CRM-leverantören Salesforce köper software-företaget Vlocity för 1.33 miljarder dollar. Vilket motsvarar 12,4 miljoner kronor.
Vlocity, som grundades så sent som 2014, har gjort succé internationellt med sina industri- och verksamhetsanpassade CRM-lösningar ovanpå Salesforce-plattformen.
Levererar CRM-lösningar till myndigheter
Bland kunderna finns några av världens största bolag inom branscher som kommunikation, media och underhållning, energi, försäkringar, samt sjukvård och hälsa. Bolaget levererar även CRM-lösningar till den offentlig sektorn.
Salesforce drog in närmare 50 miljarder i intäkter fjärde kvartalet 2020. Totalt har företagets intäkter ökat med 35 procent jämfört med 2018.
Underlättar kundernas digitala transformationen
– It is important for our customers to have products that speak the language of their industries. Vlocity’s feature set will continue to enhance and complement Salesforce’s industry capabilities and product knowledge, open up new industry capabilities built on the Salesforce platform and provide customers with even more tools and expert guidance to digitally transform”, skriver Salesforce om affären.
– I am thrilled to share that today Salesforce has signed a definitive agreement to acquire Vlocity”, sa bolagets vd och grundare David Schmaier i ett blogginlägg när affären offentliggjordes.
Köpeskillingen betalas kontant
– Because every organization, including the world’s largest customer-centric corporations and industries, must digitally transform, it is more important than ever for our customers to have products that speak the language of their industries.
Our deep expertise in vertical industries enables organizations to digitally transform while delivering seamless, industry-specific processes and data models across any channel, helping to increase sales, service and marketing agility, operational efficiency, digital adoption and simplicity.
Köpet väntas gå igen under andra kvartalet budgetåret 2021. Köpeskillingen kommer att betalas kontant.
En plattform som utnyttjar senaste teknologin
Salesforce är världsledande inom customer relationship management, CRM, tack vare en plattform som utnyttjar den senaste teknologin inom molntjänster, sociala medier, mobil kommunikation, sakernas internet, IoT, artificiell intelligens, AI, med mera.
LÄS MER: Net Promoter Score – Så mäter ni kundnöjdheten (nki)