Köpprocesser och säljcykler ser olika ut för olika kunder. Har du koll på dem har du nycklarna till framgångsrik försäljning! Varje kund, varje affär är unik och för att stänga dealen där alla parter är nöjda krävs fingertoppskänsla. Du som säljare vet förstås redan det, men så här efter alla familjemiddagar och förhoppningsvis lediga dagar lyfter vi här hur du kommer under skinnet på din kunds köpprocesser och säljcykler för att sälja bättre.
1. Samla in data
Använd helst verktyg som CRM-system och webbanalys för att samla in detaljerad data om kundens beteende och preferenser. Ibland är det frestande att slarva med det men noggrannhet vinner i längden. Har ni inget CRM-system är Excel-ark bättre än ingenting alls. Ställ frågor till dina kunder, googla och fråga kollegor för att få in så mycket information som möjligt.
2. Följ dina kunder i sociala medier
För att lära känna dina kunder – följ dem på Linkedin, på Instagram och andra sociala medier och ta för vana att besöka deras hemsida och digitala pressrum.
3. Koll på kundresan
Hur ser resan ut från första kontakten fram till köp? Kartlägg olika mönster beroende på storlek på kundens företag och vilken bransch de är verksamma inom.
4. Koll på förändringar
Ta dig tid att varje vecka bevaka branschen genom att prenumerera på olika nyhetsbrev, ha koll på börsen och på världshändelser i stort. Det hjälper dig att ligga i framkant så du kan anpassa din försäljning och vara experten, inte bara säljaren, åt dina kunder.
5. Implementera tekniklösningar
Var öppen för de verktyg som finns för automatisering av säljprocessen! Med en effektivare säljprocess kan du lägga tid på de personliga kontakterna som inte kan ersättas av några digitala verktyg eller AI. Det finns idag många bra avancerade dataanalysverktyg för att få insikter och optimera säljcykeln baserat på faktiska data.
6. Ligg steget före
Sist men inte minst – kom ihåg att utbilda och utveckla dig själv! Ha för vana att gå ett visst antal utbildningar per år eller trimma din förmåga att sälja genom att ta några timmar med en säljcoach då och då.
Sammanfattning: Action – Reflection – Learning
Baserat på din insamlade data, dina erfarenheter och dina lärdomar kommer du under skinnet på dina kunder, vet hur de funkar och hur deras köpprocesser ser ut. Det betyder i sin tur att du kan anpassa din kommunikation och dina säljerbjudanden till dina kunder och kontakta dem vid rätt tidpunkt och med rätt innehåll. Din försäljningsprocess blir effektiv, kundcentrerad och resultatdriven!
Avslutningsvis – hört talas om ARL-metoden? Bokstäverna står för Action, Reflection och Learning och är en metod för att, oavsett privat eller jobb, eller vilket yrke du jobbar med, kan utveckla dina färdigheter med hjälp av den här enkla men tänkvärda metoden som innebär att du måste lägga tid på att reflektera över det du gör för att lära dig och utvecklas.
Ofta är säljare duktiga på Action. Men för att bli sitt bästa jag är det nödvändigt att reflektera över resultat, insamlad data, kundreaktioner, kund-ja:n och kund-nej och därigenom lära sig av det och bli ännu vassare!
Bra länkar:
Sveriges Topp50 Säljcoacher
20 CRM-system som underlättar ditt arbete