Upplever du att det är svårt att få ditt säljteam att fokusera på att göra rätt saker på rätt sätt? I så fall kan gamification hjälpa dig. Genom att låta dina säljare spela, kan du befästa beteenden som ökar försäljningen.
För dom flesta av oss är det svårt att ändra på våra beteenden, även fast vi vill och vet vad vi borde göra.
Alla som har någon form av ledande position vet också att det är ännu svårare att utveckla nya vanor hos andra personer, även fast det kan vara befogat och alla förstår varför.
Spelelement används i andra sammanhang
Det är här gamification och organisational behaviour management, OBM, kommer in i bilden.
Gamification innebär att man använder sig av spelelement i andra sammanhang än spel, exempelvis inom företagsutveckling eller utbildning.
Spelelement som poängsamlande, utveckling, samarbete och nivåer finns överallt i samhället idag, exempelvis inom e-handeln, lojalitetsprogram och utbildning.
Syftet är att öka beteenden som gynnar verksamheten
Vi vågar påstå att gamification fungerar i alla typer av organisationer som vill utveckla sitt arbetssätt.
Fokus för forskningen inom OBM ligger på att öka de beteenden som är bra för verksamheten.
Vår spelplattform används av företag och organisationer för att få till sunda vanor hos medarbetarna. Målgruppen kan vara säljare, chefer och servicepersonal och innehållet bestämmer man själv.
Man kan belöna affärskritiska beteenden
Det handlar om konkreta beteenden som exempelvis att träna, leva efter bolagets värderingar, följa checklistor, ta hand om kontoret. Men även om affärskritiska beteenden som hur man ger feedback till varandra, hur man genomför ett kundbesök, vilka behovsfrågor som man bör ställa och så vidare.
Rent praktiskt använder man sig av en app, eller en webbsida. Där fyller man i vad man har gjort, svarar på frågor, utbildar sig, får och samlar poäng, följer sin egen utveckling och kan jämföra sig med andra. Spelen sätter fokus på något under en lagom lång period, så länge som behövs för att alla ska börja få till en sund vana. Därefter kan man välja ett nytt innehåll.
Spelandet ska leda till något positivt
Grundprinciperna för spelen är att det ska vara enkelt att förstå vad, hur och varför. Spelandet ska leda till något bra för alla – och det bör vara mätbart. Det kan exempelvis röra sig om försäljning, nöjd kund index, NKI, medarbetarindex eller lönsamhet.
Vi baserar spelplattformen på forskningen inom OBM. Vilket innebär att vi enbart jobbar med positiva konsekvenser. Man fokuserar på sin egen utveckling från den nivå man börjar på. Och kan utifrån detta se hur mycket eller hur lite man utvecklas. Om man vill så kan man också jämföra sig med andra, men det är inte ett måste.
Gamification fungerar bra för försäljning
När alla fokuserar på att göra rätt saker på rätt sätt i form av konkreta beteenden, så ger det poäng i spelen. Samtidigt som det parallellt ger stora mätbara värden i verkligheten.
Några av våra mest framgångsrika spel har handlat om försäljning. Så vi kan med stor säkerhet säga vilka beteenden som ökar försäljningen. I ett av våra projekt ökade försäljningen med 30 procent. I ett annat projekt ökade lönsamheten med 15 procent.
Framgångsbeteenden som ur ett försäljningsperspektiv kan befästas med gamification
Att boka möten med rätt kunder
Det gäller både befintliga och nya. Observera att det ska vara rätt kunder och glöm inte att ta hand om befintliga kunder.
Att genomföra bra möten med fokus på kunden och kundens behov
Vi brukar ha med specifika behovsfrågor som är bra att ställa – och som ger mycket poäng.
Att alltid bestämma ett nästa steg med kunden och helst boka in det
Det brukar också ge mycket poäng. Om nästa steg inte bokas in, är kunden inte särskilt intresserad.
Att boka in en offertgenomgång
Maila inte offerter utan boka in en offertgenomgång. Det är extra viktigt på nya kunder.
Att samarbeta och ge positiv feedback internt
Hjälpa varandra internt och ge positiv feedbakc. Om du tycker att någon gör något bra så säg det. Det värmer och befäster bra saker
Att återhämta sig
Även saker som träning och god sömn gynnar välmående och prestationen på jobbet
Artikeln är skriven av vår gästskrivent Stefan Hallberg. Han är grundare av Bisevo och har jobbat med utbildning och digitalt lärande i mer än 17 år.
LÄS MER: Så gör du för att ersätta fysiska med digitala möten