Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2024-12-02 | CASE

CASE: ”Mässan är perfekt för vår globala expansionsresa”

Den 7–11 februari är det återigen dags för konsumentvarumässan Ambiente att välkomna över 5 000 utställare och tusentals besökare från hela världen till Frankfurt. Statistiken visar att 40 procent av besökarna är beslutsfattare, och för den svenska utställaren Sjöstrand Coffee är mässan perfekt för deras globala expansionsresa, berättar Henrik Ohlstenius, Head of Business Development.

CASE: ”Mässan är perfekt för vår globala expansionsresa”

Flyg och hotell snabbt fullbokade

Ambiente och dess två systermässor är en unik möjlighet som många nyttjar för att hålla koll på branschens utveckling, knyta nya kontakter och skapa framtida affärssamarbeten.  Det innebär att du som vill besöka mässan bör säkerställ dina resebokningar tidigt, då hotell och flyg snabbt fylls upp.

Siffror från årets mässor:

Ambiente
4 004 utställare från 171 länder
96 550 besökare

Christmasworld
670 utställare från 120 länder
32 675 besökare

Creativeworld
259 utställare från 111 länder
7 257 besökare

Ambiente äger årligen rum i Frankfurt och mässan är världsledande inom konsumentvaror.

Samtidigt pågår mässan Christmasworld, som visar det senaste utbudet när det kommer till julpynt, och mässan Creativeworld, som riktar in sig på hobby, hantverk, gör-det-själv-produkter och konstnärsmaterial.

5 000 utställare på plats och tusentals besökare från hela världen talar sitt tydliga språk – att de tre mässorna är en fantastisk affärsmöjlighet för alla inom branschen oavsett om du är utställare eller besökare!

Sjöstrand Coffee – Hållbar design från Sverige

Bland årets utställare hittar vi svenska Sjöstrand Coffee, som kommer att visa upp sitt sortiment av hållbara kaffemaskiner och kapslar.

Företaget är känt för sina eleganta maskiner, kvalitet och sitt starka engagemang för miljövänliga lösningar. De använder biologiskt nedbrytbara kaffekapslar och arbetar aktivt för att minska själva kaffemaskinernas klimatavtryck.

Henrik Ohlstenius, som nyligen tillträtt som ansvarig för Sjöstrand Coffees globala expansion, är en mässveteran som tidigare ställt ut på Ambiente och nu ser fram emot att presentera Sjöstrands koncept för en internationell publik.

Varför kommer ni att ställa ut på Ambiente och vad har ni för förväntningar?

– Sjöstrand är mitt i en expansionsresa då vi lanserar våra kapselmaskiner och vårt kaffe i flera europeiska länder nu under hösten och nästa vår. Vi kände därför att Ambiente är ett perfekt tillfälle att få visa upp varumärket i en fysisk miljö.

Nu för tiden med så många digitala möten, eller i ett konferensrum för den delen, är det inte alltid så lätt att visa upp själva varumärket i ett snyggt sammanhang. På Ambiente vill vi att de som besöker vår monter verkligen ska ”känna” varumärket och uppleva våra produkters kvalitet, design och innovation!

Vilka erfarenheter tar du med dig från att ha ställt ut på mässan förut?

– Det brukar vara väldigt mycket folk och inköparna har ofta många utställare de vill besöka under mässan, så min viktigast punkt är att vårt varumärkes budskap ska nu ut bara du går förbi vår monter. Man ska veta vad vi vill ha sagt utan att prata med oss. Sen pratar vi förstås gärna med de som har tid att stanna till en stund också!

Vilka nya produkter kommer ni att lyfta fram?

– Vi har en del nyheter som jag inte riktigt kan berätta om ännu … men självklart kommer vi presentera några uppdateringar. Vi har bland annat en nyhet kring själva kaffekapslarna, som vi är väldigt nyfikna på att se responsen kring. Kom förbi montern så får ni se! 

Hur ser framtiden ut för Sjöstrand Coffee när det gäller att utveckla hållbara lösningar?

– Hållbarhet är en av våra tre värderingar i företaget, så det är något som vi alltid kommer att sträva efter att utveckla så långt vi kan. Men det är inte alltid lika lätt som man tror då man ska balansera kundupplevelse och utmana existerande material.

Vad hoppas ni få med er från Ambiente? Några drömkunder?

– Vi har redan en väldigt bra relation med våra återförsäljare, men det är alltid intressant att utveckla vår business och träffa fler eventuella nya partners runt om i världen. 

”Drömkunderna” är de besökare som kommer tillbaka till vår monter och sätter sig i vår kaffehörna, känner sig som hemma och njuter av en kaffe som en del av deras egen rast. Det är så vi vill vara – en del av deras vardag oavsett om det gäller en kopp kaffe eller att utveckla hållbara samarbeten ihop!

Besök Sjöstrand Coffee under mässan:

Hall 8.0

Monter B78

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Maximera er globala tillväxt – Protechs vd delar strategier inför IFFA 2025

Maximera er globala tillväxt – Protechs vd delar strategier inför IFFA 2025

IFFA är världens ledande internationella fackmässa för kött- och proteinindustrin och äger rum 3 – 8 maj på Messe Frankfurt. För företag som vill växa globalt är mässan en utmärkt plattform då den samlar omkring 1 000 utställare från cirka 50 länder och lockar över 66 000 besökare från hela världen. Mats Svensson, vd på Protech ger sina tips på hur du nyttjar mässan bäst. 

Henrik Paulsson: Så använder vi mässan ISH 2025 som säljplattform

Henrik Paulsson: Så använder vi mässan ISH 2025 som säljplattform

ISH är världens ledande mässa inom VVS och badrumsinredning och äger rum i mars på Messe Frankfurt. Årets evenemang är en plattform för affärer och förväntas locka över 150 000 nationella och internationella fackbesökare. Känslan är att alla är där och det är här vi sätter vårt avtryck på marknaden, säger Henrik Paulsson, Marketing Director på Swegon Group. 

Automatiskt utkast

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Annons

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Så hanterar du härskartekniker i kundmötet!

Expertråd

Kroppsspråket talar sitt tydliga språk – men vad gör du när en kund demonstrativt tittar på klockan, lutar sig tillbaka med korslagda armar eller suckar och ser ointresserad ut? Ulla-Lisa Thordén har genomfört drygt 20 000 säljsamtal och har över 40 års erfarenhet med säljandet i fokus. Här ger hon dig fyra konkreta case på hur du tar kontroll och hanterar härskartekniker i kundmötet!

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

Rod annonsera NY 700x350 pxl

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com