Vilka är de främsta trenderna när det kommer till kundupplevelser under 2024? Saleseffect tog på sig tänkar-hatten en stund och resultatet bjuder vi på här.
1. Förändring av sök på webbplatser
2024 kan vi förvänta oss en total översyn av hur sökfunktioner på webbplatser fungerar. Utvecklingen från enkla sökordbaserade förfrågningar till konversationsbotar markerar ett skifte mot mer intuitiva och detaljerade sökprocesser. Dessa AI-drivna botar kan förstå komplexa förfrågningar och erbjuda användarna precisa och personliga resultat. Denna trend understryker behovet för företag att anta konversationsgränssnitt för att förbättra deras webbsökfunktioner.
2. Personalisering i stor skala
Drömmen om att uppnå personalisering i stor skala blir verklighet tack vare AI! Förutom grundläggande innehållsanpassning är vår spaning att personalisering inom säljprocessen med hjälp av digitala agenter eller assistenter blir allt vanligare. Dessa agenter kan ersätta en mängd appar på våra enheter och erbjuda skräddarsydd rådgivning och tjänster, från banktjänster till språkinlärning. Och därmed revolutionera kundengagemanget!
3. Utvecklingen av kundtjänstmedarbetare
I takt med att AI hanterar en allt större del av interaktionen med kunderna utvecklas allt mer mänskliga agenter. Trendspaningen är att AI-medarbetare kommer hantera allt mer och fler kundtjänster och där hanteringen från en fysisk person kommer krävas först vid riktigt känslomässigt laddade eller komplexa situationer.
4. Snabba små åtgärder
Snabb återkoppling och snabba åtgärder är avgörande för företag som siktar på att möta kundförväntningar. Att se till att ha en genomarbetad strategi där alla som har kundkontakt inom organisationen alltid agerar på kundfeedback omgåendeförbättra kundnöjdhet och även moralen internt. Det är oftast bättre att genomföra många små, betydelsefulla förändringar istället för att vänta på att storskaliga projekt ska förverkligas.
5. Genombrott för AR
Augmented Reality, på svenska ”förstärkt verklighet”, kommer att göra betydande framsteg i olika industrier under 2024. Lanseringen av nya AR-teknologier, som Apple Vision Pro, antyder en framtid där digitala förbättringar berikar den fysiska världen och erbjuder oöverträffade möjligheter för handel, underhållning och informationsleverans.
6. HR:s ökade strategiska roll i kundupplevelse
Spaningen är att personalavdelningar förväntas spela en allt mer strategisk roll när det kommer till att skapa en företagskultur där medarbetare på alla nivåer förstår vikten av att sätta kunderna i fokus. HR kan bidra avsevärt genom att implementera olika program och bygga en organisation där kunden är i fokus i alla led och redan från anställningsprocessen.
7. Bredare kundupplevelser
Det finns en växande trend att skapa värde som sträcker sig bortom enbart transaktioner. Denna trend innebär att företag spelar en mer integrerad roll i sina kunders liv och erbjuder tjänster och lösningar som adresserar bredare livsutmaningar och möjligheter. Denna strategi kräver en djup förståelse för kundens behov och kreativiteten att möta dem på meningsfulla sätt.
8. Förtroende som en central komponent
Att bygga och förstärka förtroende blir allt mer viktigt. Företag måste genom handlingar, tydliga policys och äkta engagemang visa att de bryr sig om kunderna på riktigt. rspeglar en genuin omtanke om kundens behov. Omtanke är ordet i denna spaning!
9. Pre-loved-marknaden fortsätter öka
Trenden att köpa på andrahandsmarknaden, eller “pre-loved” marknaden, växer, drivet av konsumenters önskan om hållbara och prisvärda alternativ. Denna trend erbjuder möjligheter för företag att engagera sig i denna marknad på äkta och meningsfulla sätt, antingen genom att underlätta återförsäljning av sina egna varor eller genom att införliva andrahandsartiklar i sina produkterbjudanden.
10. Engagemang från vd och ledning
Slutligen som sista trendspaningen ser vi att ett ledarskap som är mer hands-on också bidrar till att skapa bättre kundupplevelser. Om vd och ledning har koll på vad som händer i organisationen kan friktionspunkter snabbare identifieras och åtgärdas. Se bara ”Undercover boss”!