Mediedrev och förnedringsjournalistik är vår tids skampåle. Det är också en verklighet som varje bolag, organisation och offentlig person behöver förbereda sig för. Alla behöver vara beredda på att bli granskade och veta hur man ska bete sig för att inte bli ett viljelöst offer på mediedramaturgins altare.
I boken Äg din agenda – Så undviker du förtroendekriser, mediedrev och offentlig skampåle ger Jeanette Fors-Andrée handfasta strategier och verktyg för att ta ett samlat grepp, snabbt ringa in faran och undvika att kriser och publiceringar utvecklas till regelrätta skandaler.
Efter att ha läst boken kommer läsaren kunna hantera vindar som vänder och framgångsrikt bemöta journalister. Läsaren kommer dessutom ha modet att äga sin agenda istället för att springa medias ärenden. Det är viktigt att ställa sina egna villkor och sätta sina egna gränser och på så sätt påverka hur man framställs i ett medieklimat som är tuffare än någonsin.
Krishantering handlar om att skapa så mycket kontroll det bara går i en okontrollerad situation. Om att, så långt det är möjligt, äga sin egen agenda – från början till slut, säger Jeanette Fors-Andrée
Boken riktar sig främst till personer som arbetar strategiskt eller operativt med krishantering, kriskommunikation och mediehantering, till exempel som vd, kommunikations- eller presschef, politiker eller offentliga personer.
Författaren Jeanette Fors-Andrée är en av Sveriges främsta, mest erfarna krishanterare och medietränare. Hon har en gedigen erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar och lotsar dagligen flera av Sveriges största varumärken, börsnoterade bolag, högt uppsatta chefer i näringslivet, politiker, artister och offentliga organisationer genom förtroendekriser och förhindrar eller dämpar mediedrev. Jeanette Fors-Andrée bjuds ofta in av media som krisexpert.