Här tipsar vi dig om fyra frågor att tänka på när du jobbar fram din hisspitch.
Målet är att skapa en kort men välstrukturerad hisspitch som tydligt kommunicerar problemet som ditt företag löser och varför personen du pratar med kommer att vilja veta mer.
Det hjälper dig att kommunicera med potentiella kunder som inte känner till ditt företag eller din bransch.
En företagspitch är din chans att snabbt och tydligt sammanfatta problemet som ditt företag har lösningen på och fördelarna med att anlita dig i stället för en konkurrent.
Det kallas ofta för en hisspitch. Tanken är att du kan kommunicera och övertyga någon under en kort hissfärd – som vanligtvis är kortare än en minut.
Vem är du?
Överraska och lyft fram din eller ditt företags kompetens utan att skryta.
Vad du gör?
Beskriv de problem som du kan lösa och presentera lösningen och backa upp med fördelar.
Vad gör dig unik?
Hur nytänkande och innovativ du och din produkt än är, så kommer det finnas konkurrenter som jobbar på liknande sätt som du.
Tala aldrig illa om någon, peka aldrig ut någon eller nämn ett företags namn, men var noga med att du förklarar vad det är som gör din idé unik.
Varför den ligger helt rätt i tiden och hur du skiljer dig från redan existerande aktörer.
Vad vill du?
För att få till en fortsättning ställ en fråga som ”kunden” måste besvara.
– Kan vi ses igen på lunch på torsdag, nästa vecka?
– Får jag bjuda in dig till golf eller kanske en AW?
– Kan jag ringa dig på onsdag em?
– Då kontaktar din kollega mig senast nästa vecka?
Glöm inte att öva så att du kan framföra din pitch när som helst.