Saleseffect
  • Topp50 Säljcoacher
    • Topp50 Säljcoacher 2023
    • Topp50 Säljcoacher 2022
    • Topp50 Säljcoacher 2021
  • Utbildningar
  • Profiler
  • Säljstöd
    • Aktiveringsbolag
    • CRM
    • CRM för fältsäljare
    • Customer Success system
    • Databas och informationsbolag
    • Digital signering
    • E-post marknadsföring
    • Kickoff
    • Kreditbolag
    • Kundtjänstsystem
    • Kundundersökningar verktyg
    • Lead generation-verktyg
    • Leasing & Finansiering
    • Marketing automation
    • Marknadsföringsverktyg
    • Offertverktyg
    • Profilbolag
    • Prospekteringsverktyg
    • Rekryteringsbolag med säljprofil
    • Säljcoach
    • Säljstödssystem
  • Expertråd
  • Karriär
    • PLATSANNONSER
  • Partners
    • STOCKHOLM MEETING SELECTION
    • KONCEPT & EVENT
    • TEKNISKA MUSEET
    • Middlepoint
    • Informationsteknik
    • Golfbaren
    • Mercell
    • Säljarnas
    • Booky.se
    • Delegia
    • SuperOffice
    • Resly
    • BSC Business Service Club
    • Oneflow
    • River jump
    • Svea Leasing
    • Nya Ledarskapet
    • Mindley
  • Om oss
Skip to content
2025-03-10 | CASE

Henrik Paulsson: Så använder vi mässan ISH 2025 som säljplattform

ISH är världens ledande mässa inom VVS och badrumsinredning och äger rum i mars på Messe Frankfurt. Årets evenemang är en plattform för affärer och förväntas locka över 150 000 nationella och internationella fackbesökare. Känslan är att alla är där och det är här vi sätter vårt avtryck på marknaden, säger Henrik Paulsson, Marketing Director på Swegon Group. 

Henrik Paulsson: Så använder vi mässan ISH 2025 som säljplattformFoto: Swegon

ISH är världens ledande mässa för VVS och vatten och äger rum i Frankfurt am Main den 17–21 mars 2025. Mässan fokuserar på modern badrumsdesign, hållbar värme- och kylteknik samt intelligenta hemsystem. De första fyra dagarna är mässan öppen enbart för fackbesökare, medan den sista dagen även välkomnar privatpersoner. 

Svenska Swegon är en återkommande utställare. Vilka trender ser de i branschen, hur tar de tempen på hållbarhetsarbetet i Europa och vad är deras tips till andra som vill ställa ut? Vi får en pratstund med deras Marketing Director Henrik Paulsson.

 Vad gör ISH till en viktig plattform för Swegon?

– Man får verkligen känslan av att ”alla är där”, så det är ett utmärkt ställe att både träffa intressant branschfolk och spana in trender. Sen är det också ett gyllene tillfälle att sätta vårt avtryck på marknaden. Vi har redan en stark position i såväl Tyskland som närliggande marknader, men vårt erbjudande utvecklas snabbt, och det finns mycket nytt vi vill berätta för våra kunder.

Med en imponerande monter på 400 kvm – vad kommer ni visa upp?

– Det finns gott om nyheter bland våra klassiska ventilationsprodukter och vårt digitala tjänsteerbjudande, och det mesta är sådant som finns tillgängligt här och nu, men för att utmana våra invanda föreställningar har vi även med en konceptprodukt i form av ett luftbehandlingsaggregat tillverkat i trä. Vi är mitt inne i den gröna omställningen, där vi har en tydlig ambition att ta en ledarposition inom leverantörsledet, vilket även innebär att agera kunskapsspridare. Mitt i all klimatångest finns det faktiskt goda nyheter – vi kan göra stor skillnad redan idag, med befintlig verktygslåda, samtidigt som vi tänker nytt!

Hur ser ni på de största trenderna inom energieffektiva och hållbara VVS-lösningar, och hur bidrar Swegon till utvecklingen?

– Att skapa rätt kombination av hälsosamt inomhusklimat och energieffektivitet har vi jobbat med i decennier, så det är egentligen inget nytt, men hållbarhetsbegreppet har breddats ordentligt bara på de sista åren. Exempelvis så har vi som leverantör av tekniska installationer en viktig roll att spela även vad gäller att minska det inbyggda koldioxidavtrycket.

Vad skulle ni säga till svenska och norska företag som funderar på att delta eller ställa ut på ISH – vilka är de största affärsmöjligheterna?

– Har du en innovativ lösning som du vill att fler ska känna till så utgör ISH en fantastisk möjlighet – man får tillgång till ett koncentrat av branschkollegor och alla som går in på mässan med ett unikt och nyfiket mindset. En väldigt bra möjlighet att direkt i personliga möten kunna påverka branschens riktning.

Har du något roligt minne från mässan att dela med dig av?

– Det är galet mycket jobb att förbereda allt inför mässan, men när allt väl är på plats och montern är proppfull med folk är känslan oslagbar! Plus att man träffar på branschkollegor som man inte sett på länge överallt i Frankfurt, så man får känslan av att det pågår en VVS-festival under stadens ganska anonyma bank- och finans-yta.

Vad hoppas ni få med er från årets mässa?

– Jag återkommer till hållbarhetsområdet – det kommer bli intressant att kunna dra nytta av den internationella spridningen på besökarna för att kunna ta tempen på miljöarbetet runt i Europa. I vissa delar ligger vi långt fram i Sverige, men det finns ett snabbt ökande intresse även på andra håll, och jag hoppas ta med mig hem en bra internationell snapshot från mars 2025!

Mer om:

Swegon är en ledande leverantör av ventilations-, klimat- och inomhusmiljölösningar med fokus på energieffektivitet och hållbarhet. Företaget har sitt huvudkontor i Sverige men verkar globalt, med mer än 20 produktionsanläggningar i Europa, Nordamerika och Indien. Swegon är en del av Latour Group. 

Besök Swegon under ISH:

Hall 8

Monter C69

Fakta ISH:

  • Äger rum: 17 – 21 mars 2025
  • Plats: Messe Frankfurt, Frankfurt am Main, Tyskland
  • Antal utställare (siffror från ISH 2023): 2 042 (varav 566 från Tyskland och 1 476 från andra länder)
  • Antal besökare (siffror från ISH 2023): 152 468
  • Kundnöjdhet besökarna: 93 %
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Maximera er globala tillväxt – Protechs vd delar strategier inför IFFA 2025

Maximera er globala tillväxt – Protechs vd delar strategier inför IFFA 2025

IFFA är världens ledande internationella fackmässa för kött- och proteinindustrin och äger rum 3 – 8 maj på Messe Frankfurt. För företag som vill växa globalt är mässan en utmärkt plattform då den samlar omkring 1 000 utställare från cirka 50 länder och lockar över 66 000 besökare från hela världen. Mats Svensson, vd på Protech ger sina tips på hur du nyttjar mässan bäst. 

CASE: ”Mässan är perfekt för vår globala expansionsresa”

CASE: ”Mässan är perfekt för vår globala expansionsresa”

Den 7–11 februari är det återigen dags för konsumentvarumässan Ambiente att välkomna över 5 000 utställare och tusentals besökare från hela världen till Frankfurt. Statistiken visar att 40 procent av besökarna är beslutsfattare, och för den svenska utställaren Sjöstrand Coffee är mässan perfekt för deras globala expansionsresa, berättar Henrik Ohlstenius, Head of Business Development.

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Gör fler affärer och skapa starkare kundrelationer med ett enkelt och effektivt CRM

Annons

En marknadsavdelning som genererar mängder av leads  som sedan bearbetas effektivt med riktade budskap. Säljare som stänger affärer på löpande band och slår sina försäljningsmål med råge. Ett kundserviceteam som tar hand om kunderna så bra att de aldrig vill lämna ditt företag. Det är en vanlig dag på jobbet med SuperOffice CRM – den molnbaserade vägen till att bygga och stärka relationer genom varje steg i kundresan. 

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner Saleseffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Avtalskollen Säljarnas Saleseffect

Expertråd

Varför säljer inte dina säljare?

5 fallgropar i kundresan som kostar dig kunden, affären och hela härligheten

Expertråd

Vi säger gärna att kunden är kung. Men behandlar vi dem som kungar genom hela resan? Du kan ha en fantastisk tjänst, en vass produkt och ett säljteam med PowerPoint-muskler. Men ändå tappar ni affären. Varför? För att det inte räcker.

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Sommaren är inte en pausknapp: Så når du semesterkunderna

Expertråd

Sommaren är här – och dina kunder slappar kanske på stranden, i sommarstugan eller är ute och reser. Men betyder det att du ska pausa kommunikationen? Inte alls. Tvärtom. Om hur du når semesterkunderna skriver vår gästskribent Ida Brakander, Head of Marketing på Rule.

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Reklamveteranen uppmanar fysisk detaljhandel att börja agera vad gäller retail media. Här är hans 4 punkter att börja med

Expertråd

Reklamveteranen Christian Bönnelyche tycker att fysisk detaljhandel är alltför långsamma ur startgroparna när det gäller att utveckla ett ekosystem för retail media.

AI kräver en stark innovationskultur

AI kräver en stark innovationskultur

Expertråd

Att skapa en arbetsplats där idéer får utrymme att växa borde vara en självklarhet. Men i en vardag med hög arbetsbelastning och krav på mätbara resultat hamnar ofta innovationskulturen i skymundan. Om vad som krävs för att skapa en kultur där experimenterande och lärande uppmuntras – och där misslyckanden ses som en del av utvecklingen skriver vår gästskribent Emelie Garrison, Regional Sales Director på Salesforce.

Varför säljer inte dina säljare?

Vinn fler affärer – anpassa dig till dina kunder!

Expertråd

Människor är alla ”kunder” och tänker olika! Det skriver försäljnings- och ledarskapsexperten Lotta Broberg i månadens krönika.

I huvudet på en Hjärnatlet – Tankar som sabbar ditt fokus

Så blir du en hjärnatlet och lär dig hålla fokus

Expertråd

Som ledare förväntas du vara skarp och beslutsam – men vad händer när din egen hjärna jobbar emot dig? Forskning visar att vi tillbringar nästan hälften av vår vakna tid med att tänka på något annat än det vi faktiskt gör. Det kan leda till minskad produktivitet, sämre beslut och en känsla av ständig splittring. Vår nya gästskribent Maria Engström-Eriksson guidar dig genom några av de vanligaste tankefällorna – och hur du tar kontroll över ditt fokus som en sann hjärnatlet.

Så väljer du rätt digitalt verktyg – och ökar försäljningen på sex månader

Case: Rätt digitalt verktyg gav Coolstuff fler kunder och högre försäljning

Expertråd

Att välja rätt digitalt verktyg kan vara skillnaden mellan stagnation och tillväxt. Men hur vet du vilket verktyg som passar just din verksamhet? Coolstuff gjorde ett strategiskt byte och såg resultat redan efter sex månader – här berätta Ida Brakander från Rule om lärdomarna som man kan dra av deras gemensamma resa.

Varför säljer inte dina säljare?

Lotta Broberg: Varför säljer inte dina säljare?

Expertråd

Varför presterar vissa säljteam på topp medan andra kämpar trots höga löner och förmåner? Svaret ligger i ledarskapet och teamkulturen – och med rätt insatser kan du skapa ett engagerat säljteam som driver försäljningen framåt, skriver Lotta Broberg i denna krönika.

Verktyg

20 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Inspiration: 25 säljböcker som hjälper dig toppa din försäljning

Säljutveckling

Som den inbitna säljaren du är vill du förstås alltid trimma din försäljningsteknik. Här en lista med 25 säljböcker med alltifrån gamla klassiker till nyare säljböcker!

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Kundundersökningar: En oumbärlig resurs för försäljningschefer

Verktyg

Att förstå kundernas behov och upplevelser är avgörande för att driva framgångsrika försäljningsstrategier. Genom regelbundna kundundersökningar kan försäljningschefer samla värdefull feedback som leder till förbättrade produkter, tjänster och kundrelationer.

9 tips: Så skriver du en säljande offert

9 tips: Så skriver du en säljande offert

Verktyg

Är dina offerter anpassade för situationen och får du det gensvar du önskar? Såhär gör du för att skapa en säljande offert.

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Lista: 20 CRM-system som effektiviserar ditt säljarbete

Verktyg

Räcker ditt minne och dina Excel-listor inte till längre? Här listar Saleseffect ett urval av CRM-system som strukturerar upp ditt arbete.

36 julbordstips: Boka för att stärka teamkänslan

Julbord och julshower: 36 sätt att fira och engagera ditt team

Verktyg

Har ni inte hunnit boka årets julbord eller julshow för ert företag ännu? Ingen fara! Det finns fortfarande många fantastiska alternativ kvar. Här får du 36 tips som är perfekta för försäljningschefer som vill avsluta året med ett minnesvärt julfirande – och samtidigt skapa teamkänsla och engagemang inför nästa år.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Emistell Sajt Modul 300 x 250 px


Lediga Jobb

  • Key Account Manager Stockholm
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Försäljningschef fastighet BOSCH och IVT Värmepumpar
  • Försäljningschef Veddesta
  • Försäljningschef sökes till Sesol i Örebro
  • Säljfokuserad VD till greentech-bolag som är i uppbyggnadsfas!
  • Försäljningschef till Realtime Embedded
  • Försäljningschef contracted sales Scandic
  • Regionchef till Coca-Cola Europacific Partners – Region Öst!
  • Bravida söker försäljningschef till region Vänern

PÅ NYTT JOBB

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Patriam rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion

Karriär

Patriamkoncernen fortsätter att växla upp sin tillväxtstrategi och rekryterar Harem Mahir som Head of Expansion. Harem kommer närmast från Roschier, en av Nordens ledande affärsjuridiska byråer, där han varit verksam i 15 år – de senaste 10 åren som partner. Med bred erfarenhet av komplexa transaktioner och strategiska affärer tillträder han sin nya roll i september.

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

NTM Media förstärker försäljningen i norr – två nya chefer på plats

Karriär

För att möta den ökade efterfrågan på lokal marknadsföring i Norrbotten och Västerbotten har NTM Media utsett två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom tar över i Västerbotten och Andreas Bergman i Norrbotten, med målet att stärka relationerna med det lokala näringslivet.

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Litium stärker försäljningsledningen – rekryterar ny CCO för tillväxt

Karriär

Det svenska e-handelsbolaget Litium har utsett Andreas Granath till ny Chief Commercial Officer (CCO). Rekryteringen är en del av företagets strategi för att accelerera sin kommersiella tillväxt och stärka sin position på marknaden.

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Så ser säljprovisionerna ut i Norden, Europa, Japan och USA

Inspiration

Du har förstås järnkoll på hur det ser ut i Sverige men hur provisioner och incitament utformas varierar kraftigt mellan olika länder. Vi har kollat upp hur säljprovisionerna ser ut i Norden, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Japan och USA – intressant läsning oavsett om du funderar på utlandsjobb eller inte.

Lyckas med lönesamtalet – konkreta tips för dig som jobbar med försäljning

Så maxar du lönesamtalet som försäljningschef – fem konkreta tips

Karriär

Lönesamtalet är ett tillfälle att prata prestation, potential och framtid. För dig som försäljningschef handlar det inte bara om din lön – utan om hur din roll och insats värderas i organisationen. Här är checklistan du inte vill missa.

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Erik Rehn ny Chief Revenue Officer på ABAX

Karriär

Med fokus på marknadsexpansion och nya affärsdialoger tar Erik Rehn plats i ledningen hos ABAX för att driva den europeiska tillväxtresan.

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Nina Wahlgren Gill ny försäljnings-direktör i Martin & Servera Restauranghandel

Karriär

Nina Wahlgren Gill blir försäljningsdirektör med ansvar för privata kunder på Martin & Servera Restauranghandel. Hon kommer närmast från Sysco och rollen som Program director & Business Lead ERP.

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Manpowers jobbcoachs bästa tips inför intervjun

Karriär

Att bli kallad till en jobbintervju är både spännande och nervöst och förberedelserna kan vara avgörande för hur det går. Hur ska du klä dig? Vilka frågor bör du ställa och vilka ska du undvika? Jobbcoachen Helena Jälthammar berättar hur du ökar chanserna att landa drömjobbet.

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Mäklarhuset anställer ny försäljningschef för storstäderna

Karriär

Oscar Larsson-Selenius blir försäljningschef för Stockholm med omnejd, Göteborg och Malmö. Hans bakgrund är bred och är en kombination av försäljning, tillväxt och att driva företag. Han är utbildad fastighetsmäklare och har varit både kontorsägare och konsultmäklare på andra mäklarkedjor. Han tillträder tjänsten den 1 mars i år.

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Martin Ragnar ny försäljningschef för region Mellan på Swecon

Karriär

Martin Ragnar kommer närmast från Toyota Material Handling där han tidigare jobbade som säljare men senast som chef för region Öst. Han har lång erfarenhet inom maskinförsäljning och uthyrning samt erfarenhet av att leda säljande personal med fokus på tillväxt.

Mest läst

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

Optimera dina försäljningsinsatser med SPIN-metoden

I dagens konkurrensutsatta marknad krävs det mer än bara att erbjuda en produkt eller tjänst - det handlar om att förstå och möta kundens behov på ett djupare plan. En metod som har visat sig vara effektiv för att uppnå detta är SPIN-metoden.
Land Rover lanserar Classic Defender V8 av Works Bespoke

Land Rover lanserar Classic Defender V8 av Works Bespoke

Land Rover har presenterat nästa kapitel i sin Classic Defender-historia: Classic Defender V8 av Works Bespoke. Denna nya introduktion representerar höjdpunkten av personifiering och restaurering, och ger kunder möjlighet att skapa en helt unik Classic Defender som speglar deras personlighet och stil.
Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Nils Rådström ny Kommersiell chef på Medley

Medley har anställt Nils Rådström som Kommersiell chef (CCO). Nils har i sin tidigare roll som COO för PDL Group genomfört en av friskvårdssektorns största tillväxt- och förändringsresor någonsin. Nils Rådström tillträder tjänsten 28.e augusti.
Så använder du SMART-modellen för att sätta mål

Så använder du SMART-modellen för att sätta mål

Att sätta mål är inte en enkel uppgift, det kräver en genomtänkt strategi för att säkerställa att målen är realistiska och uppnåeliga. En välkänd och effektiv modell för att sätta mål är SMART-modellen.
Christer B Jansson

När säljaren blir osäker – det nya motståndet i modern försäljning

När moderna försäljningsmiljöer förändras i rasande takt hinner inte alltid människan med. Säljare som förr kände trygghet i sina färdigheter upplever idag en ny sorts motstånd – både inuti sig själva och i sin organisation. I denna månadskrönika synar Christer B Jansson de psykologiska och strukturella bromsar som håller tillbaka även de mest kompetenta säljteamen, och ger sitt perspektiv på ...

 

Saleseffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som jobbar som försäljningschef
Saleseffect Nordic AB C/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com