Saleseffect
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Kickoff & konferenser
  • Konvertering
  • Leadsgenerering
    • Leadsgenerering social media
  • Verktyg
  • Ledarskap
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
  • Om oss
Skip to content
2018-10-25 | Expertråd

Så kan du optimera företagets sociala medier

Digitalexperten Simon Beyer, Chief Strategy Officer på Ingager berättar hur du ska optimera företagets sociala medier för att nå ut till er målgrupp.

Foto: Simon Beyer

Digitalexperten Simon Beyer, Chief Strategy Officer på Ingager berättar hur du ska optimera företagets sociala medier för att nå ut till er målgrupp.

Strax över 3 miljarder av jordens invånare är aktiva användare av sociala medier och det finns ett stort antal sociala medier som enskilt har över 100 miljoner användare.

Under de senaste åren har det gått att se hur olika sociala medier specialiserat sig och det har skapats en rad olika nischade nätverk. Parallellt med denna trend ser man att de stora aktörerna såsom Facebook, WeChat och Instagram fortsätter visa tillväxt och har en väldigt stark penetration på flera marknader.

Nedan listas fem trender som kan hjälpa sociala medier att ta en ännu starkare position bland användarna.

1. Ökade krav på relevans och kvalité

Det finns en utbredd reklamtrötthet, framför allt i yngre målgrupper. Vilket gör att det ställs högre krav på innehållets kvalité och relevans. Sociala medier erbjuder möjligheten att rikta, anpassa och optimera innehållet mot enskilda användare tack vare att användandet sker i inloggat läge.

2. Social chat bots ersätter kundservice på sikt

Den första generations botar var relativt simpla och erbjöd endast förprogrammerade textdialoger som varken tog hänsyn till språknyanser eller kontexten som dialogen skedde inom. I dag finns chatbotar som hanterar en-till-en dialoger och som utvecklar sin förståelse för användarens behov genom att använda sig av artificiell intelligens.

I västvärlden spenderar många individer stor del av sin tid på olika sociala medier varför det finns ett värde att erbjuda kundtjänst på den kanal där användare spenderar stor del av sin tid.

3. Interaktiv teknik förstärker engagemanget

Facebook Live var en stor satsning från Facebook för att skapa ökad relevans för plattformen, även Instagram har tagit fram funktioner som syftar till att öka användandet av Live-tjänsten.

Nu har det lanserats en tjänst som heter Agora och som bäst kan beskrivas som nästa generation livestreaming med tillhörande chatfunktion. AR är en annan teknisk funktion som möjliggör interaktivitet genom mobilen och diverse plattformar. iPhone X har inbyggda funktioner som stödjer AR vilket visar hur attraktiv tekniken är får både tillverkare av hårdvara såväl som mjukvara.

4. Bildigenkänning och AI öppnar nya möjligheter

Sociala medier har de senaste åren blivit väldigt fokuserat på bild och video. Användarnas beteende med ett allt snabbare scrollande har gjort det än viktigare med användning av relevanta bilder som fångar användarens uppmärksamhet.

Tjänster såsom Snapchat, Musically och Instagram är helt fokuserade kring bild och video vilket skapat ett beteende där användare tar allt fler bilder och filmer. I dag delas 3,2 biljoner foton varje dag i sociala medier och genom att använda sig av tjänster som möjliggör bildigenkänning, kommer det framöver skapas nya möjligheter att marknadsföra sig mot målgrupper som delat en viss typ av bilder.

5. Ökat engagemang för kortlivat- och kort innehåll

Snapchat har förändrat beteendet för en stor grupp användare. Snapchats innehåll visas endast 24 timmar och innehållet får stort engagemang bland användarna. Gissningsvis kommer vi kunna se andra kanaler anpassa sig till detta nya beteende. Även formaten kommer bli kortare.

Google, Facebook, Fox och Youtube har alla presenterat satsningar på 6 sekunders reklamfilmer. Bolagens analys är att användaren vill ha ”snabbare innehåll” och därför kommer vi säkerligen se kortare och intensivare reklamfilmer – vilket ställer helt nya krav på hur man berättar varumärkets budskap på endast 6 sekunder.

Av: Simon Beyer

Läs mer: Nytt säljkoncept – Så blir du säljaren som kunden vill möta

Liza liza@eventeffect.se

Läs mer:

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

marina

Upptäck vår kostnadsfria personliga bokningsservice

Annons

Att arrangera ett bra möte kräver både tid och kunskap. Det konstaterar Marina Häggblom som har mångårig erfarenhet av att utforma skräddarsydda kickoffer och konferenser.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV






adapt to survive

 

Expertråd

ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Expertråd

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.

MiRidell 8 3

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Digitala möten

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Retorikexperten: Det finns inget smartare än att ställa dumma frågor

Expertråd

I denna krönika skriver Per Furumo om vikten att våga fråga.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

Retorikexperten: Så gör du smarta presentationer

Expertråd

DEN EVIGA SPOILERN – SAMSPELET MELLAN TAL OCH BILD. Att stötta sitt budskap med bilder är sedan länge det förhärskande sättet att göra presentationer. Tyvärr innebär det att vi ofta utan att reflektera utgår ifrån att ett anförande är samma sak som en PP.

christer b jansson: Därför säljer vissa säljare mer än andra

Därför säljer vissa säljare mer än andra

Expertråd

Säljexperten Christer B Jansson skriver här om vad du ska göra om du har säljare som är lågpresterare. Du ger dem samma säljträning som övriga, du har rekryterat dem på liknande sätt, du använder samma tester för urval och de säljer samma tjänster och produkter som de andra säljarna i ditt team. Är du osäker på vad du ska göra hoppas jag att du finner svaren i denna artikel. Därför säljer vissa säljare mer än andra.

Jessica Jincén

Kostnadsfri snabbkurs som hjälper dig att sälja på den digitala arenan

Aktuellt

Business Region Göteborg fick i början av veckan en förfrågan från Partille kommun om att skapa en snabbutbildning för att öka den digitala kompetensen hos de lokala företagarna. Detta resulterade i två workshopserier som genomförs nästa vecka. Men med julhandeln med fysiska restriktioner runt hörnet visade sig behovet vara stort i hela regionen.

per furumo, Så gör du smarta presentationer

7 tips: Så leder du framgångsrikt på distans

Expertråd

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin artikel om framgångsrikt digitalt ledarskap.

emma engebretzen

Emma Engebretzen: Algoritm för framgångsrika säljbeteenden

Expertråd

Möt Emma Engebretzen, Country Manager på Assessio. För Saleseffect berättar hon vilka säljbeteenden som är framgångsrika för en säljare 2021.

Verktyg

Salesbox

Salesbox CRM lanseras på Fortnox app market

Verktyg

Salesbox tar nästa steg i arbetet med att göra CRM system mer tillgängliga för småföretag genom att lansera Salesbox på Fortnox app market.

salesbox 1

Salesbox CRM för konsultbolag utökas med beläggningsrapporter & en rekryteringspipeline

Verktyg

Som en del i strategin att hjälpa konsultbolag att bli mer effektiva och få en bättre överblick av sina konsulters bokade och framtida uppdrag och beläggningsgrader inkluderar nu Salesbox smarta och automatiserade beläggningsrapporter i sitt CRM för konsultbolag.

salesbox

Salesbox lanserar unikt CRM för konsultbolag

Verktyg

Salesbox – ett Europeiskt Saas-bolag från Stockholm – lanserar nästa generations CRM för konsultbolag för att effektivisera försäljning, CV-hantering samt matchning av konsulter och underkonsulter.

föreläsare om försäljning

Lista: Nio Topp100 föreläsare om försäljning

Verktyg

Här presenterar vi dellistan nio föreläsare om försäljning som kvalat in på stora talarlistan för 2020. Listan Sveriges 100 populäraste föreläsare och moderatorer 2020 är framtagen med ambitionen att inspirera och underlätta för dig som ska boka talare till ditt event eller din konferens.

Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Verktyg

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • Online Fleet Sales Manager – Global Online Business
  • Partner Sales Manager Simulation EuroNorth
  • Regional Sales Manager North / West Europe
  • Country Sales Manager CT&I Nordics
  • Regional Sales Manager – Nordic Region

PÅ NYTT JOBB

bild

Krook & Tjäder tillsätter anbuds- och marknadsstrateg

Karriär

Sedan årsskiftet går Christer Hultén Fröberg in som anbuds- och marknadsstrateg över koncern på Krook & Tjäder. Han är utbildad nationalekonom och miljövetare och har arbetat på Krook & Tjäder sedan 2018.

Fredrik Uhrbom

Fredrik Uhrbom ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige

Karriär

Fredrik Uhrbom blir ny försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige AB. Fredrik har en bakgrund från flera kommersiella roller inom detaljhandeln, senast hos hemelektronikbolaget Netonnet och tidigare som Sverigechef för Clas Ohlson.

Håkan Svärd – ny försäljningschef på växande Enequi

Ny försäljningschef på växande Enequi

Karriär

Enequi tillsätter Håkan Svärd som ny försäljningschef. Med lång branscherfarenhet och stark tilltro till företagets tillväxt ser han fram emot kommande Europalansering.

Claes Eriksson och Magnus Linder

Ny försäljningschef till Gärsnäs

Karriär

Tillsammans har de mer än 50 års erfarenhet av att bygga relationer och varumärken. Det är främst det som det handlar om: att träffa människor och få deras förtroende för produkterna.

Anna-Karin Halvardsson, ny försäljningschef Project/Retail på Pelly Group

Ny försäljningschef på Pelly Group

Karriär

Sara Berglund, VD på Pelly Group, har utsett Anna-Karin Halvardsson till ny försäljningschef för Segmenten Retail och Project på Pelly Group.

Christina Bäck

Christina Bäck utses till försäljnings- och marknadschef för Climeon

Karriär

Christina Bäck, tidigare Head of Corporate Development and Globalization på Climeon, har utsetts till ny försäljnings- och marknadschef. Christina Bäck har lång erfarenhet av försäljning, affärsutveckling och marknadsföring från bolag med komplexa ekosystem.

pehr dunger head of sales

Pehr Dunger ansluter till Ateles som Head of Sales

Karriär

Pehr Dunger tillträder som säljansvarig den 1 januari 2021. Med över 20 års erfarenhet av digital handel från att sälja bl.a. Episerver, Adobe, Salesforce och Centra kommer Pehr med bred kunskap och förståelse för kunders affärer och olika plattformar.

Mikael Magnusson

Mikael Magnusson är ny affärschef på Tyréns

Karriär

Mikael Magnusson har utsetts till affärschef för affärsområde Konstruktion & Installation Nord på Tyréns. Mikael kommer närmast från en roll som avdelningschef för Tyréns avdelning byggprojektering i Umeå.

claes meldgaard 1

Claes Meldgaard blir KappAhls nya försäljningsdirektör

Karriär

Claes Meldgaard har utsetts till ny försäljningsdirektör på KappAhl. Claes Meldgaard, som har en gedigen ledarskaps- och branscherfarenhet, kommer från en tjänst som tf vd på Stayhard och han tillträder sin nya tjänst på KappAhl i början av mars 2021.

ola mellstrom

Dansk robotjätte Sverigesatsar med ny försäljningschef

Karriär

Ola Mellström blir försäljningschef för Universal Robots i Sverige. Det är ett led i den danska robottillverkarens satsning på den svenska marknaden.

Mest läst

Lon-2020

Vilken lön borde jag ha som försäljningschef?

Undrar du om din lön är marknadsmässig? Vi har tagit fram statistik över vilken lön du som försäljningschef borde ha.
experter-telefonforsaljning

Experterna: Så lyckas du med telefonförsäljning

I tider av distansjobb blir telefon ett viktigt arbetsredskap. Tre experter svarar på hur du ska göra för att lyckas med telefonförsäljningen.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.
Foto: Pixabay

LISTA: 10 system för e-signering av affärsavtal

Det är säkert, snabbt och smidigt. Effektivisera er försäljning genom att digitalisera era avslut. Saleseffect listar 10 system för e-signering av affärsavtal.
ratt betalt

Ulla-Lisa Thordén: Så tar du rätt betalt

Ulla-Lisa Thordén studerade juridik men började istället arbeta med försäljning efter sin examen. Nu hjälper hon andra att bli mer bekväma med att sälja, och att ta rätt pris för sin produkt eller tjänst.
hisspitch

Så tar du fram en riktigt bra hisspitch

Hisspitch betyder att du ska kunna sälja in din idé under en hissfärd. Det vill säga under en minut. Här ger Saleseffect dig verktygen för att skapa din hisspitch.
coachar säljare

7 saker att tänka på när du coachar säljare

Här har vi på redaktionen sammanställt sju punkter utifrån egen erfarenhet och expertråd. Vi varnar också för det vanligaste misstaget många säljledare gör när man börjar coachar säljare.

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.