Så fungerar coaching
Coaching är densamma oavsett om man coachar individer, chefer, organisationer eller team. En coach hjälper säljaren att prioritera och tydliggöra vad som är viktigast för hen. Till skillnad från rådgivning bollar coachen tillbaka frågorna så att säljaren hittar svaren själv inifrån, vilket gör metoden effektiv.
Passion är en avgörande framgångsfaktor för toppsäljarna
Vi vet alla vilken härlig energi en passionerad person sprider omkring sig. Att en passionerad säljare gör ett bättre jobb är nog heller ingen som ställer sig emot, men hur lyckas du som säljledare få fram passionen hos dina medarbetare? En viktigt det är att de ska trivas i sina roller, kan du få dem att trivas eller är rollen fel. Coaching är ett viktigt verktyg för dig som säljledare för att skapa ett framgångsrikt säljteam.
Du bör ta dig tid att lära känna dina säljare
Fokuserar på dina säljare så har du möjlighet att verkligen lära känna dem och vad de drivs av. På så sätt kan du skapa rutiner och processer som funkar för alla. Du kan också coacha och motivera dem på de sätt som de tycker om och som driver dem framåt. Det gäller att förstå och hitta vad som driver och motiverar den enskilde individen.
Undvik det vanligaste misstaget som säljcoach
Det är viktigt att förstå skillnaden mellan uppföljning och coaching.
Uppföljning: är att kolla hur du ligger till i förhållande till dina mål. Hur många samtal har du ringt? Hur mycket har du sålt för?
Coaching: är att kolla på varför du har uppnått det du har uppnått. Vad har krävts för att nå dit? Vad kan du förbättra? Hur kan du förbättra det?
En bra coach ser till att hjälpa sina medarbetare till förändrat beteende som skall leda fram till bättre resultat.
7 saker att tänka på när du coachar dina säljare
1, Ställ frågor och lyssna
I många fall är det allt som behövs. De flesta säljarna vill ha någon att prata med som lyssnar väl och kan hålla samtalets innehåll för sig själv utan att föra det vidare till andra.
2, Använd din egen erfarenhet
Egen erfarenhet av säljarbete gör dig till en mycket bättre coach, det är mycket svårare eller i många fall omöjligt att coacha någon framgångsrikt i sådant du själv inte har gjort.
3, Coaching kräver mycket av både coachen och den som blir coachad
Det räcker inte med närvaro utan det som krävs är det vi ofta kallar för härvaro, båda måste stänga av allt runt i kring och ha fullt fokus på samtalet.
4, Coaching sker individuellt då alla säljare är olika
5, Regelbundenheten är mycket viktigt
6, Som coach finns du där för säljaren och inte tvärtom
7, Var metodisk i ditt sätt att ställa frågor
Varför? Kolla på resultatet och varför det ser ut som det gör.
Vad? Vad behöver du göra för att förbättra resultatet?
Hur? Hur ska du lyckas genomföra den förändring du vill åstadkomma? Vilket stöd behöver du?
Lycka till!
/Redaktionen
Läs mer: 12 experter om att leda säljare framgångsrikt
Boktips: Coaching för bättre resultat