Magnus Bengtsson, har jobbat med försäljning i över 30 år men har satt upp mål så länge han kan minnas. När han var liten handlade det om att göra flest fotbollsmål, cykla snabbast runt kvarteret eller sälja flest jultidningar. När han blev vuxen var det att sälja bilar som gällde. Då var han den som sålde mest och premierades i säljtävlingar under många år innan han senare i karriären, som försäljningschef för olika bilmärken hos generalagenter och återförsäljare var den som skulle få säljteamen att nå sina mål. Idag coachar och inspirerar han säljteam.
Få säljare når sina mål
Färre än 50 % av säljare når regelbundet sina mål, visar en aktuell undersökning av Salesforce. Här tipsar Magnus om hur du kan nå dina!
- Ha tre till max fem säljmål.
- Följ upp dina egna säljmål, gärna varje dag.
- Analysera din arbetsdag minst 30 minuter varje dag och gå igenom vartenda samtal. Var självkritisk. Vad kunde du gjort bättre? Vad gjorde att det blev affär eller inte? Tänk igenom hur du låter, hur du ser ut, hur du står. Har du någon gång spelat in dej själv när du säljer? Vilket intryck ger du första gången kunden kommer till dig? Var har du händerna, pratar du snabbt, trevligt, tydligt eller hur uppfattas du i kundens öron och ögon?
- Träna inför dina säljsamtal. Gör som Formel1-föraren som inför ett lopp tränar in varje växling, varje bromspunkt, kurva och hastighet. Och inte minst efter varje lopp, analysera varje liten detalj i loppet och vad som hände och varför.
Så hittade Magnus sina affärer. Hur hittar du dina?
När Magnus och de andra bilsäljarna började sin dag klockan 9 brukade bilhallen vara tom. Men Magnus kom på att lokalerna var fulla med folk två timmar tidigare, när verkstaden öppnade. Då såg Magnus till att vara där och prata med de som precis lämnat in sina bilar på service eller lagning. Han erbjöd dem att värdera deras bilar. Funderade de kanske på att köpa en ny bil? Ville de provköra? Eller så erbjöd han att köra dem till deras jobb i bilen de börjat fundera på att köpa.
Att ta fram offerter och att alltid följa upp en intresserad kund med ett mail eller ett samtal är förstås självklarheter men tål att upprepas. Jag sålde så många fler bilar tack vare att jag kom på att jag skulle vara på plats tidigare, säger Magnus och uppmanar dig som säljare att tänka till på var just du kan hitta fler kunder.
Ett säljproffs har hög servicenivå mot kunden och slutar aldrig träna sälj och analysera sina affärer, avslutar Magnus Bengtsson.
Läs mer om Magnus fem smarta tips om hur du får kunden att köpa det du vill sälja.