra Broncos förmåga tillgänglig för nybörjare såväl som för erfarna terrängförare. Centralt för Broncos förmåga att ta sig fram är Terrain Management System som gör det enkelt för förare att välja det läge de behöver baserat på de aktuella förhållandena. Vid sidan av körlägen som Normal, Eco, Sport och Slippery, finns dedikerade G.O.A.T. terrängkörlägen som består av Mud/Ruts, Sand, plus Rock Crawl och det racinginspirerade Baja-läget för Bronco Badlands. Varje läge optimerar gaspådrag, växlingslägen och styrrespons för att passa förhållandena.
Bronco erbjuder också en Trail Toolbox, en svit av sofistikerad terrängteknologi för att hjälpa föraren och låta hen utforska bilens fulla kapacitet. Trail Control fungerar på liknande sätt som farthållaren dvs att föraren kan sätta en hastighet på upp till 31 km/tim och bilen kommer då automatiskt att hantera acceleration och inbromsning för att bibehålla den valda hastigheten medan föraren koncentrerar sig på att styra genom terrängen.
Trail Turn Assist använder bromsbaserad vridmoment-vektorisering, vilket minskar svängradien med upp till 40 procent genom att bromsa det inre hjulet vid terrängkörning i trånga utrymmen. Trail One-Pedal Drive möjliggör för föraren att accelerera och bromsa med endast gaspedalen, vilket gör det lättare att kontrollera hastigheten mer exakt när man kör i utmanande förhållanden. De tekniker som förarassistanspaketen inkluderar är AdvanceTrac med Roll Stability Control och Trailer Sway Control för ökad kontroll vid bogsering.
Tuff hårdvara, smart mjukvara
Utöver en tuff och användbar exteriör så är Broncos interiör packad med teknologier som är användbara vid utmanande miljöer. Instrumentpanelen tar inspiration från den första generationen Bronco med en färgpalett som återspeglar naturens färger och robusta material som ofta återfinns i friluftsutrustning.
Extra handtag är integrerade i center- och instrumentpanelen för att ge passageraren något att hålla sig i vid utmanande väglag. Den trådlösa mobilladdningsplattan har utformats så att telefonen ska ligga still när bilen. Materialen i interiören är lätta att hålla rent då de är gjorda för att enkelt kunna torkas av och knappar och reglage har fått en silikontätning och är gummibeklädda så att inte väta ska ta sig in.
Även om Bronco är byggd för de tuffaste förhållandena, så har det inte kompromissats med komforten. En 8-tums TFT-skärm i instrumentklustret framför föraren är ihopkopplat med en 12-tums LCD-pekskärm i mittkonsolen och har den senaste generationen av SYNC, Fords egna kommunikations- och underhållningssystem. Systemet möjliggör även Ford Power-Up dvs trådlösa mjukvaruuppdateringar (OTA) som ger förbättrad funktionalitet över tid.
Nya Bronco erbjuder även fästpunkter ovanpå instrumentpanelen så att kunder kan fästa sina kameror eller mobiltelefoner och ansluta dem till dedikerade 12-volts- och USB-uttag. Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet finns som standard, tillsammans med ett B&O®Premium Sound System 8 med 10 högtalare inklusive en subwoofer. Med den tillgängliga FordPass-appen erbjuds sömlös integration med SYNC 4-systemet.
Ett 360-graders kamerasystem är standard och erbjuder off-road-spotter-vyer som aktiveras automatiskt när terrängkörningslägen är aktiverade. Kamerasystemet ger sikt över hjulen som annars inte är möjlig från förarsätet och ökar sikten vid avancerad körning så som vid stenkrypning.
En ikon är född
Ursprungliga Bronco introducerades i USA 1966 och tog sitt avstamp i de tuffa militärfordon som Ford byggde åt försvaret och i kombination med sportprestandan från Mustang för att leverera det bästa av två världar – en robust terrängbil med en rolig, sportig attityd. Bilen hjälpte till att lansera en helt ny kategori av äventyrliga terrängbilar.
Första generationens Bronco bevisade sin kompetens genom att vinna 1969 års Baja 1000 ökenrally, en bedrift som inte överträffades av någon annan 4×4-produktionsbil på 50 år. Cirka 200 000 exemplar av den första generationen Bronco såldes i USA, och totalt producerades mer än en miljon Broncos under de fem generationer som bilen såldes i mellan åren 1966 och 1996.