Den bekväma och välutrustade familjesuven gör ett rejält teknik- och designsprång. Fjärde generationen Kia Sorento får ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistanssystemen.
Kias största SUV kombinerar fyrhjulsdrift, som ger bilen en klart bättre framkomlighet, med hög komfort för samtliga sju passagerare. I dieselutförande kommer Kia Sorento dessutom med en dragvikt på hela 2 500 kg. Helt nya generationen Kia Sorento lanseras hos Kia-återförsäljarna 17 – 18 oktober. Laddhybriden går att anmäla förhandsintresse till redan idag med leverans i början av nästa år.
Jämfört med föregångaren ser längden på bilen ut att ha ökat mer än de 10 mm (4 810 mm) som det faktiskt handlar om. Men med den nya plattformen har axelavståndet ökats med 35 mm (2 815 mm) samtidigt som de främre och bakre överhängen blivit kortare. Det betalar sig i form av ökade innerutrymmen och ett mer generöst insteg till tredje sätesraden. Fällningen av andra radens säten sker med ett knapptryck.
Benutrymmet på andra raden har ökat med 93 millimeter jämfört med föregångaren. På tredje raden har huvudutrymmet ökat med 13 mm samtidigt som armbågsstöden förbättrats för högre komfort.
I Sverige säljs endast versionen med sju sittplatser. Bagageutrymmet rymmer upp till 821 liter i dieselversionen, och 809 liter i Sorento Plug-In Hybrid. Med båda sätesraderna i fällt läge ryms hela 2 011 liter (diesel), medan 187 liter ryms om alla baksäten är uppfällda.
En nytolkning av den Kia-karakäristiska tigernos-grillen med nya strålkastare och brett rektangulärt nedre luftintag ger en mer bestämd framtoning. Ett annat Kia-designsignum hittar vi på de bakre dörrstolparna i form av en bakåtvänd hajfena. Baklamporna är i sin tur inspirerade av Kia Telluride, en större SUV-modell som säljs på den amerikanska marknaden.
Designlyftet fortsätter invändigt och matchas av en genomgående hög nivå på materialval och finish. Omsorgen i detaljerna tillsammans med den förbättrade ljudkomforten gör det bekvämt att färdas långt och länge i nya Kia Sorento. Växelspaken är numera ett runt ”by-wire”-reglage och de funktioner föraren behöver närmast till hands är knappstyrda, medan andra är enkelt åtkomliga via ratten eller via pekskärmen.
Helt nya Kia Sorento får en hög tekniknivå i standardutrustningsnivå, bland annat dubbla digitala skärmar – 12,3 tums instrumentkluster och 10,25 tums pekskärm – med fokus på användarvänliga komfortfunktioner och hjälpande förarassistanssystem. Telematiksystemet UVO Connect, liksom Kia Live (trafikuppdateringar, väder m.m) och Apple CarPlay och Android Auto är standardutrustning.
Dieselmotorn på 2,2 liter har 202 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 newtonmeter. Motorn är länkad till en 8-växlad DCT-växellåda (8DCT). Den som vill dra husvagn, båtsläp eller hästtransport (och har rätt körkortsbehörighet) kan glädja sig åt att dragvikten ökat, från 2 000 kg till 2 500 kg i den nya modellen. Aktiv stabilitetskontroll vid släpvagnskörning, Trailer Stability Assist (TSA), är standardutrustning.
Fyrhjulsdrivningen har ett terrängläge (Terrain Mode) som gör bilen mer kapabel i lera, snö och sand. Via ett vred på mittkonsolen kontrollerar terrängläget bilens elektroniska stabilitetskontroll (ESC) och kan även styra fördelningen av moment till alla fyra hjulen.
Nya Kia Sorento Plug-In Hybrid kombinerar en kraftfull turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett högkapacitetsbatteri på 13,8 kWh och en elmotor på 66,9 kW (91 hästkrafter). Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. Ombordladdaren är på 3,3 kW och bränsletanken rymmer 67 liter.
Kia Sorento Plug-In Hybrid har fyrhjulsdrift i kombination med en sexväxlad automatlåda. Dragvikten är maximalt 1 500 kg för laddhybriden. Uppgifter om koldioxidutsläpp och elektrisk räckvidd är ännu inte fastställda i homologeringsprocessen.
Sorento är Kias mest avancerade laddhybrid hittills och det är första gången som Kia använder sig av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid. Elmotorn drar nytta av en ny tvåstegs lamineringsprocess för att minska oljud och vibrationer.
Helljusassistent, trötthetsvarnare, aktivt filkörningssystem, multikollisionssystem, assistent för motorvägskörning, autobroms med fotgängar- och cyklistskydd, autobroms vid backning, aktiv döda vinkeln-varning/assistent, säker dörröppning (Safe Exit Assist) … listan över standardmonterade avancerade förarassistanssystem kan göras lång. Navigationsbaserad farthållare och Blind-Spot View Monitor, som visar rörlig bild av döda vinkeln i instrumentklustret när man blinkar är standard i Advance Plus-utförandet. Nya Kia Sorento är utrustad med sju krockkuddar, inklusive mittmonterad krockkudde mellan framstolarna.
I Sverige kommer nya Kia Sorento lanseras i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus.
I dieselutförande lanseras helt nya Kia Sorento 17-18 oktober. Priserna för Kia Sorento Plug-In Hybrid fastställs inom kort, men redan nu tar Kia-återförsäljarna emot förhandsbokningar för de första bilarna som levereras i januari.
Helt nya Kia Sorento Diesel – introduktionspriser
Sorento 2.2 CRDi AWD DCT Action 469 900 kronor
Sorento 2.2 CRDi AWD DCT Advance 499 800 kronor
Sorento 2.2 CRDi AWD DCT Advance Plus 529 700 kronor
Sorento 2.2 CRDi AWD DCT Advance Plus Panorama 544 600 kronor