Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
  • TIPSA REDAKTIONEN
  • Om oss
Skip to content
2019-10-25 | Expertråd

”Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”

Det säger Johan Dahl, föreläsare och författare inom försäljning och ledarskap. För Saleseffect berättar han om sin största motgång och hur han gjorde för att ta sig tillbaka till framgång.

“Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”På bilden: Johan Dahl

Johan Dahl är en uppskattad föreläsare, författare och förbättrare inom främst försäljning, kommunikation och ledarskap.

Han har drivit tio egna företag och givit ut tre böcker

Johan har startat och drivit tio egna företag i med- och motgång. Utöver hans föreläsaruppdrag har han som coach och konsult arbetat med utvecklings- och förbättringsprocesser åt hundratals kunder.

Två gånger har han utsetts till Årets Mentor, Ung Företagsamhet har korat honom till Årets Rådgivare och han har nominerats till Stora Målpriset.

Han är framröstad till en av Sveriges populäraste föreläsare 2019, Eventeffects Topp 100-lista och han är en av ytterst få föreläsare som fått utmärkelsen Platinum Speaker. Johan har även tre böcker på sin meritlista.

Johan hade startat de senaste företaget utan några andra resurser än en idé, massor av energi, vilja och erfarenhet från tidigare roller som företagare och ledare. Det fanns inga kunder, inget kapital och ingen som backade upp satsningen förutom en kompanjon som efter några år lämnade bolaget.

– Verksamheten hade nu utvecklats bra och bestod av 15 medarbetare som med stolthet hjälpte flera kända svenska varumärken med sin kundkommunikation. Men hur kommer man till nästa nivå? Jag kunde ju inte jobba fler timmar så jag insåg att jag behövde göra på ett annat sätt, säger Johan.

Johan fick rådet att anställa en vd för att kunna fokusera på det han är bäst på

En god vän till Johan gav det goda rådet: ”Johan, du är ju grym på försäljning och att inspirera människor men du sitter mest inne på kontoret, vänder papper och löser personalproblem… Anställ en vd så att du kan fokusera på det du är bäst på”.

Johan berättar att han länge tvekade kring vägvalet. Det krävdes mycket mod att lämna över vd-ansvaret för det som kändes som ett livsverk till någon annan. Nästan som att franchisa ut sina egna barn menar han.

– Till slut tog jag mod till mig och följde rådet. En vd rekryterades och jag kunde fokuserade på kunderna. Resultaten lät inte vänta på sig. Omsättningen ökade 40 procent på ett halvår, mer personal anställdes och det hela andades framgång, säger Johan.

Bra och dåliga beslut

Strategiskt var det ett klokt beslut att anställa en vd. Dessvärre hade Johan valt fel person. Det visade sig att den nya vd:n var en oärlig person så samtidigt som Johan for runt i landet, inspirerade människor och tog in nya affärer så stal den nya vd:n pengar ur bolaget.

Innan Johan upptäckte vad som pågick var skadan redan stor och nu gällde det att rädda det sjunkande skeppet. Företaget klarade inte av att betala skatterna, hade inte pengar till löner eller leverantörer och dessutom hade det fått en del kvalitetsproblem när tillväxten skjutit fart så snabbt – kunder hörde av sig och var missnöjda.

”Det var som att springa i kvicksand”

– Jag jobbade mer än någonsin och det var bara kriser och problem på agendan. Jag tog mina sista besparingar för att rädda det som gick att rädda i livsverket men det var som att springa i kvicksand. Till slut gick det inte längre, säger Johan.

Johan försatte bolaget i konkurs. 24 personer blev arbetslösa och det var 24 personer som Johan brydde sig väldigt mycket om.

”Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”

– På ett sätt kände jag att jag svek dem. Leverantörer som han hade jättefina relationer med förlorade pengar och för en person som jag, som tycker det är viktigt att göra rätt för sig, blev det väldigt skamfyllt, säger Johan och fortsätter:

– Dessutom blev jag själv arbetslös, helt utan vare sig tillgångar eller inkomster. Jag hade inte ens A-kassa för det fanns inte i min världsbild att bli arbetslös – jag var ju en framgångsrik företagare. Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde och låna pengar av min dotter för att betala hyran.

Kvalitén på din kommunikation avgör kvalitén på ditt liv – håller du med?

Som Johan ser det har vi en intern kommunikation med oss själva, en inre röst som tolkar, förklarar och bedömer oss, säger vad som är möjligt eller inte. Den inre kommunikationen påverkar vår attityd, vårt tillstånd, vår inställning och våra känslor vilket i sin tur formar vår externa kommunikation med omvärlden, våra val och beslut och i nästa steg våra resultat.

– När allt var som jobbigast efter konkursen hade han en inre röst som var riktigt tuff och sa
du är ju helt värdelös. Hur kunde du rekrytera en gangster till vd? Du kan ju inte ens driva företag längre.

Dialogen Johan hade med sig själv var så negativ och kritisk

Dialogen Johan hade med sig själv var så negativ och kritisk att han till slut lyckats övertyga sig själv om att han var värdelös som person. Han utvecklade en depression och började fundera på att ta livet av sig.

– Från framgångsrik entreprenör till självmordskandidat på ett halvår. Det går fort ibland.

Nya frågor ger nya svar

Johan fick hjälp att komma ur depressionen och en viktig del i det arbetet var att Johan lärde sig ställa bättre frågor vilket har skapat helt nya resultat i hans liv. Några exempel:

  • Vad är bra med mig?
  • Vad är jag tacksam för?
  • Vad är jag stolt över?
  • Vilka människor berikar mitt liv?
  • Hur kan jag berika andra människors liv?
  • Hur kan jag göra det allra bästa av den här dagen?
  • Vilka frågor ställer du till dig själv? Är du din bästa supporterklubb som peppar och stöttar dig och som får dig att vara ditt allra bästa jag eller är du din tuffaste kritiker, din sämsta hejarklack och värsta motståndare ibland? frågar Johan.
Ny framgång för Johan

Idag är Johan tacksam för det som hände och framför allt för insikten i vikten av den interna kommunikationen han har med sig själv.

– Både självkänsla och självförtroende är färskvaror som behöver tränas och underhållas, säger Johan. De påverkar oss mer än vad de flesta tycks tro, fortsätter han:

– Att arbeta med min egen självbild och ständigt träna på det inre samtalet är hur viktigt som helst för mig. Även om såväl arbets- som privatlivet bjuder på både toppar och dalar har mitt arbete med min egen, personliga utveckling gjort enorm skillnad för mig och jag känner en fantastisk tacksamhet över att kunna dela med mig till min publik och mina kunder. Det märks på allt från upplevd livskvalitet till säljresultat.

Definitioner och attityder om försäljning – vad hindrar och vad stärker?

– Vad förknippar du ordet försäljning med? En del har väldigt negativa associationer till försäljning och ännu värre blir det om ordet telefonförsäljare nämns. Många har ett helt batteri med begränsande föreställningar om sig själva:

”Jag är ingen säljare, jag har så svårt att komma ihåg namn, jag har inget räknehuvud, jag är värdelös på språk, jag har ingen bollkänsla, jag kan inte sjunga, jag har så´n otur” och så vidare.

”Jag har så svårt att komma ihåg namn”. Stämmer den beskrivningen in på dig? Många säger i alla fall. det och då brukar Johan utmana och fråga:

– Minns du vad du själv heter? Din familj? Dina vänner? Dina arbetskamrater? Tro det eller ej men människor som säger sig ha svårt att komma ihåg namn bevisar snabbt att de egentligen är fantastiska på att komma ihåg vad andra heter.

Tror du att du har svårt att komma ihåg namn så kommer du förmodligen att fokusera på det och göra det till din sanning, menar Johan.

Med fokus på att du är dålig på att minnas vad människor heter kommer du snart att hitta bevis på att det stämmer – det räcker ju med ett missat namn så har du beviset i din hand!

Med det beviset stärker du din egen övertygelse och så snurrar det vidare.

Attityder till försäljning

På samma sätt kommer dina svar på frågan om vad försäljning är att påverka dina resultat. Här följer några av de negativa ord som brukar dyka upp när jag Johan ställer frågan om vad åhörarna tänker på när de ska associera till försäljning:

Påträngande
Gåpåig
Luras
Snacka omkull
Lyssnar inte
Överdrivet klämkäck
Tar aldrig ett nej utan bara tjatar på
Aggressiva
Oseriösa
Krängare
Efterhängsna
Håller inte vad de lovar
Nasare
Pratar oavbrutet

Känns de igen? Finns några av dem i din egen definition av försäljning?

Johan menar att framgångsrik försäljning skapas av människor som är:

Goda lyssnare, empatiska
Trygga, har stark självkänsla och gott självförtroende
Följsamma
Ärliga
Tillitsfulla, håller vad de lovar
Behagliga, sociala, förstående
Trovärdiga
Kunniga och kompetenta
Seriösa
Korrekta
Trevliga, sociala och glada
Goda relationsbyggare
Humoristiska
Modiga
Professionella
Positiva
Förstår kundens behov

– De säljare som ser sig själva ha dessa egenskaper och gör sådan här associationer till sin roll kommer både att må bättre och prestera betydligt bättre resultat, säger Johan och fortsätter:

– När du tänker dig själv som säljare – vilka tankar och känslor dyker upp då? Vilka är de mest negativa och hur tror du att de påverkar dig? Vilka är de mest positiva och hur kan du använda dem ännu bättre?

Att sälja är att hjälpa

Det Johan själv utgår ifrån är att all försäljning syftar till att hjälpa kunden. Kan du hjälpa din kund att lösa ett problem, tillgodose ett behov, uppfylla ett önskemål eller nå ett mål är det ju något positivt som behöver kommuniceras på allra bästa sätt.

När Johan föreläser, coachar eller utbildar i försäljning brukar just det här skiftet av ord göra stor skillnad för många deltagare. Den obehagliga känslan som kan finnas i ”sälja” tycks vara som bortblåst när ordet ”hjälpa” används istället.

Fem lärdomar, tips och råd från Johan:

1. Kvaliteten på din kommunikation avgör kvaliteten på ditt liv. Den inre kommunikationen, samtalen du har med dig själv, skapar ditt tillstånd, din attityd, påverkar dina val och beslut och därmed dina resultat i livet.

2. Vi blir bättre på det vi tränar på. Så vad tränar du på?

3. Alla säljer. Frågan är bara hur bra du är på det.

4. Om du gör som du alltid har gjort får du samma resultat som du alltid har fått… eller sämre, eftersom förändringen runt omkring dig går allt snabbare.

5. Att investera i din egen, personliga utveckling är den bästa investering du kan göra.

Kunskap är värdelös

– så länge kunskap inte omsätts i handling är den värdelös. Vad tar du med dig från den här artikeln? Hur ska du använda det?

Läs mer: Madelaine Pettersson: självförtroende skapas med eget ansvar
Liza liza@eventeffect.se

Läs mer:

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Chefen ville ta bort Elins provision helt. 

Annons

Avtalskollen är en tjänst där Säljarnas jurister granskar ditt avtal kostnadsfritt, oavsett om du är medlem eller inte. Hanna Magnusson, jurist på Säljarnas berättar om fördelar med avtalskollen och annat som kan vara bra att känna till för att inte hamna i Elins situation.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Emistell modul 300x250

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

Säljarens vinster och fallgropar med AI

Expertråd

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers, skriver hur du som säljare kan använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman: Företagsevent lyfter i vintermiljö

Expertråd

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Framtidssäkra din säljorganisation!

Framtidssäkra din säljorganisation!

Expertråd

Säljorganisationen är avgörande för ett företags överlevnad. I detta whitepaper från Salesonomics får vi ta del av hur framtiden kommer se ut för industrin i Sverige, vilka trender som påverkar och hur du skall göra för att framtidssäkra din säljorganisation.

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Måste det vara svårt och kostsamt att rekrytera säljare?

Expertråd

Svårt och kostsamt att rekrytera säljare? Men behöver det egentligen vara det? I sin krönika skriver Christer B Jansson om två ”No Brainers”.

Revenue Operations – Ett måste för en framgångsrik säljstrategi

Har du koll på Revenue Operations?

Expertråd

Revenue Operations är just nu den snabbast växande försäljningsstrategin inom B2B-försäljning i USA, och den börjar väcka intresse även hos svenska arbetsgivare inom framför allt IT och tech. Läs hur strategin kan maximera intäkterna i krönikan av vår gästskribent Robert Conzato, CEO på headhuntingbyrån Closers.

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

”Om du icke kan le skall du icke öppna affär!”

Expertråd

Ovanstående kinesiska ordspråk kommer för mig varje gång jag kommer i kontakt med personer som inte har förstått kundprocessen eller sin roll i den, oavsett vilket företag de driver eller jobbar i. Läs denna veckas gästskribent Ulla-Lisa Thordéns krönika om det alltid lika viktiga kundbemötandet.

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Har du koll på dina säljares säljstilar?

Expertråd

Olika säljstilar triggas av olika typer av coachande åtgärder. Säljtävlingar ökar prestationsförmågan för de med tävlingsorienterad säljstil men sänker motivationen för relationsorienterade säljare. I sin krönika kartlägger Christer B Jansson de olika säljstilarna och hur de funkar.

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Så kan breathwork hjälpa dig att hantera stress och skapa balans i din arbetsroll

Expertråd

Andas rätt och hantera stress effektivt – nu är ”breathwork” det heta ämnet som alla talar om. Fler och fler yogastudior erbjuder breathwork på schemat och de flesta kallbadare har Wim Hofs andningsmetod på läpparna. Men vad är egentligen breathwork, och hur kan det hjälpa dig att hantera stress i arbetslivet?

Verktyg

Gamma AI - så gör du säljpresentationen rekordsnabbt

Så gör du säljpresentationen rekordsnabbt med Gamma AI

Verktyg

Behöver du fixa en snygg och proffsig presentation men har ont om tid? Om du inte redan upptäckt Gamma AI så kolla in verktyget som hjälper dig att fixa snygga presentationer på nolltid!

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Då ska du uppgradera ditt CRM-system

Verktyg

Jobbar ni med excelark eller sitter ni med ett gammalt CRM-system? Tappar ni kanske till och med affärer för att de hamnar mellan stolarna? Då är det läge att uppgradera ert CRM-system!

En säljares smartaste gratisverktyg

En säljares smartaste gratisverktyg

Verktyg

I slutet på förra året började alla prata om chattboten ChatGPT. Stämde det verkligen att den klarade av att uttrycka sig i skrift nästan som en människa? Idag är vi många som använder oss av olika smarta AI-verktyg för att effektivisera vårt arbete. Här listar vi på Saleseffect våra personliga favoriter som hjälper dig att få till texten och översättningen, impa på kundragningen och komma i tid till kundmötet.

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Enkla knepet: Så upplevs du professionell inför dina kunder

Verktyg

Att skapa ett professionellt intryck är avgörande för framgången hos ett säljande företag. Kundens första intryck kan vara skillnaden mellan att göra en försäljning eller förlora en potentiell affär. Men hur kan man göra ett bestående intryck och upplevas som professionell?

Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Verktyg

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Kristoffer modul 300x250

Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Johan Mägi blir ny Commercial Director hos Stockholm Live

Karriär

Johan Mägi får nu ansvaret för utveckling och försäljning av partneraffärer och premiumutbudet på Stockholm Live’s samtliga arenor. Johan kommer närmast från rollen som Commercial Development Director på Apollo.

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Rickard Mäkitalo blir ny försäljningschef för UNT

Karriär

Rickard Mäkitalo kliver i dagarna på uppdraget som ny försäljningschef för UNT och Enköpings-Posten.

Försäljningschefen - snabbaste vägen til vd-posten

Försäljningschefen – snabbaste vägen til vd-posten

Karriär

Lockar jobbet som vd? Funderar du på ditt nästa steg i karriären? Då ska du läsa vår artikel om försäljningschefens väg till vd-posten!

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Robert: ”Min story kanske kan hjälpa andra”

Juridik

Mitt under pandemin letar Robert jobb. Han söker och får nästan samtidigt två olika erbjudanden där han bestämmer sig för att tacka ja till det ena, ett beslut som leder till en mardröm som avslutas med ett domslut först två år senare.

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Peder Häggström ny affärschef på Tyréns

Karriär

Den 1 november tillträdde Peder Häggström som affärschef för Konstruktion och installation i nord, där Tyréns har kompetenser inom konstruktion, VVS, el, tele och akustik.

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Salesforcechef går till fjälldestinationen Ramundberget

Karriär

Måns Johnsson tillträdde sin nya tjänst som försäljnings- och marknadsföringschef den 2 oktober 2023. Måns kommer senast från Salesforce där han tillbringade 12 år och ansvarade för affärsområdet Alliances & Channels i norra Europa. Innan sin tid på Salesforce var han Business Unit Director på Dun & Bradstreet.

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Han är ny Head of Customer Relations på Rolfs Travel Group

Karriär

Peter Lidslot tar nu över rollen som Head of Customer Relations.

Från säljare till försäljningschef - går det?

Från säljare till försäljningschef – går det?

Karriär

Jobbat som KAM ett tag och funderar du kanske på nästa steg i karriären? Men vad krävs egentligen för att bli försäljningschef och hur är det att bli chef över sina tidigare kollegor?

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Jenny Moore blir ny försäljningschef för Jula Hotell

Karriär

Jula Hotell fortsätter satsa på konferenser och events. Jenny Moore har rekryterats som ny försäljningschef med särskilt ansvar för satsningen.

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Ny Global Head of Sales för Bjelinprodukter

Karriär

Företagsgruppen som består av Välinge Innovation och Bjelin har utsett Fredrik Alfredsson till Global Head of Sales, med ansvar för försäljningen av alla golvprodukter under varumärket Bjelin.

Mest läst

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Nominera till Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023

Saleseffect.se genomför nu omfattande undersökningen bland Sveriges säljare och säljchefer som resulterar i listan Topp50 – Sveriges mest rekommenderade säljcoacher 2023. Listan kommer presenteras på saleseffect.se i slutet av februari, missa inte att nominera din eller dina favoriter bland säljcoacher, säljtränare, säljutbildare och säljutvecklare i landet.
Rekrytera rätt säljare!

Rekrytera säljare – här är 27 rekryteringsföretag specialiserade på sälj

Att rekrytera rätt säljare är avgörande för ditt företags framgång. Nedan presenterar vi en lista över rekryteringsföretag som är specialiserade på att hitta kompetenta säljare.
Referral Sales Summit 2023

Referral Sales Summit – Ditt eget ego är din största fiende!

Redan klockan åtta på morgonen innan det ens hunnit bli riktigt ljust är Oscarsteatern mitt i centrala Stockholm fylld med över 600 förväntansfyllda personer som jobbar med försäljning och som är nyfikna och taggade. Och vi vill alla lära oss mer om om Referral Sales, det vill säga referensförsäljning. Häng med!
Inspiration: 12 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 12 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Gör det med en bok från vår lista med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!
Tre branscher hårt drabbade av uppsägningar inom sälj

Tre branscher hårt drabbade av uppsägningar inom sälj

Juristerna på Säljarnas fackförbund noterar just nu ett ökat antal uppsägningar inom sälj för vissa branscher. Se vilka tre branscher det är och vad du kan göra om det drabbar dig.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.