Sedan 2017 presenterar Lönebarometern årligen statistik om säljbranschen. Rapporten visar att de flesta har en årlig försäljningsbudget i spannet mellan 10 miljoner kronor och 24 miljoner kronor.
Av de tillfrågade hade den absoluta merparten, 79 procent, någon form av försäljningsbudget. Denna andel har dock sjunkit något under flera år.
Ett antagande är att det under pandemin varit svårare att sätta budget och mål i många branscher. Det går också att anta att rådande oro som krig, inflation med mera har gjort att många valt att fortsätta arbeta utan budgetar.
Storleken på budgeten varierade precis som tidigare från under en till över 500 miljoner kronor.
Här hela listan över hur många personer i procent som ligger inom de olika intervallen av årliga försäljningsbudgetar:
Försäljningsbudget på 0 till 999 000 kr 4 procent
Försäljningsbudget på 1 000 000 kr – 2 900 000 kr 10 procent
Försäljningsbudget på 3 000 000 kr – 5 900 000 kr 11 procent
Försäljningsbudget på 6 000 000 kr – 9 900 000 kr 14 procent
Försäljningsbudget på 10 000 000 kr – 24 000 000 kr 30 procent
Försäljningsbudget på 25 000 000 kr – 49 000 000 kr 14 procent
Försäljningsbudget på 50 000 000 kr – 99 000 000 kr 8 procent
Försäljningsbudget på 100 000 000 kr – 249 000 000 kr 4 procent
Försäljningsbudget på 250 000 000 kr – 499 000 000 kr 1 procent
Försäljningsbudget på 500 000 000 kr eller mer 3 procent
Om undersökningen
Datainsamlingen till årets Försäljningslönebarometer, som genomförs på uppdrag av Säljarnas Riksorganisation, gjordes som en webbaserad enkät under februari 2023. Drygt 4 100 personer från hela Sverige har deltagit och de representerar över 34 olika titlar och är både ledare för säljande personal och säljande personal.
Ladda ner hela rapporten här.