När Saleseffect träffar Alexander Erwik, ägare och grundare av Erwik Communication, är det mineralvatten i glaset i stället för skumpa och efter-lunch-lugnet på caféet långt ifrån de fester, PR-event, lanseringar och galapremiär Alexander och hans team är med och skapar för sina kunder.
Från Värmland till världspremiär för Marvel
Alexander växte upp i Charlottenberg i Värmland, en bra bas att stå på när han sen som vuxen flyttade till Stockholm och olika jobb som nöjesreporter på Tv3.se och Aftonbladet och som programledare. På cv:t står också bland annat Event Planner för Fadime-galan, Event Manager för Golfbaren och så sitter han med i RFSL Stockholms valberedning.
Men många känner nog igen honom från finest.se där han satt som chefredaktör i nästan tio år och där han var med om att fixa många event genom åren.
”Vi var duktiga på att hitta bloggstjärnorna innan de blev stjärnor, säger Alexander. Men 2015 började allt mer att hända på Instagram och jag kände att jag för egen del inte riktigt hade något kvar att ge. Så jag sa upp mig utan att veta vad som skulle bli nästa steg.”
Nästa steg blev det egna bolaget Erwik Communication, som han driver sedan sex år tillbaka. Med utgångsläge från sitt kontor på Riddargatan i centrala Stockholm är Alexander och hans team nu åter i full gång med olika projekt efter pandemin.
Förra veckan arrangerade vi en galakväll på biograf Rigoletto i Stockholm när det var världspremiär och VIP-visning av Marvels film ”Morbius”, där Oscarsbelönade Jared Leto förvandlas till den gåtfulla antihjälten, Michael Morbius. Filmens regissör Daniel Espinosa och många kändisar var på plats, berättar Alexander.
Vad är ett bra event för dig?
Ett bra event handlar om Storytelling, menar Alexander. Ett uppdrag börjar alltid med ett samtal med kunden där vi kartlägger storyn. Vad vill kunden berätta med sitt event? Ibland vet inte kunden riktigt det. Då gäller det att försöka få fram det genom att titta på deras produkter, hur ser deras historia ut, vad har de för kultur. Det är på storyn vi sen bygger hela eventet.
”Då har jag tackat nej.”
Det är ganska ovanligt, men det har hänt att vi inte har kunnat hitta någon story och då har jag tackat nej, säger Alexander.
Tydligt budskap före, under och efter eventet
Gästerna måste förstå varför de är på eventet och vad budskapet är. Det kan tyckas självklart men är inte alltid det, menar Alexander. När vi bjuder in personer så gäller inbjudan nästan alltid för den inbjudna plus en vän. Det kan i värsta fall betyda att hälften av de som är där inte har någon relation alls till den som är avsändare av festen. Det är vårt uppdrag att se till att budskapet enkelt och tydligt ska framgå. Mina tips:
- Skicka ut någon gåva inför eventet och poängtera syftet.
- Tydligt budskap under eventet. Det måste inte vara någon som pratar utan kan till exempel vara en fotoinstallation, rörligt material eller annat som visar upp budskapet.
- Använd ambassadörer! Låt någon utifrån berätta om budskapet eller vad som är bra med produkten. Egna vd upplevs alltid tala i egen sak, men trovärdigheten hos en nöjd ambassadör som säger något är oslagbart!
- Skicka ut en film, ett mejl eller någon give-away och fånga upp budskapet direkt efteråt. Då får ditt event en längre livslängd.
Slarva inte med #hashtaggarna
För att vara tydlig med ditt budskap måste du också tänka till på att använda rätt hashtaggar, säger Alexander. Både gäster och inbjuden press uppskattar tydlighet. Vad vill du som är avsändare av eventet att de som deltog ska berätta vidare? Välj eller skapa de hashtaggar som förmedlar ditt budskap och kom ihåg att kolla så de inte betyder något opassande på andra språk eller förmedlar något som inte stämmer överens med det egna varumärket.
Less is more
Om det är något jag tar med mig från pandemin-åren så är det att ett mindre event på säg 50 personer ibland kan ge lika mycket som ett med 300, säger Alexander. Det viktigaste är att det är relevanta gäster på plats. Mycket folk är inte alltid lika med succé, det har jag lärt mig.
Ser du några trender inom eventbranschen?
Hybridevent kommer bli mer vanliga även om jag själv inte arrangerat något sådant än. Jag tycker att magiska möten sker IRL, säger Alexander. Men om någon kund vill ha ett hybridevent fixar vi förstås det! Där finns mycket kul man kan skapa så både de på plats och de som är med digitalt får en riktigt bra upplevelse.
Något som är trendigt i Europa just nu men inte nått Sverige än är att man utrustar någon med kamera och det blir sen en lång oredigerad film. Själv är jag lite skeptiskt till det konceptet, men vi får väl se om det slår även här.
Några roliga event på gång?
För mig som jobbat med Pride-festivalen tidigare är det extra roligt att få vara med och göra Stockholm Pride och Pride Park på Östermalms IP första veckan i augusti i år. Årets tema är ”Dags att bekänna färg!”. Det är ju också valår så det är ett enormt viktigt år för Priderörelsen.
Ett annat kul event vi ser fram emot att göra är lanseringen av Panagiotis ”Panos” Papadopoulos, mannen bakom baddräktsmärket Panos Emporios, självbiografi i juni. Panos gillar glamour så då blir det extra allt, lovar Alexander.
När ambulansen kom …
Avslutningsvis, du lovade berätta om när ambulansen var tvungen att komma två gånger inom loppet av en timme? Ja, säger Alexander och kan skratta lite åt minnet eftersom allt gick bra. Vi hade ett stort event och då fick vi först ringa efter en ambulans då en person svimmade. Kort därefter fick vi ringa efter ambulansen igen då en annan gäst fick ett epileptiskt anfall. Sen var det en gäst som fick lite för mycket bubbel innanför västen men det löste vi genom att ringa efter en taxi. Men det är så det är när man kör event. Allt kan hända!