Vi listar här 8 system, två från varje del av den digitala säljprocessen. Hitta kunder, planering för ditt team, system för det digital möte samt digitalt offertsystem.
Hitta nya kunder – prospektering
1. Qualifier
Verktyg som använder AI för att generera nya prospects. Du väljer målgrupp utifrån ett antal parametrar och verktyget ger dig en lista som du även kan modifiera manuellt. Systemet lär sig även efterhand vilken typ av prospects som är rätt för dig.
Du har även möjlighet att A/B-testa mejlutskick exempelvis, för att på så sätt få svart på vitt vad som faktiskt fungerar. Kompatibelt med många vanliga e-postleverantörer som Gmail, Outlook eller Exchange. Resultatet kan även exporteras till de flesta vanliga CRM-system.
2. Goava
Goava kallar sig själva ”rekommendationsmotor” och ger en möjlighet att använda prediktiv analys för att effektivisera er säljprocess och identifiera okända prospects.
Verktyget underlättar i säljsamtalet eftersom det ger en möjlighet att utgå från exempelvis storlek, tillväxt eller omsättning. På så sätt kan ni rikta er mot de företag som ni vet har störst nytta av ert erbjudande.
Går att integrera med de flesta säljverktygen som Salesforce, Upsales, Lime och Hubspot.
Planeringsverktyg: Här tipsar Saleseffect om två planeringsverktyg som kan hjälpa dig att få bättre struktur på din planering.
1. Trello – din digitala mindmap
Kan liknas vid en post-it-tavla med olika kort som kan enkelt flyttas runt beroende var i processen uppgiften befinner sig. Lägg till kommentarer, bilagor och förfallodagar till dina planeringskort. Ger en tydlig överblick på de projekt du arbetar med.
Pris: Basversionen är gratis, sedan finns medlemskap från ca 100-200 kr/användare per månad som riktar sig mot företag.
2. Swipes – skjut fram uppgifter genom att ett swipe
En enklare app som tillåter dig att göra veckoplaneringar, chatta med kollegor och få en tydlig översikt på vad som behövs göras och har gjorts. Det är lätt att skjuta fram uppgifter som du inte hinner med genom att tillfälligt “swipa” bort dem. Appen skickar uppmuntrande meddelanden när du har slutfört uppgifter.
Pris: Gratis för enskilda individer, ca 60 kr/användare per månad för grupper.
Digitala möten och företagspresentationer
1. Zoom – Mångsidigt verktyg som går att använda både för videokonferenser samt exempelvis workshops. I verktyget finns möjlighet att dela filer, bryta ut mindre grupper från ett möte och spara möten i en molnlösning.
Kan stödja upp till 1000 deltagare i ett möte. Erbjuder en gratisversion för den som vill pröva på, då begränsat till 100 deltagare under 40 minuter.
2. Google Hangouts – Kostnadseffektiv och smidig lösning, särskilt för er som redan använder G Suite som e-postklient. Går snabbt att komma igång med. Ett plus är att det går att ansluta till möten från telefon eftersom varje möte får ett uppringningsnummer.
Flexibelt då mötet kan hållas med enbart ljud, video eller genom att dela skärm.
Skicka och följa din offert
1. Oneflow
Drag and drop-verktyg för att skapa offerter. Du har möjlighet att skapa mallar som kan delas med andra i teamet. Det går även att spela in skärmen i verktyget och dela med mottagaren, vilket ger möjlighet att spela in en video eller ladda upp en som du redan har.
Verktyget ger möjlighet att följa upp vad som händer i realtid. Går att integrera med de vanligaste CRM-verktygen.
2. Simple Sign
Med Simple Sign kan du skicka digitala offerter och avtal. I systemet finns möjlighet att ställa in påminnelser och följa upp vad kunderna gör med din offert. Du kan även spåra offerten i realtid och se hur dina leads interagerar med offerten.
I verktyget har du möjlighet att skapa offerter utifrån färdiga mallar, anpassade med er aktuella information. Går att integrera med bland annat Pipedrive, Superoffice och Hubspot.
Är det något system eller steg som saknar tveka inte att ta kontakt med oss!