ORVESTO Näringsliv är en omfattande undersökning som årligen genomförs av Kantar Media. Målgruppen för undersökningen är yrkesverksamma svenskar mellan 21 och 65 år som har en årsinkomst av tjänst på minst 100 000 SEK.
Siffrorna talar sitt tydliga språk
ORVESTO Näringsliv visar att endast 21,7 procent av försäljningscheferna i Sverige är kvinnor. Detta trots att kvinnor utgör en betydande del av arbetsstyrkan inom försäljning. Siffrorna speglar ett behov av att skapa bättre förutsättningar och möjligheter för kvinnor att avancera till ledande positioner inom försäljning.
Privata näringslivet på efterkälken
Att öka andelen kvinnor i ledande positioner inom försäljning är inte bara en fråga om ökad jämlikhet, utan också om affärsmässig framgång. Inom stat, kommun och landsting ser fördelningen relativt bra ut. Det är inom den privata näringslivssektorn som de stora skillnaderna är, och det gäller inte bara andelen kvinnor på försäljningschefsposterna utan även på chefsposterna över lag.
Forskning visar att mångfald inom ledarskap leder till bättre beslutsfattande och ökad innovation, vilket borde uppmuntra fler företag att aktivt arbeta för att underlätta och konsekvent lyfta kvinnor till att nå högre positioner.
*Källa: ORVESTO Näringsliv 2024
Tips: Våra ledarskapsutbildningar för dig som kvinnlig KAM/försäljningschef