Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2022-03-16 | Toppsäljare

Från dörrknackare till årets säljare!

Jenny Westman är ett härligt energiknippe som idag jobbar med AI på företaget Hello Ebbot. Saleseffects Michelle Dandenell har träffat henne för att höra om hennes resa, tankar och idéer kring försäljning.

Från dörrknackare till årets säljare!Jenny Westman

Berätta lite vem Jenny är

”Jag började jobba som dörrknackare direkt efter gymnasiet. Jag var en av de som knackade på dörren precis när familjen satt sig vid middagsbordet och ville då att de skulle köpa tv-abonnemang. Jag tyckte det var jättekul och lyckades riktigt bra och denna erfarenhet blev startskottet på min säljkarriär fastän jag då inte tyckte att säljare var ett riktigt yrke. Så småningom började jag arbeta på ett företag inom B2B men där blev det mera kommunikation och kundvård än försäljning vilket blev att jag började plugga National Ekonomi”, berättar Jenny. Parallellt med studierna jobbade hon som assistent på en mäklarfirma. ”Wow, mäklare är verkligen duktiga säljare”, säger Jenny. Efter tre års studier insåg Jenny att hon inte ville arbeta med ekonomi så hon halkade in på att jobba med Saas försäljning inom MarTech dvs. marknadsföringsverktyg för automation, nyhetsbrev, sms och event-hanteringsverktyg. ”Det var lite av en ”slump” eftersom jag bestämt mig för att jag ville ha ett ”riktigt” jobb och där innefattade ju inte att jobba med sälj. Efter en tid kom jag underfund med att försäljning faktiskt ÄR ett ”riktigt” jobb, man behöver ju inte knacka dörr för att sälja. Att jobba mot B2B och kombinera det affärsmässiga, att skapa relationer och arbeta med allt det som är roligt inom sälj var ju precis det jag gillade! Efter tre år gav ”slumpen” mig uppdraget att ge mig in i chatt-botvärlden och tackade då ja till att jobba på Ebbot. Här säljer jag chatt botar och live-chatt vilket är superkul. Jag har aldrig haft en dröm om att jobba just i IT-branschen utan jag sökte en ball produkt, bra företag och roliga arbetsuppgifter och då blev det en bra match med Ebbot, fortsätter hon.

Vad gör en bra säljare?

Jag tror att det är en kombination av struktur, uppföljning och ständigt hålla kontakten och utbilda kunden. Jag tror också att det handlar om personlighet, man ska vara ärlig och genuin. Det räcker inte med att du kan systemen utan mer om att du gillar att hjälpa personen/företaget med de utmaningar de har. Jag gillar verkligen mina kunder och sådant lyser igenom. Det tror jag är bland de viktigaste för att vara en bra säljare. Genuint intresserad av människan bakom kunden.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

”Jag startar alltid min dag med att kolla mail och min kalender, då vet jag hur dagen ser ut. Sedan består mycket av dagen åt till prospektering, nykundsbearbetning via mail samt kundmöten. Varje kund kräver mellan 2-4 möten vilket är ganska vanligt för en ny kund. Det behövs möten för att introducera, få insikt i vad de vill göra och gå igenom offert.

Ofta har jag valt ut vilka kunder jag skulle vilja jobba med. Jag visualiserar ofta mina kunder och ser framför mig att jag jobbar tillsammans med dem. Det gör mig både kreativ och full av energi”

Vad gör du annorlunda än andra säljare?

”Jag brukar ofta få beröm för att jag är noga med att följa upp och vara proaktiv. Jag släpper inte riktigt en potentiell kund som säger ”tack för din demo” utan jag arbetar proaktivt även där. Ser jag att det finns ett bra case då behöver jag ju påminna dem om det och inte vänta. Jag använder mig inte av någon säljmetodik, även om jag gått många säljutbildningar under min karriär. Jag går mer på känslan om det finns ett case och om det gör det kommer jag inte behöva ställa utmanande frågor, utan har jag då en riktigt bra produkt som jag är stolt över och där jag kan vara transparent och ärlig så brukar det lösa sig. Jag är nog inte så ”säljig” utan försöker mera vara den som löser ett problem. Ibland driver jag såklart på men utan att vara ”manussäljaren” eller krängaren. Det känns mest naturligt för mig och har ju visat sig funka. Många kunder sitter i dag i flera parallella digitaliseringsprocesser och då är det ganska svårt att hålla koll på allt. Då är det viktigt att som säljare vara medveten om detta och inte ställa för stora krav på att de ska komma ihåg allt som sagts. Då är min roll att underlätta för dem att fatta beslut och att komma i mål. Det ska bli så enkelt som möjligt för kunden när de väl bestämt sig och då är jag väl förberedd med hur jag hjälper och tar hand om kunden”, säger Jenny.

Vad är roligast med försäljning?

”Det är såklart roligt att vinna affärer. Det blir bekräftelse från kunden att de också ser det jag ser, min vision har landat rätt hos kunden och tillsammans har vi kunnat hitta en bra lösning. Sen blir det ju också en personlig bekräftelse i att kunden litar på mig och det är jag extremt tacksam över. Och givetvis relationen med kunden är fantastisk – det är en riktig bonus att få träffa en kund där allt stämmer”, berättar Jenny.

”Sen har jag alltid tänkt att det är själva tävlingsmomentet som driver mig till att gilla sälj, jag gillar när man kan mäta prestation och jag mäter mig själv i nästan allt. Det är jag ju van med sedan ”dörrknackar-tiden”. Men, jag har idag märkt att jag tycker att det är mer obekvämt att vara antingen bättre eller sämre än mina kollegor. Vi vill ju inte skapa konkurrenter utan medspelare för att uppnå bästa resultat. Idag tävlar jag mer mot mig själv för att bli bättre och bättre i mitt jobb. Jag känner att teamkänsla och den kollegiala relationen är viktigare idag. Jag tror att för många tävlingar kan driva människor till stress och konkurrens mer än att det gagnar oss som team”, fortsätter Jenny.

Hur ser du att AI kan hjälpa eller stjälpa i säljarbetet?

Idag finns det massor av smarta saker vi kan använda AI till, men det finns också massor som vi inte bör använda AI till. Bland annat att bygga bort kundservice dvs. gömma funktionen på hemsidan. Genom att använda exempelvis chat-bottar så kan vi hjälpa kunden initialt med enklare frågor som inte kräver att någon människa svarar på frågan. Men i det löpande säljarbetet, där du behöver bygga upp en relation med kunden kommer AI, som jag ser det, inte kunna bytas ut mot en mänsklig säljare. Ta hjälp av AI vid enklare frågor men hjälp kunden utifrån din kunskap, erfarenhet och genuina vilja till att bidra för att skapa en långsiktig och hållbar relation. Här gäller det att sätta en strategi för vad vi vill automatisera och var avgränsningen går.

 

Jennys tre tips på hur jag blir en bättre säljare:

  1. Mät dig själv. Se hur du förhåller dig till aktivitet/möten. Hur många möten behöver just du för att stänga en affär. Om du börjar mäta så hittar du snart ditt eget recept på framgång och vad du behöver ändra på. Kanske det är så enkelt som att du har för få möten.
  2. Följ upp ordentligt. Ha en logik i hur du gör och finslipa på över tid.
  3. Tro på det du gör. Du behöver lita på både produkten och teamet. Där du säljer en produkt som du är stolt över och där du vet att du får back-up ifrån ditt team om du behöver hjälp.
  4. Bonus. Visualisera din kund!

 

Av: Michelle Dandenell

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Nya Defender – från urbana miljöer till extrema expeditioner

Nya Defender – från urbana miljöer till extrema expeditioner

Land Rovers ikoniska Defender-serie – i karossvarianter 90, 110, 130 och prestandamodellen OCTA – har genomgått en omfattande uppgradering med ny design, förbättrad teknisk utrustning och ökad komfort.

Christer B Jansson: Frigör säljkårens fulla potential

Christer B Jansson: Frigör säljkårens fulla potential

85 % av alla säljare bromsas av dolda hinder som minskar motivation och prestation. Men den goda nyheten är att hindren går att minska eller eliminera, skriver Christer B Jansson i månadens expertkrönika.

SuperOffice satsar på AI och användarvänlighet: Så ska CRM-plattformen lyfta försäljningen 2025

SuperOffice satsar på AI och användarvänlighet

SuperOffice tar ett rejält kliv in i framtiden. Med en helt ny användarupplevelse och kraftfulla AI-funktioner i sitt CRM-system vill företaget göra vardagen enklare för säljteam och skapa ännu starkare kundrelationer. Målet är tydligt: att hjälpa företag att sälja smartare och effektivare i en allt mer digitaliserad värld.

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Hur du förbättrar köpupplevelsen och konverterar fler kunder

Annons

Konkurrensen därute är hård idag. Därför behöver du kunna leverera en bättre upplevelse än konkurrenterna i varje del av köpresan för att kunden ska välja dig. Men vad är egentligen en köpupplevelse? Hur jobbar du med det rent konkret? Och vad är det viktigaste att tänka på för att så många som möjligt ska köpa av dig? I den här artikeln får du veta hur du skapar en riktigt bra köpupplevelse.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

Öka din försäljning med EFI-analys: En guide för säljare

EFI-analys är ett kraftfullt verktyg som kan hjälpa dig att övertyga dina kunder och öka din försäljning. Men vad står EFI egentligen för och hur kan det hjälpa dig i din säljprocess?
Rapport: Chefer använder AI mest

Rapport: Chefer använder AI mest

För bara ett halvår sedan kände sig många obekväma med att berätta att de använde AI på jobbet. Nu ökar användningen snabbt, särskilt bland chefer. Men skillnaderna mellan generationer och hur tekniken används finns kvar.
23 tips för att motivera säljare

23 tips för att motivera säljare

Svårt att veta hur du ska motivera dina säljare? Här har vi samlat 23 tips på hur du motiverar säljteamet.
Nominera till Topp50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2024

Under hela året: nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2024

Har du blivit coachad till nya nivåer av någon av Sveriges fantastiska säljcoacher, säljtränare, säljutbildare eller säljutvecklare? Då kan du nominera dina favoriter här under hela 2024! De som får flest röster kommer med på listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2024 som presenteras här i början av 2025.
Mats Ågren ny försäljningschef på Abkati

Mats Ågren ny försäljningschef på Abkati

Abkati rekryterar Mats Ågren som ny försäljningschef. Mats har en lång erfarenhet från branschen och kommer närmast från rollen som Key Account Manager på Strands.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com