ISH är världens ledande mässa för VVS och vatten och äger rum i Frankfurt am Main den 17–21 mars 2025. Mässan fokuserar på modern badrumsdesign, hållbar värme- och kylteknik samt intelligenta hemsystem. De första fyra dagarna är mässan öppen enbart för fackbesökare, medan den sista dagen även välkomnar privatpersoner.
Svenska Swegon är en återkommande utställare. Vilka trender ser de i branschen, hur tar de tempen på hållbarhetsarbetet i Europa och vad är deras tips till andra som vill ställa ut? Vi får en pratstund med deras Marketing Director Henrik Paulsson.
Vad gör ISH till en viktig plattform för Swegon?
– Man får verkligen känslan av att ”alla är där”, så det är ett utmärkt ställe att både träffa intressant branschfolk och spana in trender. Sen är det också ett gyllene tillfälle att sätta vårt avtryck på marknaden. Vi har redan en stark position i såväl Tyskland som närliggande marknader, men vårt erbjudande utvecklas snabbt, och det finns mycket nytt vi vill berätta för våra kunder.
Med en imponerande monter på 400 kvm – vad kommer ni visa upp?
– Det finns gott om nyheter bland våra klassiska ventilationsprodukter och vårt digitala tjänsteerbjudande, och det mesta är sådant som finns tillgängligt här och nu, men för att utmana våra invanda föreställningar har vi även med en konceptprodukt i form av ett luftbehandlingsaggregat tillverkat i trä. Vi är mitt inne i den gröna omställningen, där vi har en tydlig ambition att ta en ledarposition inom leverantörsledet, vilket även innebär att agera kunskapsspridare. Mitt i all klimatångest finns det faktiskt goda nyheter – vi kan göra stor skillnad redan idag, med befintlig verktygslåda, samtidigt som vi tänker nytt!
Hur ser ni på de största trenderna inom energieffektiva och hållbara VVS-lösningar, och hur bidrar Swegon till utvecklingen?
– Att skapa rätt kombination av hälsosamt inomhusklimat och energieffektivitet har vi jobbat med i decennier, så det är egentligen inget nytt, men hållbarhetsbegreppet har breddats ordentligt bara på de sista åren. Exempelvis så har vi som leverantör av tekniska installationer en viktig roll att spela även vad gäller att minska det inbyggda koldioxidavtrycket.
Vad skulle ni säga till svenska och norska företag som funderar på att delta eller ställa ut på ISH – vilka är de största affärsmöjligheterna?
– Har du en innovativ lösning som du vill att fler ska känna till så utgör ISH en fantastisk möjlighet – man får tillgång till ett koncentrat av branschkollegor och alla som går in på mässan med ett unikt och nyfiket mindset. En väldigt bra möjlighet att direkt i personliga möten kunna påverka branschens riktning.
Har du något roligt minne från mässan att dela med dig av?
– Det är galet mycket jobb att förbereda allt inför mässan, men när allt väl är på plats och montern är proppfull med folk är känslan oslagbar! Plus att man träffar på branschkollegor som man inte sett på länge överallt i Frankfurt, så man får känslan av att det pågår en VVS-festival under stadens ganska anonyma bank- och finans-yta.
Vad hoppas ni få med er från årets mässa?
– Jag återkommer till hållbarhetsområdet – det kommer bli intressant att kunna dra nytta av den internationella spridningen på besökarna för att kunna ta tempen på miljöarbetet runt i Europa. I vissa delar ligger vi långt fram i Sverige, men det finns ett snabbt ökande intresse även på andra håll, och jag hoppas ta med mig hem en bra internationell snapshot från mars 2025!
Mer om:
Swegon är en ledande leverantör av ventilations-, klimat- och inomhusmiljölösningar med fokus på energieffektivitet och hållbarhet. Företaget har sitt huvudkontor i Sverige men verkar globalt, med mer än 20 produktionsanläggningar i Europa, Nordamerika och Indien. Swegon är en del av Latour Group.
Besök Swegon under ISH:
Hall 8
Monter C69
Fakta ISH:
- Äger rum: 17 – 21 mars 2025
- Plats: Messe Frankfurt, Frankfurt am Main, Tyskland
- Antal utställare (siffror från ISH 2023): 2 042 (varav 566 från Tyskland och 1 476 från andra länder)
- Antal besökare (siffror från ISH 2023): 152 468
- Kundnöjdhet besökarna: 93 %