Säljarnas riksförbund har sett att titlarna på olika roller inom försäljning växer, trots att det oftast skiljer lite eller inget mellan arbetsuppgifterna för respektive titel. Wilhelm Kaldo, förbundsjurist på Säljarnas riksförbund, har, i ett EU finansierat projekt, tillsammans med sina nordiska kollegor tagit fram en aktuell lista på titlar. Han menar att det har blivit en inflation i titlar, där arbetsgivare använder titlar som ett sätt att höja medarbetare istället för att öka lön eller andra förmåner. Wilhelm menar också att snygga titlar kan vara ett sätt att höja vissa personers anseende mot kund, vilket skapar felaktiga förväntningar om personen inte kan leva upp till förväntningarna. Listan som Säljarnas riksförbund har tagit fram är skapad utifrån de titlar som finns på marknaden idag, men komprimerad ner till fem titlar.
– Vi har renodlat listan till fem titlar och gjort en lista på vilken kompetens som behövs för respektive titel. Vi vill försöka skapa ett enhetligt system för hela branschen så att kunden vet vem de möter och arbetsgivarna vet vad en titel avser.
Listan – roller inom försäljning
Sales consultant
Account manager
Key account manager
Sales manager
Sales director
Wilhelm menar att det idag råder en stor otydlighet kring vad som hör till respektive titel och vad man kan förvänta sig av exempelvis en account manager. Det försvårar för kunden om det inte är tydligt vad personen med en viss titel ska göra eller kan, men det blir även svårt för både arbetstagare och arbetsgivare. Den som tidigare har haft en felaktig titel och söker nytt jobb kan ha svårt för att få de roller den är kompetent för. Samma problematik finns hos arbetsgivaren, där det blir svårt att sortera mellan kandidater när deras titlar inte motsvarar förväntningarna.
– Vi vill skapa en situation där en arbetsgivare som letar efter en viss typ av säljare dels har ett tydligt utbud att leta bland men också att de tvingas vara tydliga i vad de själv letar efter. Det gör att kandidater kan sälja sitt arbete till rätt pris och få rätt lön för sitt arbete.
Med listan så hoppas Wilhelm på att det ska bli tydligare för både arbetsgivare och kund, vad de kan förvänta sig av en person med någon av dessa titlar. Utöver listan så jobbar de på att skapa en certifiering som ska hjälpa både medarbetare och arbetsgivare. Visionen är att certifieringen ska göra det tydligt vem som är kompetent för respektive roll. Certifieringen är inte färdig än, men målet är att lansera den till hösten. Själva testet kommer att ske hos en extern part men certifieringen ges av Säljarnas riksförbund.
Av: Lovisa Wallin