Digitalexperten Simon Beyer, Chief Strategy Officer på Ingager berättar hur du ska optimera företagets sociala medier för att nå ut till er målgrupp.
Strax över 3 miljarder av jordens invånare är aktiva användare av sociala medier och det finns ett stort antal sociala medier som enskilt har över 100 miljoner användare.
Under de senaste åren har det gått att se hur olika sociala medier specialiserat sig och det har skapats en rad olika nischade nätverk. Parallellt med denna trend ser man att de stora aktörerna såsom Facebook, WeChat och Instagram fortsätter visa tillväxt och har en väldigt stark penetration på flera marknader.
Nedan listas fem trender som kan hjälpa sociala medier att ta en ännu starkare position bland användarna.
1. Ökade krav på relevans och kvalité
Det finns en utbredd reklamtrötthet, framför allt i yngre målgrupper. Vilket gör att det ställs högre krav på innehållets kvalité och relevans. Sociala medier erbjuder möjligheten att rikta, anpassa och optimera innehållet mot enskilda användare tack vare att användandet sker i inloggat läge.
2. Social chat bots ersätter kundservice på sikt
Den första generations botar var relativt simpla och erbjöd endast förprogrammerade textdialoger som varken tog hänsyn till språknyanser eller kontexten som dialogen skedde inom. I dag finns chatbotar som hanterar en-till-en dialoger och som utvecklar sin förståelse för användarens behov genom att använda sig av artificiell intelligens.
I västvärlden spenderar många individer stor del av sin tid på olika sociala medier varför det finns ett värde att erbjuda kundtjänst på den kanal där användare spenderar stor del av sin tid.
3. Interaktiv teknik förstärker engagemanget
Facebook Live var en stor satsning från Facebook för att skapa ökad relevans för plattformen, även Instagram har tagit fram funktioner som syftar till att öka användandet av Live-tjänsten.
Nu har det lanserats en tjänst som heter Agora och som bäst kan beskrivas som nästa generation livestreaming med tillhörande chatfunktion. AR är en annan teknisk funktion som möjliggör interaktivitet genom mobilen och diverse plattformar. iPhone X har inbyggda funktioner som stödjer AR vilket visar hur attraktiv tekniken är får både tillverkare av hårdvara såväl som mjukvara.
4. Bildigenkänning och AI öppnar nya möjligheter
Sociala medier har de senaste åren blivit väldigt fokuserat på bild och video. Användarnas beteende med ett allt snabbare scrollande har gjort det än viktigare med användning av relevanta bilder som fångar användarens uppmärksamhet.
Tjänster såsom Snapchat, Musically och Instagram är helt fokuserade kring bild och video vilket skapat ett beteende där användare tar allt fler bilder och filmer. I dag delas 3,2 biljoner foton varje dag i sociala medier och genom att använda sig av tjänster som möjliggör bildigenkänning, kommer det framöver skapas nya möjligheter att marknadsföra sig mot målgrupper som delat en viss typ av bilder.
5. Ökat engagemang för kortlivat- och kort innehåll
Snapchat har förändrat beteendet för en stor grupp användare. Snapchats innehåll visas endast 24 timmar och innehållet får stort engagemang bland användarna. Gissningsvis kommer vi kunna se andra kanaler anpassa sig till detta nya beteende. Även formaten kommer bli kortare.
Google, Facebook, Fox och Youtube har alla presenterat satsningar på 6 sekunders reklamfilmer. Bolagens analys är att användaren vill ha ”snabbare innehåll” och därför kommer vi säkerligen se kortare och intensivare reklamfilmer – vilket ställer helt nya krav på hur man berättar varumärkets budskap på endast 6 sekunder.
Av: Simon Beyer
Läs mer: Nytt säljkoncept – Så blir du säljaren som kunden vill möta