Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-04-24 | Inspiration

Topp 10 trender inom kundupplevelse att hålla koll på

Så här några månader in på året tar Saleseffect på sig tänkar-hatten och trendspanar inom tio olika kundupplevelse-områden som berör dig som jobbar med sälj. Kolla in våra spaningar här!

Topp 10 trender inom kundupplevelse att hålla koll på 2024Foto: Tamara Bellis, Unsplash

Vilka är de främsta trenderna när det kommer till kundupplevelser under 2024? Saleseffect tog på sig tänkar-hatten en stund och resultatet bjuder vi på här.

1. Förändring av sök på webbplatser

2024 kan vi förvänta oss en total översyn av hur sökfunktioner på webbplatser fungerar. Utvecklingen från enkla sökordbaserade förfrågningar till konversationsbotar markerar ett skifte mot mer intuitiva och detaljerade sökprocesser. Dessa AI-drivna botar kan förstå komplexa förfrågningar och erbjuda användarna precisa och personliga resultat. Denna trend understryker behovet för företag att anta konversationsgränssnitt för att förbättra deras webbsökfunktioner.

2. Personalisering i stor skala

Drömmen om att uppnå personalisering i stor skala blir verklighet tack vare AI! Förutom grundläggande innehållsanpassning är vår spaning att personalisering inom säljprocessen med hjälp av digitala agenter eller assistenter blir allt vanligare. Dessa agenter kan ersätta en mängd appar på våra enheter och erbjuda skräddarsydd rådgivning och tjänster, från banktjänster till språkinlärning. Och därmed revolutionera kundengagemanget!

3. Utvecklingen av kundtjänstmedarbetare

I takt med att AI hanterar en allt större del av interaktionen med kunderna utvecklas allt mer mänskliga agenter. Trendspaningen är att AI-medarbetare kommer hantera allt mer och fler kundtjänster och där hanteringen från en fysisk person kommer krävas först vid riktigt känslomässigt laddade eller komplexa situationer.

4. Snabba små åtgärder

Snabb återkoppling och snabba åtgärder är avgörande för företag som siktar på att möta kundförväntningar. Att se till att ha en genomarbetad strategi där alla som har kundkontakt inom organisationen alltid agerar på kundfeedback omgåendeförbättra kundnöjdhet och även moralen internt. Det är oftast bättre att genomföra många små, betydelsefulla förändringar istället för att vänta på att storskaliga projekt ska förverkligas.

5. Genombrott för AR

Augmented Reality, på svenska ”förstärkt verklighet”, kommer att göra betydande framsteg i olika industrier under 2024. Lanseringen av nya AR-teknologier, som Apple Vision Pro, antyder en framtid där digitala förbättringar berikar den fysiska världen och erbjuder oöverträffade möjligheter för handel, underhållning och informationsleverans.

6. HR:s ökade strategiska roll i kundupplevelse

Spaningen är att personalavdelningar förväntas spela en allt mer strategisk roll när det kommer till att skapa en företagskultur där medarbetare på alla nivåer förstår vikten av att sätta kunderna i fokus. HR kan bidra avsevärt genom att implementera olika program och bygga en organisation där kunden är i fokus i alla led och redan från anställningsprocessen.

7. Bredare kundupplevelser

Det finns en växande trend att skapa värde som sträcker sig bortom enbart transaktioner. Denna trend innebär att företag spelar en mer integrerad roll i sina kunders liv och erbjuder tjänster och lösningar som adresserar bredare livsutmaningar och möjligheter. Denna strategi kräver en djup förståelse för kundens behov och kreativiteten att möta dem på meningsfulla sätt.

8. Förtroende som en central komponent

Att bygga och förstärka förtroende blir allt mer viktigt. Företag måste genom handlingar, tydliga policys och äkta engagemang visa att de bryr sig om kunderna på riktigt. rspeglar en genuin omtanke om kundens behov. Omtanke är ordet i denna spaning!

9. Pre-loved-marknaden fortsätter öka

Trenden att köpa på andrahandsmarknaden, eller “pre-loved” marknaden, växer, drivet av konsumenters önskan om hållbara och prisvärda alternativ. Denna trend erbjuder möjligheter för företag att engagera sig i denna marknad på äkta och meningsfulla sätt, antingen genom att underlätta återförsäljning av sina egna varor eller genom att införliva andrahandsartiklar i sina produkterbjudanden.

10. Engagemang från vd och ledning

Slutligen som sista trendspaningen ser vi att ett ledarskap som är mer hands-on också bidrar till att skapa bättre kundupplevelser. Om vd och ledning har koll på vad som händer i organisationen kan friktionspunkter snabbare identifieras och åtgärdas. Se bara ”Undercover boss”!

 

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Glasslista: Bjud rätt kund på rätt glass!

Vi bjuder våra kunder på kaffe under hela året men nu är sommaren här och dags att satsa på glass istället! Men vilken smak passar din kund bäst? Vi har spanat in listan över Sveriges godaste glassar och här är smakerna som säljer in både dig och sommaren!

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

8 takbarer i Göteborg där affären lyfter

Läge att att lyfta kundmötet till nya höjder och ge affärssamtalet en ny dimension? Här tipsar vi om takbarerna som är våra favoriter i Göteborg. Här har du goda chanser att stänga de utestående affärerna före semestern med hjälp av fantastisk utsikt och avslappnad atmosfär! 😎

Ta kundmötet på takbaren - 8 ställen där affären inte har något tak!

Ta kundmötet på takbaren – 8 ställen där affären inte har något tak!

Våren är här och det är hög tid att lyfta dina kundmöten – bokstavligen före semestern. I stället för att boka in ännu ett samtal i ett trist konferensrum, ta med din kund till någon av Stockholms bästa takbarer. En avslappnad atmosfär, fantastisk utsikt och rätt känsla kan vara precis det som krävs för att du ska sätta affären, som inte har något tak! Här listar vi sju takterrasser i Stockholm.

Så optimerar du försäljningsåret med Steget-Före Principen

Så optimerar du försäljningsåret med Steget-Före Principen

Annons

Vi på Nya Ledarskapet använder oss av ”Steget-Före Principen” i det mesta vi gör, allt från när vi sätter budget till hur vi fördelar vår tid över året, månaden, veckan mm. Det är mer än bara en strategi; det är vår filosofi för att skapa långsiktiga och hållbara framgångar inom försäljning och ledarskap.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com