Mycket av all försäljning idag är redan digital men kanske utan att du reflekterar så mycket över det. Men för att behålla täten behöver du som jobbar med försäljning ta steget fullt ut. Några som vet hur digital försäljning fungerar är Magnus Kristensson och Sverker Jarn, specialister på digitalt säljstöd på företaget Utveckla Strategi.
Stora möjligheter när du når så många fler
Digital försäljning innebär att du måste lära dig hantera olika digitala verktyg och plattformar och behärska digitala säljstöd. Det kan också kräva en omstrukturering av arbetsprocesserna inom försäljningsteamet som ändringar i hur leads genereras, hur försäljningsmöten planeras och genomförs, och hur kunderna hanteras online. Anpassningen till dessa förändrade arbetsprocesser kan vara en utmaning men innebär också stora möjligheter.
– Största skillnaden med digital försäljning jämfört med traditionell är möjligheten att hitta, nå och interagera med tiotusentals tilltänkta kunder. Du når potentiella kunder genom individualiserad massbearbetning och har chans till ökad försäljning, säger Magnus Kristensson.
Att behärska digitalt säljstöd är nyckeln
Både Magnus Kristensson och Sverker Jarn menar att digitalt säljstöd är nyckeln för att lyckas med digital försäljning och de har bland annat tagit fram Digitalguiden som hjälper säljare och säljteam att öka sin digitala försäljning. Okej, du måste alltså kunna hantera digitalt säljstöd för att lyckas fullt ut. Men vad är då det?
– Digitalt säljstöd innebär olika teknologiska verktyg och system som förbättrar försäljningsprocessen i en organisation, säger Sverker Jarn. Det handlar om digitala lösningar och plattformar som hjälper till att effektivisera och optimera olika delar av säljprocessen, från att identifiera potentiella kunder till att stänga affärer och bibehålla kundrelationer.
Här är några exempel på vad digitalt säljstöd kan inkludera:
- Kundrelationssystem (CRM): Digitala verktyg som hjälper till att hantera och följa upp kundkontakter, försäljningsmöjligheter och historik.
- Säljautomatisering: Användning av programvara för att automatisera uppgifter som att skicka e-postmeddelanden, schemalägga möten, och spåra försäljningsaktiviteter.
- Marknadsföringsautomation: Verktyg för att automatisera marknadsföringskampanjer och lead-generering, inklusive e-postmarknadsföring och sociala medier.
- Dataanalys och prediktiv analys: Användning av data och analytiska verktyg för att identifiera trender, förutsäga kunders beteende och optimera försäljningsstrategier.
- E-handelsplattformar: Om det är relevant för företagets verksamhet kan digitalt säljstöd också inkludera e-handelsplattformar för att sälja produkter och tjänster online.
- Kundsupportverktyg: Digitala verktyg som underlättar kundsupport och service, inklusive chattbots, supportticketsystem och kunskapsbas.
- Mobilapplikationer: Anpassade appar för säljteam som gör det möjligt att arbeta och interagera med kunder även när de är på fältet.
Hur många av dem jobbar ert säljteam med idag och hur skulle ett digitalt säljstöd kunna öka effektiviteten, minska den manuella arbetsbelastningen och förbättra just era försäljningsresultat?