Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2019-10-25 | Expertråd

”Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”

Det säger Johan Dahl, föreläsare och författare inom försäljning och ledarskap. För Saleseffect berättar han om sin största motgång och hur han gjorde för att ta sig tillbaka till framgång.

“Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”På bilden: Johan Dahl

Johan Dahl är en uppskattad föreläsare, författare och förbättrare inom främst försäljning, kommunikation och ledarskap.

Han har drivit tio egna företag och givit ut tre böcker

Johan har startat och drivit tio egna företag i med- och motgång. Utöver hans föreläsaruppdrag har han som coach och konsult arbetat med utvecklings- och förbättringsprocesser åt hundratals kunder.

Två gånger har han utsetts till Årets Mentor, Ung Företagsamhet har korat honom till Årets Rådgivare och han har nominerats till Stora Målpriset.

Han är framröstad till en av Sveriges populäraste föreläsare 2019, Eventeffects Topp 100-lista och han är en av ytterst få föreläsare som fått utmärkelsen Platinum Speaker. Johan har även tre böcker på sin meritlista.

Johan hade startat de senaste företaget utan några andra resurser än en idé, massor av energi, vilja och erfarenhet från tidigare roller som företagare och ledare. Det fanns inga kunder, inget kapital och ingen som backade upp satsningen förutom en kompanjon som efter några år lämnade bolaget.

– Verksamheten hade nu utvecklats bra och bestod av 15 medarbetare som med stolthet hjälpte flera kända svenska varumärken med sin kundkommunikation. Men hur kommer man till nästa nivå? Jag kunde ju inte jobba fler timmar så jag insåg att jag behövde göra på ett annat sätt, säger Johan.

Johan fick rådet att anställa en vd för att kunna fokusera på det han är bäst på

En god vän till Johan gav det goda rådet: ”Johan, du är ju grym på försäljning och att inspirera människor men du sitter mest inne på kontoret, vänder papper och löser personalproblem… Anställ en vd så att du kan fokusera på det du är bäst på”.

Johan berättar att han länge tvekade kring vägvalet. Det krävdes mycket mod att lämna över vd-ansvaret för det som kändes som ett livsverk till någon annan. Nästan som att franchisa ut sina egna barn menar han.

– Till slut tog jag mod till mig och följde rådet. En vd rekryterades och jag kunde fokuserade på kunderna. Resultaten lät inte vänta på sig. Omsättningen ökade 40 procent på ett halvår, mer personal anställdes och det hela andades framgång, säger Johan.

Bra och dåliga beslut

Strategiskt var det ett klokt beslut att anställa en vd. Dessvärre hade Johan valt fel person. Det visade sig att den nya vd:n var en oärlig person så samtidigt som Johan for runt i landet, inspirerade människor och tog in nya affärer så stal den nya vd:n pengar ur bolaget.

Innan Johan upptäckte vad som pågick var skadan redan stor och nu gällde det att rädda det sjunkande skeppet. Företaget klarade inte av att betala skatterna, hade inte pengar till löner eller leverantörer och dessutom hade det fått en del kvalitetsproblem när tillväxten skjutit fart så snabbt – kunder hörde av sig och var missnöjda.

”Det var som att springa i kvicksand”

– Jag jobbade mer än någonsin och det var bara kriser och problem på agendan. Jag tog mina sista besparingar för att rädda det som gick att rädda i livsverket men det var som att springa i kvicksand. Till slut gick det inte längre, säger Johan.

Johan försatte bolaget i konkurs. 24 personer blev arbetslösa och det var 24 personer som Johan brydde sig väldigt mycket om.

”Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”

– På ett sätt kände jag att jag svek dem. Leverantörer som han hade jättefina relationer med förlorade pengar och för en person som jag, som tycker det är viktigt att göra rätt för sig, blev det väldigt skamfyllt, säger Johan och fortsätter:

– Dessutom blev jag själv arbetslös, helt utan vare sig tillgångar eller inkomster. Jag hade inte ens A-kassa för det fanns inte i min världsbild att bli arbetslös – jag var ju en framgångsrik företagare. Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde och låna pengar av min dotter för att betala hyran.

Kvalitén på din kommunikation avgör kvalitén på ditt liv – håller du med?

Som Johan ser det har vi en intern kommunikation med oss själva, en inre röst som tolkar, förklarar och bedömer oss, säger vad som är möjligt eller inte. Den inre kommunikationen påverkar vår attityd, vårt tillstånd, vår inställning och våra känslor vilket i sin tur formar vår externa kommunikation med omvärlden, våra val och beslut och i nästa steg våra resultat.

– När allt var som jobbigast efter konkursen hade han en inre röst som var riktigt tuff och sa
du är ju helt värdelös. Hur kunde du rekrytera en gangster till vd? Du kan ju inte ens driva företag längre.

Dialogen Johan hade med sig själv var så negativ och kritisk

Dialogen Johan hade med sig själv var så negativ och kritisk att han till slut lyckats övertyga sig själv om att han var värdelös som person. Han utvecklade en depression och började fundera på att ta livet av sig.

– Från framgångsrik entreprenör till självmordskandidat på ett halvår. Det går fort ibland.

Nya frågor ger nya svar

Johan fick hjälp att komma ur depressionen och en viktig del i det arbetet var att Johan lärde sig ställa bättre frågor vilket har skapat helt nya resultat i hans liv. Några exempel:

  • Vad är bra med mig?
  • Vad är jag tacksam för?
  • Vad är jag stolt över?
  • Vilka människor berikar mitt liv?
  • Hur kan jag berika andra människors liv?
  • Hur kan jag göra det allra bästa av den här dagen?
  • Vilka frågor ställer du till dig själv? Är du din bästa supporterklubb som peppar och stöttar dig och som får dig att vara ditt allra bästa jag eller är du din tuffaste kritiker, din sämsta hejarklack och värsta motståndare ibland? frågar Johan.
Ny framgång för Johan

Idag är Johan tacksam för det som hände och framför allt för insikten i vikten av den interna kommunikationen han har med sig själv.

– Både självkänsla och självförtroende är färskvaror som behöver tränas och underhållas, säger Johan. De påverkar oss mer än vad de flesta tycks tro, fortsätter han:

– Att arbeta med min egen självbild och ständigt träna på det inre samtalet är hur viktigt som helst för mig. Även om såväl arbets- som privatlivet bjuder på både toppar och dalar har mitt arbete med min egen, personliga utveckling gjort enorm skillnad för mig och jag känner en fantastisk tacksamhet över att kunna dela med mig till min publik och mina kunder. Det märks på allt från upplevd livskvalitet till säljresultat.

Definitioner och attityder om försäljning – vad hindrar och vad stärker?

– Vad förknippar du ordet försäljning med? En del har väldigt negativa associationer till försäljning och ännu värre blir det om ordet telefonförsäljare nämns. Många har ett helt batteri med begränsande föreställningar om sig själva:

”Jag är ingen säljare, jag har så svårt att komma ihåg namn, jag har inget räknehuvud, jag är värdelös på språk, jag har ingen bollkänsla, jag kan inte sjunga, jag har så´n otur” och så vidare.

”Jag har så svårt att komma ihåg namn”. Stämmer den beskrivningen in på dig? Många säger i alla fall. det och då brukar Johan utmana och fråga:

– Minns du vad du själv heter? Din familj? Dina vänner? Dina arbetskamrater? Tro det eller ej men människor som säger sig ha svårt att komma ihåg namn bevisar snabbt att de egentligen är fantastiska på att komma ihåg vad andra heter.

Tror du att du har svårt att komma ihåg namn så kommer du förmodligen att fokusera på det och göra det till din sanning, menar Johan.

Med fokus på att du är dålig på att minnas vad människor heter kommer du snart att hitta bevis på att det stämmer – det räcker ju med ett missat namn så har du beviset i din hand!

Med det beviset stärker du din egen övertygelse och så snurrar det vidare.

Attityder till försäljning

På samma sätt kommer dina svar på frågan om vad försäljning är att påverka dina resultat. Här följer några av de negativa ord som brukar dyka upp när jag Johan ställer frågan om vad åhörarna tänker på när de ska associera till försäljning:

Påträngande
Gåpåig
Luras
Snacka omkull
Lyssnar inte
Överdrivet klämkäck
Tar aldrig ett nej utan bara tjatar på
Aggressiva
Oseriösa
Krängare
Efterhängsna
Håller inte vad de lovar
Nasare
Pratar oavbrutet

Känns de igen? Finns några av dem i din egen definition av försäljning?

Johan menar att framgångsrik försäljning skapas av människor som är:

Goda lyssnare, empatiska
Trygga, har stark självkänsla och gott självförtroende
Följsamma
Ärliga
Tillitsfulla, håller vad de lovar
Behagliga, sociala, förstående
Trovärdiga
Kunniga och kompetenta
Seriösa
Korrekta
Trevliga, sociala och glada
Goda relationsbyggare
Humoristiska
Modiga
Professionella
Positiva
Förstår kundens behov

– De säljare som ser sig själva ha dessa egenskaper och gör sådan här associationer till sin roll kommer både att må bättre och prestera betydligt bättre resultat, säger Johan och fortsätter:

– När du tänker dig själv som säljare – vilka tankar och känslor dyker upp då? Vilka är de mest negativa och hur tror du att de påverkar dig? Vilka är de mest positiva och hur kan du använda dem ännu bättre?

Att sälja är att hjälpa

Det Johan själv utgår ifrån är att all försäljning syftar till att hjälpa kunden. Kan du hjälpa din kund att lösa ett problem, tillgodose ett behov, uppfylla ett önskemål eller nå ett mål är det ju något positivt som behöver kommuniceras på allra bästa sätt.

När Johan föreläser, coachar eller utbildar i försäljning brukar just det här skiftet av ord göra stor skillnad för många deltagare. Den obehagliga känslan som kan finnas i ”sälja” tycks vara som bortblåst när ordet ”hjälpa” används istället.

Fem lärdomar, tips och råd från Johan:

1. Kvaliteten på din kommunikation avgör kvaliteten på ditt liv. Den inre kommunikationen, samtalen du har med dig själv, skapar ditt tillstånd, din attityd, påverkar dina val och beslut och därmed dina resultat i livet.

2. Vi blir bättre på det vi tränar på. Så vad tränar du på?

3. Alla säljer. Frågan är bara hur bra du är på det.

4. Om du gör som du alltid har gjort får du samma resultat som du alltid har fått… eller sämre, eftersom förändringen runt omkring dig går allt snabbare.

5. Att investera i din egen, personliga utveckling är den bästa investering du kan göra.

Kunskap är värdelös

– så länge kunskap inte omsätts i handling är den värdelös. Vad tar du med dig från den här artikeln? Hur ska du använda det?

Läs mer: Madelaine Pettersson: självförtroende skapas med eget ansvar
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

Ny uppstickare – Sveriges nya  moderna e-signeringstjänst

Ny uppstickare – Sveriges nya moderna e-signeringstjänst

Annons

I digitaliseringens fotspår har många företag börjat signera dokument digitalt. Konkurrensen är hög men det finns fortfarande plats för nya innovativa lösningar. Ett nytt intressant företag som erbjuder verktyg för digitalt signering av dokument är Resly.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Se hur du ligger till - så här stora är säljares budgetar och rörlig löneandel

Se hur du ligger till – så här stora är säljares budgetar och rörliga löneandel

Baserat på svaren från drygt 4 100 personer inom försäljningsyrket i Sverige presenterar vi här resultatet från Lönebarometern som visar hur stora budgetar Sveriges säljare har och hur stor del av lönen som är rörlig. Lönebarometern genomförs varje år på uppdrag av Säljarnas Riksförbund.
Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 30 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

I denna krönika skriver retorikexperten Per Furumo om vikten av att våga fråga.
Så skriver du mailet som leder till kundmöte - BLUF-metoden: "Bottom Line Up Front"

Så skriver du mailet som leder till kundmöte – BLUF-metoden: ”Bottom Line Up Front”

I en värld där inkorgen svämmar över av generiska säljpitchar är det avgörande att ditt mejl sticker ut. Att skriva ett säljmejl som leder till ett kundmöte kräver mer än bara en lockande rubrik – det handlar om att skapa relevans, visa värde och göra det enkelt för mottagaren att säga ja.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com