Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2020-02-29 | Expertråd

Förmågan att möta olika beteendestilar ger dig framgång

Saleseffects expertskribent Christer B Jansson, vd och grundare av Confident Approach, skriver här om hur avgörande det är att förstå kundens beteende i en köpsituation. Och om hur man man som säljare bör anpassa sin presentation och sin metodik efter vad som finns i huvudet på den du vill göra affär med.

Förmågan att möta olika beteendestilar ger dig framgång

En utgångspunkt är att ingen kund är den andra lik. För alla företagare innebär detta att de behöver lägga stor uppmärksamhet på att identifiera vad det är som motiverar en kund att köpa. Det är nämligen förmågan att möta olika beteendestilar som ger dig framgång som säljare..

Olika motivationsgrunder hos kunder

Alla kunder har en egen agenda när de står inför ett köp. Vissa kunder letar efter speciella produktegenskaper, andra vill bygga en långsiktig relation med säljaren, eller så letar de efter säljare som ger en garanterat bra service.

Detta innebär att du som säljare behöver skräddarsy din säljteknik utifrån kundens primära sätt att köpa, som de har utvecklat över tiden och är bekväma med.

Förödande att fastna i specifik säljmetodik

Jag har mött många entreprenörer i många olika sammanhang, och det är inte alltid de försöker se behovet från kundens perspektiv. Jag har också sett företag fastna i en speciell säljmetodik, vilket kan vara förödande om den är fel i förhållande till den målgrupp de primärt säljer till.

Om de hamnat rätt där, tappar de andra affärer då säljarna är fast i ett visst sätt att agera. Vi behöver därför kunskap och skicklighet för att anpassa vårt sätt att sälja, så att kontakt mellan presumtiv kund och säljare uppstår.

300 000 säljare har studerats

Forskarna George W Dudley och Shannon Goodson, verksamma på det amerikanska företaget BSRP Incorporated, har studerat 300 000 säljare i elva olika länder för att se hur de säljer. De har undersökt säljares rädslor, även kallat säljhinder, och identifierat olika säljsstilar.

De fann sex olika beteendestilar som inte är helt rena från varandra. Motsvarande stilar har visat sig finnas på köparsidan, det vill säga i huvudet på din kund.

De sex olika stilarna är:

1. Behovsorienterad stil – Säljaren ställer frågor på olika sätt för att förstå kundens behov.

2. Rapportorienterad stil – Säljaren sätter kundens känslor först och bygger en stark relation.

3. Tävlingsorienterad stil – Säljaren använder all säljteknik som går att lära och fokuserar på avslut.

4. Imageorienterad stil – Säljaren använder bländande presentationer, övertygande referenser, fantastiskt material och presentationstekniker så kunden blir överväldigad och måste pröva.

5. Produktorienterad stil – Säljaren och kunden utbyter fakta om varan och/eller om servicen som erbjuds.

6. Serviceorienterad stil – Säljaren använder sig själv och företagets förmåga för att garantera att allt kommer att fungera. Om något skulle gå snett, så löser säljaren problemet själv. Det är en typ av garantiförsäljning.

Sex exempel på olika kundbeteenden och hur du som säljare bör bemöta dem. 

1. Om kunden är detaljorienterad – Upplys då om din produkts egenskaper. Är kunden kunnig, så avstå från att förklara. Ibland är en kund bara intresserad av fakta och kan tappa intresset om du ställer en massa frågor om hens behov, istället för att bidra med den information kunden behöver.

Dessa kunder är oftast väl informerade om dina erbjudanden, såväl som om dina konkurrenters. Så var uppmärksam på ledtrådar.

Om kundens kontorsväggar är täckta av datadiagram eller hen frågar efter mätbara resultat är chansen stor att hen framför allt är intresserad av detaljinformation om din produkt eller tjänst snarare än av relationen till dig.

2. Om kunden är mer fokuserad på relationen – Skapa då en personlig kontakt så tidigt som möjligt. För vissa kunder är detta viktigare än själva produkten/tjänsten de är intresserade av att köpa. Vad som betyder mest är den långsiktiga relation som du etablerar. Denna typ av kund kräver att du har utmärkta sociala färdigheter, samt tid till förfogande att lära känna kunden innan du kan stänga en affär. För att lyckas behöver du träffa kunden ansikte mot ansikte och lära känna dem bakom deras affärsbehov. Vad är de intresserade av? Hur ser deras balans mellan arbete och det privat ut?  Var uppmärksam.

3. Om din kund söker efter prestige – Visa då upp listan med dina A-kunder. Ditt renommé hos andra kunder kan åstadkomma det genombrott som krävs för att få affären. Dessa kunder frågar ibland om vilka andra ni arbetar med. Många kunder av denna karaktär vill veta om du har arbetat med liknande företag som hens. Då de är måna om sin egen image vill de inte köpa av ett okänt bolag, utan bara av ett som ger bra renommé på marknaden – och speciellt inom samma bransch. Om affären sedan inte blev så bra som förväntats, så har de ändå köpt av ett av de starkaste korten på marknaden och deras karriär är fortfarande skyddad. För dessa kunder är tillgång till referenser och en kundlista med goda vitsord väsentligt.

4. Om kunden fokuserar på garantier – Förstärk då din förmåga att leverera stjärnservice, det vill säga  “top of the line”. För vissa kunder handlar allt om snabbhet, kvalitet och service. Om potentiella kunder frågar om service och garantier, är chansen stor att de är väldigt intresserade av vad som händer efter att de genomfört en affär med säljaren. I det läget blir företagspolicys och processer, som garanterar snabba handläggningstider, speciellt viktiga. Vissa bolag har exempelvis infört att de ska svara kunder inom en viss tid, som handlar om timmar eller till och med minuter, efter att de gjort en förfrågan.

För vissa kunder är det viktigare att du som säljare alltid är tillgänglig, än priset på dina varor och tjänster. I vårt bolag svarar vi alltid så fort vi kan – och det gäller dygnet runt – för att ge våra kunder största möjliga service. Vi säger aldrig: ”Det går inte”. Utan vi säger: ”Det går säkert att lösa om det är viktigt, men det kanske kommer kosta en slant, så låt oss återkomma med priset så ni vet om det är värt det”. För vissa av våra kunder till Confident Approach AB är detta helt väsentligt.

5. Om kunden får myror i byxorna – Gå direkt på avslut och stäng affären. Studera din kunds signaler noga för att se om de vill ha snabb aktion. Om du upptäcker otålighet när du ställer frågor kan det vara dags att komma till saken. Att stänga en affär snabbt är tilltalande för kunder som köper vissa produkter eller tjänster.

När du säljer finansiella tjänster eller försäkringar kan vissa kunder vara intresserade av att affären går snabbt att genomföra. Om det tar för lång tid att stänga affären kan det för dem ge en indikation på att du inte är kompetent nog och spiller deras tid.

6. Om kunden inte vet vad hen vill – Då behöver du agera mer som rådgivare. Många kunder vet inte riktigt vad de letar efter eller behöver. Det lärde jag mig när jag gick från att sälja annonsplats i Dagens Nyheter, till att sälja utomhusreklam till konsultbranschen på dåvarande ARE-bolagen.

Vid försäljning av annonsplats handlar rådgivandet mer om att slåss för mediet i sig och dess räckvidd, och hur man kan nyttja mediet.

I konsultbranschen ställs jag idag ofta inför olika situationer och diskuterar dessa noga tillsammans med kunden, för att sedan skräddarsy en lösning som löser den situation kunden vill förändra. Att förstå kundens behov är grunden, annars går det inte alls. Dessa potentiella köpare kräver alltså mer vägledning, speciellt när det gäller produkter och tjänster som de inte är så välbevandrade i.

Vilken säljsstil har just du?

De här sex stilarna går att mäta via ett beteendetest som visar hur just du är tränad. Vanligtvis är svenska säljare starka på två av dessa sex stilar.

Men om man behärskar alla sex stilarna, blir man då per automatik en bättre säljare ?

Sannolikt, eftersom du då kan bemöta alla kunders olika köpstilar. Jag tror dock att bara insikten om dessa olika köpstilar existerar, kan bidra till en förbättring vad gäller att tillfredsställa olika kunders behov.

Detta oavsett om du kommunicerar med en kund eller med en medarbetare i företaget.

Av: Christer B Jansson som du når här.

Förmågan att möta olika beteendestilar ger dig framgång
Christer B Jansson

Läs mer: Förmågan att prospektera är en avgörande framgångsfaktor

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

AI-agenter tar över: Är kundservice på väg att bli mänsklig igen?

Lucas Fernström: Kundernas förtroende viktigare än data i AI:s framtid

Expertråd

Förtroendet mellan konsumenter och företag har alltid varit skört, och det krävs inte mycket för att det ska sättas på prov. Samtidigt har den senaste tidens snabba AI-utveckling ytterligare spätt på denna skörhet, och vi balanserar just nu mellan att AI ska vara en hjälpande och värdeskapande hand eller en källa till misstro. Vilket utfallet blir, avgör konsumenterna inte IT-cheferna.

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Varför riktig försäljning börjar med att kunden säger nej

Expertråd

Häromdagen ringde en säljare upp mig. Innan 30 sekunder hade gått hade han hunnit presentera sitt företag, föreslå ett möte och bett mig bekräfta att jag var rätt beslutsfattare. Snacka om högtrycksförsäljning!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Ingrid Ytre-Arne ny Customer Success Manager hos Junglemap

Karriär

Ingrid kommer senast från rollen som innehållsanalytiker på Viaplay och ger sig nu in i en ny roll, i en ny bransch, något hon ser fram emot med stor tillförsikt.

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Peter Bodin ny försäljningschef hos ebm-papst

Karriär

Peter Bodin har tillträtt rollen som försäljningschef för avdelningen Ventilation-Retrofit. Med en gedigen bakgrund inom teknik och försäljning samt lång erfarenhet från ventilationsbranschen, är Peter väl förberedd för att leda och utveckla företagets Retrofit-erbjudande.

Mest läst

Mattias Asserståhl

Möt säljcoachen Mattias Asserståhl: ”Entreprenör, toppkonsult och tillväxtspecialist”

Årligen presenterar vi listan Topp 50 - Sveriges mest rekommenderade säljcoacher. Mattias Asserstål är en av dem. Vad är det första han tittar på när han går in i en säljorganisation och vilka är hans knep för att bli en riktig toppsäljare?
Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Så kan företag stoppa bluff-SMS och skydda sina kunder 

Att få ett bluff-SMS från "banken" eller ett fraktbolag har blivit vardag för många svenskar. Under 2024 blockerade Tele2 över 18 miljoner(!!)  falska meddelanden – och enligt Internetstiftelsen har mer än hälften av alla internetanvändare i Sverige blivit utsatta för någon form av digitalt bedrägeri det senaste året.
MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MG:s nya eldrivna SUV – MGS5 EV lanseras i Sverige

MGS5 EV – en rymlig, bakhjulsdriven SUV med avancerad teknik, hög komfort och upp till 1441 liters bagageutrymme.
Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz nya fyrsitsiga cabriolet

Mercedes-Benz modellprogram har nästan alltid innehållit en fyrsitsig cabriolet med klassiskt tygtak. Nu är det dags för en helt ny modell av typen – helt nya CLE cabriolet. Bilen kombinerarar teknik och koncept från C-Klass och E-Klass och ersätter cabrioletmodellerna av dessa.
Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som ...

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com