I Säljpodden är det samtal om försäljning och marknadsföring som gäller när olika experter bjuds in till de runt 30-minuter långa avsnitten. De sänds varannan måndag och förra året hade podcasten runt 100 000 lyssnare. Efter två år och 80 avsnitt sände Ken Skoog dagarna före jul sitt sista avsnitt och lämnade över programledarrollen till Leonardo Johansson. För Saleseffect berättar Leonardo hur han vill utveckla programmet.
Saleseffect: Du har precis tagit över som programledare för Säljpodden och i förra veckan sände du ditt första avsnitt. Berätta hur du tänker driva Säljpodden! Blir det några förändringar jämfört med tidigare?
Leonard Johansson: Ken Skoog och hans gäster har alltid varit duktiga på att förmedla konkreta tips men jag vill göra det ännu tydligare. Jag vill att varje person som lyssnar ska kunna ta med sig minst tre konkreta saker som de kan nyttja i sitt arbetsliv. Och tipsen ska förhoppningsvis kunna omsättas sekunden efter att de lyssnat på podden!
De konkreta tipsen kommer kombineras med inspiration från experter och blandas med min egen erfarenhet. Det finns många som pratar sälj men alla är inte så konkreta. Våra tips kommer vara det, beskrivna steg-för-steg. De kommer handla om privatekonomi, löneförhandlingar, säljtips och mycket mera. Alltså även beröra säljarens tid utanför arbetsplatsen med syftet att hjälpa till att skapa ett så framgångsrikt liv som möjligt.
I mitt första avsnitt samtalar jag med Robert Lindberg, som har ett av de starkaste varumärkena på Linkedin idag med över 15 miljoner visningar på sina inlägg över de senaste åren. Han ger konkreta tips på hur du kan använda Linkedin som säljare. Det kommer bli många intressanta samtal med olika experter och en kommande talare är Mikael Österlund, VP Commercial Performance på Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts. Mikael ansvarar för över 40 hotell och kommer berätta om olika inköpstaktiker och hur du som säljare kan bemöta dessa. Det avsnittet får ni inte missa!
SE: Du nämner din egen erfarenhet. Så vem är Leonardo Johansson? Berätta lite kort om dig själv och din bakgrund!
LJ: Entreprenörskap och försäljning har alltid legat mig varmt om hjärtat. Egentligen har jag hållit på med det ända sedan jag som 17-åring åkte till en outlet i New York och köpte massor med Ralph Lauren-kläder, som jag sen sålde till halva priset jämfört med butikspriserna när jag kom hem till Malmö och tjänade en bra slant på det.
Under de senaste 15 åren har jag läst över 350 böcker inom psykologi och försäljning. Jag har gjort det för att kunna utmana mig själv på veckobasis och hela tiden bli bättre inom mitt yrkesområde, och också för att skapa rätt förutsättningar för att coacha och utveckla andra säljare. Jag har varit säljchef på fyra olika företag inom olika branscher och med hjälp av min yrkeserfarenhet och de böcker jag läst har jag bland annat tagit fram en sju-stegsmodell för att få säljare att topprestera.
Sen har jag ett bolag också som heter Lion Competence med plattformen Lion Academy. Där kan företag abonnera på mer än 300 utbildningsvideos för säljare. Så man kan säga att mitt liv kretsar väldigt mycket kring just försäljning och entreprenörskap!
SE: Hur kom det sig att du tog över programledarrollen för Säljpodden? Dina visioner?
LJ: Många i min omgivning hade uppmanat mig att starta en egen podd eftersom jag verkligen brinner för att ha givande diskussioner med experter om just försäljning. Nu blev det istället så att jag fick möjligheten att ta över programledarrollen för Säljpodden och jag känner att jag har något att ge lyssnarna och förhoppningsvis kan jag också locka fram det bästa ur experterna som gästar programmen. Jag är verkligen glad över att även på det här sättet få möjligheten att bidra till att göra säljare till ännu bättre säljare. När någon hör av sig till mig och säger att de blivit hjälpta av något jag lärt ut – det är som ljuv musik i mina öron!
Du frågar om mina visioner och det är min personliga ambition att tredubbla antalet lyssnare och poddföljare inom ett till två år och att merparten av Sveriges säljare ska ha lyssnat på åtminstone ett avsnitt.
SE: Har du någon drömgäst du skulle vilja ha med i programmet?
LJ: Jag har två som jag kommer att tänka på så här direkt och den ena är Johannes Hansen. Han jobbar med att utveckla människor, kallar sig mental PT och har bland annat skrivit boken Fuck your fears, som är hur bra som helst. Hans tips hjälper dig som säljare att lära dig bemästra disciplinen, träna på målsättningar, nå dina drömmar och inte nöja dig med lagom.
Den andra jag tänker på är en amerikan som heter Mike Weinberg, som bland annat skrivit boken New Sales Simplified. Han är hur häftig som helst och många av hans tankar går hand i hand med hur jag tänker och han är en stor förebild.
SE: Och avslutningsvis – hur ser du på 2022? Några trendspaningar?
LJ: Kanske lite uttjatat, men vikten av att bemästra den digitala säljprocessen är den absolut viktigaste trendspaningen för 2022. Jag ser fortfarande många säljare som missar att vara korrekt klädda i det digitala mötet, inte har en bra kamera eller sitter med kameran i fel vinkel. Jag tycker också man ska investera i en eller två böcker om kroppsspråk, tonläge och hållning och hur det påverkar motparten. Vi tappar en del effekt och energi när vi inte kan ses på fysiska möten så då måste vi hitta andra sätt att påverka på.
Linkedin och social selling är en annan spaning. Hitta din personliga touch på dina inlägg och våga göra det på ditt sätt, få in personliga stories i dina aktiviteter och berätta om intressanta personer du träffat för att få en bra interaktion. Här kan det öppna sig många bra affärsmöjligheter, åtminstone om man jobbar inom B2B.
Sen är 5-1-1 metoden alltid aktuell. Om den berättar jag i Säljpoddens avsnitt från den 20 december. Den måste du som säljare ha koll på!
Säljpodden sänds varannan måndag. Här kan du lyssna på senaste avsnittet!
MER OM Leonardo Johansson och Lion Competence här.
Sophia Loader
Executive Editor