Johan Dahl är en uppskattad föreläsare, författare och förbättrare inom främst försäljning, kommunikation och ledarskap.
Han har drivit tio egna företag och givit ut tre böcker
Johan har startat och drivit tio egna företag i med- och motgång. Utöver hans föreläsaruppdrag har han som coach och konsult arbetat med utvecklings- och förbättringsprocesser åt hundratals kunder.
Två gånger har han utsetts till Årets Mentor, Ung Företagsamhet har korat honom till Årets Rådgivare och han har nominerats till Stora Målpriset.
Han är framröstad till en av Sveriges populäraste föreläsare 2019, Eventeffects Topp 100-lista och han är en av ytterst få föreläsare som fått utmärkelsen Platinum Speaker. Johan har även tre böcker på sin meritlista.
Johan hade startat de senaste företaget utan några andra resurser än en idé, massor av energi, vilja och erfarenhet från tidigare roller som företagare och ledare. Det fanns inga kunder, inget kapital och ingen som backade upp satsningen förutom en kompanjon som efter några år lämnade bolaget.
– Verksamheten hade nu utvecklats bra och bestod av 15 medarbetare som med stolthet hjälpte flera kända svenska varumärken med sin kundkommunikation. Men hur kommer man till nästa nivå? Jag kunde ju inte jobba fler timmar så jag insåg att jag behövde göra på ett annat sätt, säger Johan.
Johan fick rådet att anställa en vd för att kunna fokusera på det han är bäst på
En god vän till Johan gav det goda rådet: ”Johan, du är ju grym på försäljning och att inspirera människor men du sitter mest inne på kontoret, vänder papper och löser personalproblem… Anställ en vd så att du kan fokusera på det du är bäst på”.
Johan berättar att han länge tvekade kring vägvalet. Det krävdes mycket mod att lämna över vd-ansvaret för det som kändes som ett livsverk till någon annan. Nästan som att franchisa ut sina egna barn menar han.
– Till slut tog jag mod till mig och följde rådet. En vd rekryterades och jag kunde fokuserade på kunderna. Resultaten lät inte vänta på sig. Omsättningen ökade 40 procent på ett halvår, mer personal anställdes och det hela andades framgång, säger Johan.
Bra och dåliga beslut
Strategiskt var det ett klokt beslut att anställa en vd. Dessvärre hade Johan valt fel person. Det visade sig att den nya vd:n var en oärlig person så samtidigt som Johan for runt i landet, inspirerade människor och tog in nya affärer så stal den nya vd:n pengar ur bolaget.
Innan Johan upptäckte vad som pågick var skadan redan stor och nu gällde det att rädda det sjunkande skeppet. Företaget klarade inte av att betala skatterna, hade inte pengar till löner eller leverantörer och dessutom hade det fått en del kvalitetsproblem när tillväxten skjutit fart så snabbt – kunder hörde av sig och var missnöjda.
”Det var som att springa i kvicksand”
– Jag jobbade mer än någonsin och det var bara kriser och problem på agendan. Jag tog mina sista besparingar för att rädda det som gick att rädda i livsverket men det var som att springa i kvicksand. Till slut gick det inte längre, säger Johan.
Johan försatte bolaget i konkurs. 24 personer blev arbetslösa och det var 24 personer som Johan brydde sig väldigt mycket om.
”Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde”
– På ett sätt kände jag att jag svek dem. Leverantörer som han hade jättefina relationer med förlorade pengar och för en person som jag, som tycker det är viktigt att göra rätt för sig, blev det väldigt skamfyllt, säger Johan och fortsätter:
– Dessutom blev jag själv arbetslös, helt utan vare sig tillgångar eller inkomster. Jag hade inte ens A-kassa för det fanns inte i min världsbild att bli arbetslös – jag var ju en framgångsrik företagare. Verkligheten var en annan när jag fick sälja allt jag ägde och låna pengar av min dotter för att betala hyran.
Kvalitén på din kommunikation avgör kvalitén på ditt liv – håller du med?
Som Johan ser det har vi en intern kommunikation med oss själva, en inre röst som tolkar, förklarar och bedömer oss, säger vad som är möjligt eller inte. Den inre kommunikationen påverkar vår attityd, vårt tillstånd, vår inställning och våra känslor vilket i sin tur formar vår externa kommunikation med omvärlden, våra val och beslut och i nästa steg våra resultat.
– När allt var som jobbigast efter konkursen hade han en inre röst som var riktigt tuff och sa
du är ju helt värdelös. Hur kunde du rekrytera en gangster till vd? Du kan ju inte ens driva företag längre.
Dialogen Johan hade med sig själv var så negativ och kritisk
Dialogen Johan hade med sig själv var så negativ och kritisk att han till slut lyckats övertyga sig själv om att han var värdelös som person. Han utvecklade en depression och började fundera på att ta livet av sig.
– Från framgångsrik entreprenör till självmordskandidat på ett halvår. Det går fort ibland.
Nya frågor ger nya svar
Johan fick hjälp att komma ur depressionen och en viktig del i det arbetet var att Johan lärde sig ställa bättre frågor vilket har skapat helt nya resultat i hans liv. Några exempel:
- Vad är bra med mig?
- Vad är jag tacksam för?
- Vad är jag stolt över?
- Vilka människor berikar mitt liv?
- Hur kan jag berika andra människors liv?
- Hur kan jag göra det allra bästa av den här dagen?
- Vilka frågor ställer du till dig själv? Är du din bästa supporterklubb som peppar och stöttar dig och som får dig att vara ditt allra bästa jag eller är du din tuffaste kritiker, din sämsta hejarklack och värsta motståndare ibland? frågar Johan.
Ny framgång för Johan
Idag är Johan tacksam för det som hände och framför allt för insikten i vikten av den interna kommunikationen han har med sig själv.
– Både självkänsla och självförtroende är färskvaror som behöver tränas och underhållas, säger Johan. De påverkar oss mer än vad de flesta tycks tro, fortsätter han:
– Att arbeta med min egen självbild och ständigt träna på det inre samtalet är hur viktigt som helst för mig. Även om såväl arbets- som privatlivet bjuder på både toppar och dalar har mitt arbete med min egen, personliga utveckling gjort enorm skillnad för mig och jag känner en fantastisk tacksamhet över att kunna dela med mig till min publik och mina kunder. Det märks på allt från upplevd livskvalitet till säljresultat.
Definitioner och attityder om försäljning – vad hindrar och vad stärker?
– Vad förknippar du ordet försäljning med? En del har väldigt negativa associationer till försäljning och ännu värre blir det om ordet telefonförsäljare nämns. Många har ett helt batteri med begränsande föreställningar om sig själva:
”Jag är ingen säljare, jag har så svårt att komma ihåg namn, jag har inget räknehuvud, jag är värdelös på språk, jag har ingen bollkänsla, jag kan inte sjunga, jag har så´n otur” och så vidare.
”Jag har så svårt att komma ihåg namn”. Stämmer den beskrivningen in på dig? Många säger i alla fall. det och då brukar Johan utmana och fråga:
– Minns du vad du själv heter? Din familj? Dina vänner? Dina arbetskamrater? Tro det eller ej men människor som säger sig ha svårt att komma ihåg namn bevisar snabbt att de egentligen är fantastiska på att komma ihåg vad andra heter.
Tror du att du har svårt att komma ihåg namn så kommer du förmodligen att fokusera på det och göra det till din sanning, menar Johan.
Med fokus på att du är dålig på att minnas vad människor heter kommer du snart att hitta bevis på att det stämmer – det räcker ju med ett missat namn så har du beviset i din hand!
Med det beviset stärker du din egen övertygelse och så snurrar det vidare.
Attityder till försäljning
På samma sätt kommer dina svar på frågan om vad försäljning är att påverka dina resultat. Här följer några av de negativa ord som brukar dyka upp när jag Johan ställer frågan om vad åhörarna tänker på när de ska associera till försäljning:
Påträngande
Gåpåig
Luras
Snacka omkull
Lyssnar inte
Överdrivet klämkäck
Tar aldrig ett nej utan bara tjatar på
Aggressiva
Oseriösa
Krängare
Efterhängsna
Håller inte vad de lovar
Nasare
Pratar oavbrutet
Känns de igen? Finns några av dem i din egen definition av försäljning?
Johan menar att framgångsrik försäljning skapas av människor som är:
Goda lyssnare, empatiska
Trygga, har stark självkänsla och gott självförtroende
Följsamma
Ärliga
Tillitsfulla, håller vad de lovar
Behagliga, sociala, förstående
Trovärdiga
Kunniga och kompetenta
Seriösa
Korrekta
Trevliga, sociala och glada
Goda relationsbyggare
Humoristiska
Modiga
Professionella
Positiva
Förstår kundens behov
– De säljare som ser sig själva ha dessa egenskaper och gör sådan här associationer till sin roll kommer både att må bättre och prestera betydligt bättre resultat, säger Johan och fortsätter:
– När du tänker dig själv som säljare – vilka tankar och känslor dyker upp då? Vilka är de mest negativa och hur tror du att de påverkar dig? Vilka är de mest positiva och hur kan du använda dem ännu bättre?
Att sälja är att hjälpa
Det Johan själv utgår ifrån är att all försäljning syftar till att hjälpa kunden. Kan du hjälpa din kund att lösa ett problem, tillgodose ett behov, uppfylla ett önskemål eller nå ett mål är det ju något positivt som behöver kommuniceras på allra bästa sätt.
När Johan föreläser, coachar eller utbildar i försäljning brukar just det här skiftet av ord göra stor skillnad för många deltagare. Den obehagliga känslan som kan finnas i ”sälja” tycks vara som bortblåst när ordet ”hjälpa” används istället.
Fem lärdomar, tips och råd från Johan:
1. Kvaliteten på din kommunikation avgör kvaliteten på ditt liv. Den inre kommunikationen, samtalen du har med dig själv, skapar ditt tillstånd, din attityd, påverkar dina val och beslut och därmed dina resultat i livet.
2. Vi blir bättre på det vi tränar på. Så vad tränar du på?
3. Alla säljer. Frågan är bara hur bra du är på det.
4. Om du gör som du alltid har gjort får du samma resultat som du alltid har fått… eller sämre, eftersom förändringen runt omkring dig går allt snabbare.
5. Att investera i din egen, personliga utveckling är den bästa investering du kan göra.
Kunskap är värdelös
– så länge kunskap inte omsätts i handling är den värdelös. Vad tar du med dig från den här artikeln? Hur ska du använda det?